Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Abathur »

Bij het plaatsen van deze post twijfelde ik tussen off-topic en overigen. Al met al leek het me wel muzikantschap on-topic.

Pas op! Monoloog! :oudezak: TL;DR; hoe zoek je muzikanten en wat vind je van de gevestige kanalen?

Na een jaar van vers vaderschap, andere drukte en stoppen van mijn vorige band, begonnen mijn vingers de laatste tijd weer te jeuken. Zo na de zomer wil ik wel weer eens met mensen muziek maken! Dus ik het internet op en de fysieke wereld in, rondstruinen naar iets in mijn voorkeursrichting (hardcore / punk, smerige rock, smaakvolle metal), hoewel ik verder een brede smaak heb en open minded ben voor andere dingen die tof klinken. Met de vorige band zochten we een vocalist, en daarvan heb ik al de ervaring op gedaan dat 'like-minded' muzikanten vinden ook in een grote stad ontzettend lastig kan zijn. Het schoot allemaal dan ook niet zo op met m'n eerste verkenningen:

- Muzikantenbanken zijn dun bevolkt. De advertenties oud en meestal krijg je geen reactie (kan ook aan mij liggen :wink: ). Voor mijn smaak / richting vind je uberhaupt weinig. Daarnaast zien de sites er uit alsof ze in 2001 voor het laatst ge-update zijn, wat me het gevoel geeft dat ook steeds minder mensen het willen gebruiken. Toen realiseerde ik me dat iedereen tegenwoordig natuurlijk alles regelt via...

- Facebook. Veel pagina's over muziek en muzikanten, maar eigenlijk geen zinnige muzikanten communities. Niks wat er uit zag als een grote samenkomst van muzikanten die toffe muziek met elkaar willen maken. Dus wellicht zitten ze op...

- Online communities. Waarvan dit forum een prachtig voorbeeld is, wellicht wel de fijnste, vriendelijkste community van Nederland. Veel respect, veel kennis, veel inhoud. Maar, altijd erg specifiek op de bas gericht. Naar mijn mening niet helemaal de plek als je breed wil zoeken. De communities die ik ken op het gebied van muziek genres ipv muzikanten lijken ook uitgestorven of niet meer te bestaan (punx.nl staat vrijwel stil, asice.net is dood) Misschien dan:

- Prikborden bij oefenruimtes. Momenteel niks van mijn gading in Groningen. Het voelde ook wel erg achterhaald, op de fiets langs alle locaties om daar te zien of er wat te vinden is. Daarnaast weet ik van 't Viaduct, waar ik oefen, dat een groot aantal daar al maanden zo niet jaren hangt. Eigenlijk moet je gewoon mensen kennen, je eigen...

- Netwerk. Dat heb ik dus nauwelijks. Wat er aan 'scene' is in Groningen ken ik van gezicht en daar houdt het op. Mijn eigen clubje muzikantenvrienden speel ik al bijna 15 jaar mee, en ik wil juist wel eens wat anders. Plus: ik wil gewoon muziek maken. Voor netwerken bij showtjes heb ik weinig tijd

Wat me vooral niet loslaat, is dat ik sterk het gevoel heb dat er best heel veel muzikanten zijn waar ik tof muziek mee zou kunnen maken. Ik ken ze alleen niet en zij mij niet. Volgens mij zitten er veel mensen op een eilandje. Anno 2016 zou er toch ergens een plek moeten zijn waar ik de 'like minded' muzikanten in de buurt wat berichten kan sturen om te zien of ze eens zin hebben wat te klooien in een oefenhok. Niet eens zo zeer een bak advertenties, maar gewoon een 'ik maak graag muziek' community o.i.d.

Aan jullie de vraag: wat vinden jullie ervan? Herkennen jullie dit? Mis ik iets op Facebook? Is er toch een goede website, community of app?
Gebruikersavatar
xommen
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 jun 2009, 15:03

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door xommen »

Toen ik op zoek was naar band-leden waren er drie sites waar ik reactie heb gekregen:

1.) Marktplaats, let op onder contact advertenties dus, niet onder muziekinstrumenten of zo
https://www.marktplaats.nl/z/contacten-e ... leden.html
2.) Muzikantenbank.net
3.) Muzikantenbank.eu

Persoonlijk vind ik de laatste het prettigst werken, de webmaster reageert ook goed op email.
Verder plaatst hij je advertentie ook op een Facebook pagina, dus dan ben je daar meteen ook te vinden.

muzikantenbank.nl is hier al eens een hele discussie over geweest, het korte verhaal daarvan, zeker niet in de buurt komen.

De ervaring leert dat het zeker een maand kan duren voordat er iemand reageert.
En het is natuurlijk belangrijk als je zelf iets plaatst waar dan ook, om een zo leesbaar mogelijke advertentie te maken, die ook nog eens duidelijk maakt wat je zoekt.

Ik hoop dat het helpt.

En misschien dat in jouw geval hier iets plaatsen nog wat oplevert:
https://www.westerhaven.nl/nl/p/prikbord-16
Bassen: Epiphone EB0, Harley Benton Stingray Kopie
Band: https://www.uke22.nl
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Green Goblin »

Oftopic: 6 november Noordelijke BGF-meeting bij MON. Kom je wel voornamelijk bassisten tegen....
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Green Goblin »

Ontopic: ik denk toch dat je op Facebook moet zijn. Noordelijke muzikanten, muzikanten in Groningen, musicians in Groningen zijn een paar van dat soort groepen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Pellek »

Ik ben tot nu toe beide nieuwe drummers van Sorry Bunch toch via facebook tegengekomen.

Verder: doe mee met mijn project sketchy songs on saturday (youtube.com/sketchysong). Email mij maar als je dat leuk vindt: soundstorm.music@gmail.com Ben dit weekend in Groningen, zouden dan muziek kunnen maken.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Wiro »

Ondanks dat ik m'n muzikale contacten vanuit een heel andere invalshoek benader, namelijk semi-akoestisch, melodieus, easy listening, singer/songwriter, klassieke invloeden, deel ik het vermoeden dat er stapels muzikanten op eilandjes zitten die je niet of nauwelijks via de gebruikelijke kanalen kunt vinden. Ook vermoed ik dat dit te maken heeft met het image van internet-contacten: Truttig, oppervlakkig, vrijblijvend en vluchtig volgens het easy-come-easy-go principe.
'k Heb geen oplossing, zelfs geen suggestie, maar herken het probleem.
Laatst gewijzigd door Wiro op 11 mei 2016, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door padawatje »

Een netwerk is heeeeel belangrijk. Weten al de mensen uit je omgeving dat je muziek maakt ? Mijn tip: praat over je hobby met je buren, je collega's, de vrienden en collega's van je partner, de ouders van de vriendjes van je kinderen (als je die hebt), aan de kassa van de supermarkt. Je weet nooit of één van die mensen toevallig muziek maakt of andere muzikanten kent.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Wiro »

En tevens: Ga naar kroegen / concerten (Vera, Simplon enz.) waar jouw muzieksoorten goed vertegenwoordigd zijn en probeer hier met zoveel mogelijk mensen te babbelen. Neem desnoods je bas (of een lege hoes) mee. Dan heb je gelijk bij binnenkomst al de aandacht en komen de muzikanten als vliegen op de stront af. :mrgreen:
In Groningen bijvoorbeeld:
https://www.orkzbar.nl/category/agenda/
https://www.cafekoster.nl/

En in de Peperstraat (directe omgeving café 't Pleidooi) is een hard-rock café. Weet niet meer hoe deze heet en of ie nog bestaat.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 909
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door evertalbers »

Wat iemand hierboven al zei: laat weten wat je doet! Dan kunnen mensen jou vinden.
Het hebben van een persoonlijke pagina op het web kan ook helpen.

Boodschap komt neer op:
"Ik ben Abathar, ik speel bas en hou van punk-achtige herrie. Bassist nodig? 06-12345678"
Mooie foto erbij, en eventueel nog wat clips.

Je kunt hiernaar verwijzen vanaf Facebook, je mail-signature, dit forum-signature, etc. etc.
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Abathur »

Bedankt voor de reacties! Hele stapel tips waar ik zeker wat mee kan. Zal vooral Facebook nog eens goed onder de loep nemen, kennelijk heb ik toch e.e.a. gemist. Ook mooi om te horen dat er wel wat herkenning is.

Pellek bedankt voor de uitnodiging en het enthousiasme. Ik hou het zeker in m'n achterhoofd. Voor nu ben ik echt nog heeel voorzichtig mijn teentjes in het water aan het dippen, dus het kan nog even duren. Zoals ik eerder al zei, na de zomer vooral. Waar ik ooit in dagen plande, gaat het nu in maanden. Papa wordt oud :lol:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Muziekschuur »

Ik schrijf graag muziek. En ik merk dat veel mensen graag gewoon in een coverband spelen. Ik merk dat als ik in zo'n band ga dat ik dat wel leuk vind maar dat ik op een gegeven moment het schrijfproces mis. Ik vond: https://wwwkompoz.com met hulp van dit forum. Keileuk. Meeschrijven aan liedjes en ook zelf liedjes plaatsen. Drummers, keyboardspelers, gitaristen enz enz kijken mee met jouw compositie om het beste te maken wat het kan zijn.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Erelid »

Goed topic. Zoek zelf ook wel eens naar een andere band maar dat is best lastig.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Muzikanten zoeken en vinden, hoe doe je dat?

Bericht door Tutu »

Dit zijn groepen op FB waar je misschien wat aan kunt hebben....

https://www.facebook.com/groups/258066970891968/

https://www.facebook.com/groups/Scattan ... nPrikbord/

https://www.facebook.com/groups/muzikan ... 659362215/

Of ga eens naar een jamsessie, zo heb ik ook de drummer van mijn huidige bluesband (viavia) ontmoet...
Dit is een drukbezochte sessie elke 3e zondag van de maand:

https://www.facebook.com/groups/291196127577091/
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Plaats reactie