Aguilar Precision HOT vs 4P-60

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Aguilar Precision HOT vs 4P-60

Bericht door Dirk »

Dag iedereen,

Ik vroeg me af of iemand van jullie deze twee elementen ooit naast elkaar heeft vergeleken. Momenteel heb ik een 4P-60 in mijn bas zitten, maar ik blijf me afvragen hoe zo'n HOT precision pickup nou eigenlijk klinkt. Van het filmpje wat Aguilar heeft geupload wordt ik ietsje wijzer, maar het is via de laptop speakers nog niet echt duidelijk op te maken. Dus op zoek naar informatie en/ of ervaringen van de makkers hier op het forum.

De tekst van Aguilar klinkt veelbelovend:
With their larger, 6mm magnets and over-wound design, these pickups have a hotter output that loves to push the input of your amplifier with a tone that is big and loud with thundering lows.

Maar die van de 4P-60 ook:
The Fender Precision® bass provided the big, round tone found in almost every hit song from the 60's. To create a pickup with that much vibe and feel, we studied the pickups from Aguilar President Dave Boonshoft's personal 1963 and 64 Precision basses.


Deze laatste heb ik dus in mijn bas zitten en die bevalt eigenlijk prima en toch blijft de vraag knagen: wat als.... ;)
Dussssss.... benieuwd!
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Aguilar Precision HOT vs 4P-60

Bericht door Peter 2.0 »

Ik heb ze beiden een tijdje geleden getest in m'n 'test-P'. Direct achter elkaar, dus volstaat als A/B getest. M'n ijkpunt was een P element uit m'n al jarenlang-vaststaande-top-3 aller P-pups: de Lollar vintage.
Gezien mijn weerbarstige SD Quarterpounder-allergie en als P-tone-purist was ik wat huiverig voor weer een Hot P element bij het zien van de dikke polen. Het viel me mee, maar onderaan de streep toch net als bij de QP: meer output, maar daarmee net zo hard de karakteristieke P-sound verliezend. Vlees noch vis...en mij persoonlijk totaal niet aansprekend.
De 4P-60 vind ik een lekker klinkend P element die dicht in de buurt komt van de Lollar (en deze twee genoemden wel direct A/B naast elkaar getest): warme vintage sound maar met net iets meer 'druk'.

Kun je daar wat mee? :wink:
Bijlagen
IMG_20160522_001356.jpg
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Aguilar Precision HOT vs 4P-60

Bericht door Dirk »

haha jazeker! Heel erg bedankt voor de input!

De 4P-60 bevalt onwijs goed, een kleine fantasie ontstond om in m'n rooie een HOT te zetten zodat ik een iets 'agressievere' P heb en een originele daarnaast in de vorm van m'n roze precision. Aan de andere kant is het element wat nu in de rooie zit ook prima (SD, maar volgens mij geen QP) haha ach, gewoon een beetje megalomania als het gaan om Aguilar misschien? :mrgreen: :dance:

Mag ik vragen naar de andere twee in je top 3 trouwens? :oudezak:
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Aguilar Precision HOT vs 4P-60

Bericht door Peter 2.0 »

Graag gedaan. :-)

Mijn top 3 voor P pickups is al jaren (gedeelde 1e plaats eigenlijk):
* Nordstrand NP4: voor een P met maple toets, ongeacht soort snaren. Veelzijdig, goed regelbaar, expressief en sensitief: van warme klank tot ronkende holle '70s P klank.
* Lollar vintage P: voor P's rosewood toets voor wat druk in mid, zeker met flats, maar ook rounds. Ook voor P's met maple toets voor als klankbeeld wat warmer mag.
* Seymour Duncan Antiquity I/II: voor old skool P met flatwounds, medium output,rijke warme ronde toon.

Top 3 is ontstaan na testen van ongeveer 40 P pickups van (on)bekende merken en custom bouwers door de jaren heen. Alle uitkomsten gerelateerd naar persoonlijke smaak natuurlijk. :-)
Plaats reactie