Beroepsbassen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Beroepsbassen

Bericht door didi »

Het merendeel van de forumleden musiceert als hobby. Een aantal hebben een beroepsopleiding genoten zoals conservatorium.
De laatste tijd heb ik geregeld een discussie over de beroepskansen voor musici en overige leden van de cultuursector. Nu ik gezinsleden heb die zich professioneel willen ontwikkelen in het muziekvak ben ik benieuwd naar de ervaringen van de beroepsmatigen onder ons. Vandaar het onderstaande vragenlijstje:

1: Wat voor muziekopleiding heb je genoten ?
2: Bood de opleiding wat je ervan verwachtte ?
3: Waarin schoot de genoten opleiding tekort ?
3: Biedt het muziekvak voldoende financiële perspectieven ?
4: Heb je naast het muziekvak nog neveninkomsten om je van inkomen te voorzien ? Wat voor werkzaamheden zijn dat, zijn ze muziekgerelateerd ?
5: Zou je met voortschrijdend inzicht alsnog voor het beroepsmatig musiceren hebben gekozen ?
6: Wat voor kwaliteiten/competenties heb je behalve vakkundig musiceren nog meer nodig om volwaardig en professioneel je vak te kunnen uitoefenen ?

Dank je voor de moeite bij het beantwoorden van deze vragen.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Beroepsbassen

Bericht door Pellek »

1: Wat voor muziekopleiding heb je genoten ?
Academie voor Popcultuur in Leeuwarden + een jaartje pré-master Conservatorium

2: Bood de opleiding wat je ervan verwachtte ?
Nee. Te weinig muzikaal en te weinig structuur. Ik ben nu bezig met mijn niveau omhoog te trekken tot waar ik wil zijn.

3: Waarin schoot de genoten opleiding tekort ?
Te weinig discipline werd er gevraagd, te weinig muziek (de opleiding richtte zich erg op het conceptueel denken) en teveel herhalende lessen (jaar 2 en 3 hadden dezelfde hoorcolleges).

3: Biedt het muziekvak voldoende financiële perspectieven ?
Hangt er vanaf af. Ik geef les en bouw gitaren. Samen verdien ik net genoeg en hier en daar treed ik op voor geld. Had een coverband wat wel goed betaalde maar met eigen muziek is het heeeeel lastig.

4: Heb je naast het muziekvak nog neveninkomsten om je van inkomen te voorzien ? Wat voor werkzaamheden zijn dat, zijn ze muziekgerelateerd ?
Zie 3. Zeker muziek gerelateerd.

5: Zou je met voortschrijdend inzicht alsnog voor het beroepsmatig musiceren hebben gekozen ?
Ja! Ik vind het les geven erg leuk, en de vrijheid als ZZP'er bevalt. Ik moet enkel wat meer leerlingen krijgen en wat meer verdienen met het bouwen en ik zit goed. Wel moet ik erbij zeggen dat ik ook genoeg andere dingen heb die mij interesseren en ik graag leer. Dit gecombineerd met de tijd die ik heb maakt dat ik rust heb in mijn hoofd omdat ik nog genoeg andere kwaliteiten heb om op terug te vallen.

6: Wat voor kwaliteiten/competenties heb je behalve vakkundig musiceren nog meer nodig om volwaardig en professioneel je vak te kunnen uitoefenen ?

Sociaal zijn, netwerken, jezelf verkopen zonder jezelf te verkopen, social media beheren, opnames kunnen maken (vooral als je begint en wil optreden is dit erg handig), op tijd zijn, zelfdiscipline hebben, etc. Maar vooral een duidelijk beeld van hoe je wil leven. Het is geen vetpot, en ik zou dit niet doen als ik kinderen zou hebben.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Beroepsbassen

Bericht door BassAgent »

1: Wat voor muziekopleiding heb je genoten ?
Drie jaar conservatorium Utrecht, twee jaar Codarts en zij-instroom docent muziek in Amsterdam.

2: Bood de opleiding wat je ervan verwachtte ?
Ja en nee. Ik had van het Utrechts conservatorium meer breedte verwacht, en van de opleiding in Amsterdam wat meer structuur en duidelijkheid.

3: Waarin schoot de genoten opleiding tekort ?
Al die conservatoria schieten tekort op het zakelijke vlak. Ik vind dat alle conservatoria het vak "zelfstandig ondernemen" verplicht moeten aanbieden aan alle studenten, zodat iedereen zijn eigen onderneming op orde heeft. Daarnaast vind ik dat vakopleidingen vaak teveel bezig zijn met het "gewoon een goeie muzikant worden" in plaats van het zorgen dat iemand in de muziekindustrie aan de slag kan. Denk aan netwerken, samenspelen, promoten van je act enzovoorts.

3: Biedt het muziekvak voldoende financiële perspectieven ?
Hangt heel erg van de opleiding en van je ambitie af. Ik wilde graag veel lesgeven en spelen, met het lesgeven als mijn financiële basis. Op dat gebied moet je zelf je perspectief creëren en dat heb ik gelukkig kunnen doen, maar je moet dus echt zelf je hachie redden.

4: Heb je naast het muziekvak nog neveninkomsten om je van inkomen te voorzien ? Wat voor werkzaamheden zijn dat, zijn ze muziekgerelateerd ?
Behalve optreden? Ja. Ik werk op twee middelbare scholen en 1 muziekschool als docent. Buiten het muziekvak werk ik niet :mrgreen:

5: Zou je met voortschrijdend inzicht alsnog voor het beroepsmatig musiceren hebben gekozen ?
Ja! Soms heb ik even geen zin in muziek maken maar over het algemeen vind ik muziek maken en alle omringende bezigheden bijzonder fijn. Zou me wel kunnen voorstellen dat ik iets anders zou doen, maar het musiceren vind ik nog steeds fijn.

6: Wat voor kwaliteiten/competenties heb je behalve vakkundig musiceren nog meer nodig om volwaardig en professioneel je vak te kunnen uitoefenen ?
Je moet een professional zijn op elk gebied. Zakelijk en persoonlijk, en je moet flexibel zijn. Principes kun je wel hebben maar je moet ook bereid zijn om ze te laten varen. Zoals Michel van Schie tegen me zei: "Soms moet je stomme dingen doen die goed betalen om leuke dingen te doen die niet zo goed betalen." Met alleen goed spelen red je het niet. Ik werk liever met iemand die niet briljant speelt maar wel z'n partijen kent en gewoon een toffe sound heeft en een toffe gast/chick is, dan iemand die de sterren van de hemel speelt maar er wel als een zoutzak bij staat en niet communiceert.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Beroepsbassen

Bericht door Rieno »

Dat stukje zakelijke ontwikkeling hebben ze volgens mij bij de Herman Brood Academie (Maas, Cas?) beter op orde en het zou me niets verbazen als (deels) daardoor al die bandjes nu steeds op grote festivals en 3FM e.d. staan :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Beroepsbassen

Bericht door BassAgent »

Klopt, en daar komt bij dat er een managementopleiding in hetzelfde pand zit. Dat hadden wij niet :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Beroepsbassen

Bericht door Erelid »

Voor het zakelijke deel heb je ook Immer:

https://www.muziekmanagement.nl/index.html
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Beroepsbassen

Bericht door evertalbers »

Ik speel niet professioneel, maar om me heen zitten wat 'beroeps'. Aan de ene kant merk je soms dat ze blij zijn dat ze van hun hobby hun beroep hebben gemaakt, aan de andere kant is het een uitzonderlijk moeilijk vak om erkenning in te krijgen en je brood in te verdienen - vooral als je in een muzieksoort terecht komt met een klein publiek.

Dus ja, ontwikkel ook die zakelijke kant en/of leer een tweede vak ernaast, liefst iets met een raakvlak met muziek, bv. geluidstechniek of iets management-achtigs. Niet eens zozeer om het geld maar om overzicht te houden en daardoor juist relaxed te blijven musiceren.

Een andere vraag die goed is om voor jezelf te beantwoorden is of je het leuk vindt om les te geven in muziek.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Beroepsbassen

Bericht door Erelid »

Herkenbaar. De beroepsmuzikanten die ik ken geven allemaal les maar dat is dan ook wel vaak de reden dat ik contact met ze heb..
En vaak zitten ze in verschillende projecten; de muziek die ze zelf willen maken en daarnaast de muziek die wat oplevert plus een hoop sessiewerk. Maar ook boekingskantoortjes kom ik tegen, software ontwikkeling (al dan niet muziek gerelateerd). Dat ze buiten de muziek werkzaam zijn kom je niet zo veel tegen, ik niet tenminste.
Gebruikersavatar
yawl6
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:22

Beroepsbassen

Bericht door yawl6 »

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid getrouwd te zijn met een 'beroeps' ; weliswaar niet op de bas, maar op de piano. Zij verkeert in de gelukkige omstandigheid dat ik voor de hoofdmoot van het gezinsinkomen zorg.
Ik heb diep respect voor de mensen die van 'de muziek kunnen leven' , zoals een paar van haar studiegenoten het voor elkaar spelen.
Mijn ervaring is dat iedereen live muziek (of dat nou een band is, of begeleiding van een solist of een koor) prachtig vindt, totdat het op de financiën aankomt. Dan snapt men niet dat voorbereiding tijd en dus ook geld kost. Dat men voor een les moet betalen die door andere bezigheden of ziekte van een leerling niet gevolgd kan worden, schijnt ook iets bijzonders te zijn, als ik zo de frustraties kort samenvat.
Mijn wederhelft haalt veel voldoening uit het lesgeven en het samenspelen (quarté-mains) met leerlingen en incidenteel wordt ze gevraagd om een koor of een solist te begeleiden. Voor ons is het een leuk extraatje.
Wat mij verbaasd heeft tijdens haar opleiding, is het volkomen gebrek aan het ontwikkelen van een zakelijke visie en kennis van het starten van een eigen bedrijf, evenals het ontbreken van aandacht voor muziek gerelateerde beroepsziekten.
Dat zijn twee zaken waar je goed bij stil moet staan, als je van muziek wilt leven. Zorg voor een alternatieve bron van inkomsten (binnen of buiten de muziek) en zorg goed voor je lichaam, want handen, armen en schouders, nek rug èn oren kunnen zwaar of zelfs overbelast raken.
Chowny SWB Pro Walnut; PJB Double 4; Beat Buddy; Korg Pitchblack

Oost west, bas best.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Beroepsbassen

Bericht door Erelid »

Punt is natuurlijk ook dat er een gigantisch leger van redelijk tot goede amateur (pop)muziekanten is dat voor een appel en een ei speelt. Zie ook "Het grote podium topic" . Meestal is het bier de betaling. Dat is lastig verdienen voor profs lijkt mij. Doorsnee publiek merkt het verschil tussenamateur en prof meestal niet eens volgens mij.
Pitt
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 sep 2008, 11:07

Beroepsbassen

Bericht door Pitt »

Ga met je zoon lekker alle open dagen af (of zorg dat hij zelf gaat). Laat je in keuze voor de opleiding niet beperken door locatie, maar kies bewust een opleiding die past bij je doel! Ze verschillen behoorlijk van elkaar.

1: Wat voor muziekopleiding heb je genoten ?
Rockacademie in Tilburg

2: Bood de opleiding wat je ervan verwachtte ?
Ja en nee. Je wordt goed voorbereid op een werkzame toekomst in een gemengde beroepspraktijk. Dus muziek + lesgeven/techniek/management. Er heerst geen 'conservatorium sfeer' waarin er wordt gefocust op het HEEL GOED WORDEN op je eigen instrument. Dit moet je echt zelf opzoeken.

3: Waarin schoot de genoten opleiding tekort ?
Niet echt super inspirerende docenten, onduidelijk curriculum (maar dat hebben alle muziekopleidingen), je moet er zelf wat van maken (dat is naar mijn idee ook bij alle muziekopleidingen).

3: Biedt het muziekvak voldoende financiële perspectieven ?
Het 'muziekvak' is toch behoorlijk breed maar het kan zeker. Als sessiemuzikant is je instelling vooral belangrijk. Ten eerste moet je natuurlijk goed, écht goed, kunnen spelen. Maar je moet ook leergierig zijn, al je centen willen investeren in je gear, sociaal zijn en goed met je mede-muzikanten op kunnen schieten. Uiteindelijk wordt je niet alleen gebeld om je prestaties (die staan uiteraard voorop) maar ook omdat je een toffe gast bent. Dit is uiteindelijk ook de reden waarom ik een beetje teleurgesteld ben in de sessie 'scene', mensen doen zich vaak anders voor dan ze zijn...

4: Heb je naast het muziekvak nog neveninkomsten om je van inkomen te voorzien ? Wat voor werkzaamheden zijn dat, zijn ze muziekgerelateerd ?
Ik heb ook het muziekles gegeven, maar daar haalde ik te weinig voldoening uit. Daarom heb ik versneld een nieuwe HBO opleiding gedaan en ben daar 2 dagen in de week werkzaam in. Topcombinatie.

5: Zou je met voortschrijdend inzicht alsnog voor het beroepsmatig musiceren hebben gekozen ?
Jazeker!!!

6: Wat voor kwaliteiten/competenties heb je behalve vakkundig musiceren nog meer nodig om volwaardig en professioneel je vak te kunnen uitoefenen ?
Ja zie punt 3 zeg maar, en ervaring. Veel, heel veel, nog meer, spelen en repeteren en studeren!!!
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Beroepsbassen

Bericht door Richard Blom »

Ga inderdaad de open dagen af sfeer proeven en met de docenten praten. Een jaar vooropleiding volgen is ook zeker aan te raden.

1: Wat voor muziekopleiding heb je genoten ?
Zadkine Popacademie Rotterdam (MBO) De opleiding bestaat tegenwoordig niet meer.

2: Bood de opleiding wat je ervan verwachtte ?
De opleiding bood veel ruimte en middelen om jezelf te ontwikkelen. Er was veel vrijheid en weinig structuur. Dat werkte ook niet voor iedereen. Doordat ik een goede coach en docenten had heb ik er voor mezelf wel veel uit weten te halen.

3: Waarin schoot de genoten opleiding tekort ?
Voornamelijk een duidelijke structuur zodat je weet waar je aan toe bent. Dat was waar ik behoefte aan had. Maar dat is een manko bij veel kunst/creatieve opleidingen is mijn ervaring.
Qua muzikale ontwikkeling op m'n hoofdvak en theorievakken was het wel goed. Met name omdat ik een goede hoofdvakdocent had en ik had geluk dat mijn (erg fijne) coach toevallig ook contrabassist was. Hier heb ik heel veel aan gehad.
Voor de gitaristen en drummers was het minder goed gesteld op de opleiding. Uit die hoek kwamen veel klachten. Het is dus heel belangrijk dat je een goede klik met je hoofdvakdocent hebt.

Het zakelijk deel kwam hier redelijk aan bod, toch zaten hier ook wel wat gaten in. Ik leer nu toch wel dingen waarvan het prettig was geweest als dat toen ook was behandeld. Het zelfstandig ondernemen met alle belasting zaken werden uitvoerig behandeld. Het buma/stemra verhaal en iets over subsidies aanvragen is niet aan bod gekomen.

3: Biedt het muziekvak voldoende financiële perspectieven ?
Spelen alleen? Nee! Met eigen werk is het ontzettend lastig wat te verdienen, dan mag je blij zijn dat je er geen kosten aan hebt. Covers is iets makkelijker maar mijn ervaring is dat het erg onzeker blijft. Soms zijn er periodes dat je er van zou kunnen leven, maar dat is vaker niet dan wel.

4: Heb je naast het muziekvak nog neveninkomsten om je van inkomen te voorzien ? Wat voor werkzaamheden zijn dat, zijn ze muziekgerelateerd ?
Ik heb sinds de popacademie altijd al basgitaarles gegeven. prive en bij een muziekschool. Hiermee had ik een redelijk vast inkomen.

Toch ben ik vrij snel erna Werktuigbouwkunde gaan studeren. Ik had toch de wens voor een wat stabieler inkomen. Ook zag ik het niet zo zitten om m'n hele leven basgitaarles te blijven geven. Op een gegeven moment is mijn vader overleden, hierdoor kwam er wat geld vrij waardoor ik de mogelijk had om die studie te doen.
Geen moment spijt van gehad! Doordat ik nu iets compleet anders doe heb ik veel meer lol in het muziekmaken.
Nog 1 jaar en dan ben ik klaar. Dan eindelijk aan het werk.
Op dit moment geef ik nog 2 avonden les per week en treed ik gemiddeld 3 keer per maand op.

5: Zou je met voortschrijdend inzicht alsnog voor het beroepsmatig musiceren hebben gekozen ?
Voor het beroepsmatig muziek maken niet perse. De keus voor een muziekstudie wel. Het is een investering in jezelf. Ondanks dat je niet je brood ermee hoeft te verdienen blijf je wel op een leuk niveau met leuke mensen muziek maken. Het geeft een enorme boost aan je muzikalevaardigheden en ook als persoon ben ik er erg door gegroeid.

6: Wat voor kwaliteiten/competenties heb je behalve vakkundig musiceren nog meer nodig om volwaardig en professioneel je vak te kunnen uitoefenen ?

Marketing/Communicatie is een grote kluif. Netwerken en ook het hele zakelijke gebeuren met administratie en auteursrechten.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Beroepsbassen

Bericht door AmericanIdiot »

Ik ben zelf geen beroepsmuzikant maar ben zo vrij om mijn steentje bij te dragen.

In mijn 'basgitaar-leven' kom ik regelmatig in contact met diverse beroeps-musici en naast het spelen in (vaak meerdere) bandjes geven ze vrijwel allemaal les op een muziekschool en/of in een privé-sfeer. En zelfs dan is het geen dik belegde boterham, de meesten hebben een partner met een (vaak goede) baan zodat ze rond kunnen komen. Je moet dit wel echt leuk vinden anders hou je dat niet vol; het zou mijn ding niet zijn.

Overigens mijn respect voor deze beroepsgroep, het lijkt mij niet gemakkelijk om op de meest uiteenlopende tijden in de weer te zijn met het slepen van muziek-gear van de ene uithoek naar de andere om daarna weer les te geven aan soms niet getalenteerde leerlingen (het type 'het zit er echt niet in').
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Beroepsbassen

Bericht door dejohan »

Ik ben ook geen professionele muzikant, en misschien wat zijdelings, maar kan wel helpen als je kinderen hebt die in de muziek willen gaan:
Ik ken wel wat mensen die door hun hele leven actief te blijven in het podiumcircuit - niet als muzikant maar als stagehand, zaalbediening, promotie, sound & light, organizer...- een enorm toffe loopbaan hebben kunnen ontwikkelen in de muziekindustrie.
Die mensen hebben nu rond hun 40e jobs als manager van een concertzaal, platenbaas, light& sound engineer, artistiek directeur,...
Vaak maar niet altijd hebben ze een opleiding achter de rug, ala event management, communicatie, podiumtechnieken, marketing. Maar het belangrijkste lijkt me toch om gepassioneerd bezig te zijn en zoveel mogelijk ervaring mee te pikken.

Versta me niet verkeerd: als muziek maken je droom is ben ik de laatste om te zeggen dat je het niet moet doen, maar als student muziek ben je bijna verplicht om te focussen op een heel nauw vakgebied - muziek maken of lesgeven - terwijl breder kijken dan het pure muzikale volgens mij alleen maar verrijkend kan werken...
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Beroepsbassen

Bericht door jelles »

BassAgent schreef:Klopt, en daar komt bij dat er een managementopleiding in hetzelfde pand zit. Dat hadden wij niet :)
In Haarlem hadden wij ook het vak Ondernemersschap. Dat stond nog een beetje in de kinderschoenen toen ik daar zat maar wel een vak met potentie. De meeste muzikanten hebben geen idee hoe je een eenmanszaakje opzet, je administratie doet of hoe je vroegâh een VAR moest aanvragen. Dat is vandaag de dag wel echt belangrijk om te weten.

Daarnaast kom ik eigenlijk zelden conservatoriumstudenten tegen die gewoon hun vreten willen verdienen met spelen. Veel bezig met eigen werk. Wat prima is, don't get me wrong, maar daar ga je het waarschijnlijk niet mee verdienen. Wil je gewoon spelen dan moet je inderdaad soms dingen doen die muzikaal niet zo uitdagend zijn maar wel goed betalen. Het verschil tussen een professioneel en een hobbymuzikant zou wat mij betreft moeten zijn dat een hobbymuzikant speelt wat 'ie leuk vindt en een prof leuk vindt wat 'ie speelt.

Ik denk dat je zeker genoeg kunt verdienen als professioneel muzikant maar het ego is bij velen te groot om met bepaalde artiesten te spelen. Sommigen wíllen niet als sessiemuzikant werken, dat is prima maar dan zul je er les bij moeten geven (of iets anders) om de dingen te kunnen blijven doen die je wel echt leuk vindt.
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Plaats reactie