In ear advies

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Skippy1007
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 mar 2015, 14:27

In ear advies

Bericht door Skippy1007 »

Ik heb toch wel een vraagje over de in-ears aan de gebruikers. Hebben jullie geen last dat je de in ears harder zet om het ( lawaai) om je heen weg te filteren ? Ik zie alleen maar halleluja verhalen,maar er zullen toch ook nadelen aan kleven ?
Afgelopen repetitie had ik het er over, om ook in ears te gaan gebruiken als band, maar werd om mijn oren geslagen met het argument dat je ook doof kan worden van de in ears omdat je die ook harder zet dan dat eigenlijk nodig is. Maar is dat ook zo, kunnen jullie (de gebruikers) mijn eens vertellen hoe het werkelijk zit. Dus geen verkoop praatjes, maar de realiteit, ik ben heel benieuwd. En moet de gehele band die dingen gebruiken, of kun je ook als individu in een band in ears gaan gebruiken.
Ben heel benieuwd naar jullie bevindingen.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

In ear advies

Bericht door nangyala »

Het belangrijkste is de mate van demping van buitenaf, goed passende doppen dempen tot wel 25 dB aan omgevingsgeluid. Daardoor hoef je het signaal niet hard te zetten voor een goed hoorbare mix.
Voor sommigen is deze mate van demping zelfs teveel, omdat enige 'bleed' wel gewenst is voor de spelers ervaring.
Doof worden van in-ears? ja dat kan, maar met een mediaspeler kan dat ook.
Wat ik het gevaarlijkst vind is een plotseling optredende feedback die dan knetterhard door komt. Een limiter die na het ingangssignaalstaat is daarbij wel een grote geruststelling, maar geen holy grail. je hebt gewoon zelf het volume in de hand, welke altijd zachter zal zijn dan die 105 dB die je speaker zou KUNNEN pompen :shock: :oudezak:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

In ear advies

Bericht door Concorde »

En je kunt prima als enige in-ear gebruiken. Alleen houd je dan het hoge podium-volume.
Als iedereen in-ear speelt, dan is het podium-volume een stuk lager. Dus hoeft die IEM weer niet zo hard.
Bijkomend voordeel is dat de drummer ook niet het gevoel heeft dat íe tegen de klippen op moet rammen...
Uiteindelijk ben je natuurlijk zelf de baas over jouw IEM volume, maar ik betrap mezelf er ook wel's op dat íe best ietsje zachter kan...
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

In ear advies

Bericht door Neo Land »

Het belangrijkste is de mate van demping van buitenaf, goed passende doppen dempen tot wel 25 dB aan omgevingsgeluid
Waarheid als een koe! Ik ben samen met de zanger de enige in de band die in-ears gebruikt. Tot voor kort gebruikte ik redelijke goede Ulimate Ears doppen.
Die sloten echter niet perfect af, en gesandwiched tussen drummer en lead gitarist moest ik mijn eigen signaal altijd wat opdraaien. Tot dat ik met een piep in de kleedkamer stond en overgegaan ben naar semi customized doppen van Fender.
Wat een wereld van verschil, waar ik normaal de lead gitarist niet op mijn in-ears had (want ik sta/stond 5cm naast zijn Marshall stack) moest ik door de extremere demping nu ook de geluidsman vragen hem op mijn in-ears te zetten. De hele zaak kon in volume omlaag en ik had/heb een prima geluid. :thumbsup:
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

In ear advies

Bericht door tjoepatjoep »

Heb je een linkje van die doppen?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

In ear advies

Bericht door Neo Land »

Dit is bij Bax, maar ik heb ze ergens anders gekocht:
https://www.bax-shop.nl/live-in-ear/fend ... itors-rood

Er zijn verschillende uitvoeringen van deze doppen en dit is de één na duurste (of ze ook de één na beste zijn weet ik niet :) ).
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
ReB87
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 mei 2008, 14:34

Re: In ear advies

Bericht door ReB87 »

Ik ben wel benieuwd wie er allemaal ervaring heeft met die Fender doppen? :) Zelf twijfel ik namelijk nogal tussen Shure en Fender...
Haico

Re: In ear advies

Bericht door Haico »

Fender heeft Aurisonics opgekocht en verkoopt nu (bijna) dezelfde IEM's onder eigen naam. Wellicht kan je ergens nog new old stock Aurisonics krijgen voor minder?!
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: In ear advies

Bericht door Rob66 »

Ik volg dit draadje omdat wij met de band ook aan het overstappen zijn op in ear. Ieder optreden was het toch steeds weer hetzelfde gezeur dat de ene de ander niet kon horen of te hard, plus het gesjouw van monitors, de tijd die je kwijt bent met opstellen, soundcheck en dat we besloten hebben dat het anders moet.
Enkelen gaan draadloos en de rest aan een draad. Omdat ons mengpaneel maar 2 aux heeft en omdat ieder zijn eigen mix moet kunnen maken, zijn we naar wat anders aan het kijken geweest. Het is de Behringer Air X 18 geworden. 18 inputs en 6 x aux. We zijn nu nog met 4en. Maar komt weer een zangeres bij. Het mooie is dat ieder zijn eigen mix op zijn tablet of mobiel kan maken. De P.A. en de rest kan via laptop of tablet. De mogelijkheden zijn enorm. Maar daar zijn we nog mee bezig.
Ook keuze van oortjes ed
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: In ear advies

Bericht door didi »

Ik wil de pret niet bederven maar hoorde onlangs een verhaal van een bekende Rotterdamse drummer Arend Nix die door een fout van de geluidsman zo'n zware knal op zijn trommelvliezen kreeg dat hij nu bijna doof is. Er zitten zeker risico's aan in ear, vooral als iemand anders aan de volumeknop kan zitten. Dus wees waakzaam. Hij moest drie dagen in een geluidarme ruimte in het ziekenhuis liggen omdat al zijn trilhaartjes plat lagen. Nooit zal ik mijn oren toevertrouwen aan een geluidsman die niet weet wat ie doet.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: In ear advies

Bericht door tjoepatjoep »

Een beetje IEM heeft er een automatische limiter op zitten.

Echter, natuurlijk blijft bij gebruik met gezond verstand!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: In ear advies

Bericht door Erelid »

Sire (Marcus Miller) komt ook met in-ears zie ik net. Zijn in de VS al te krijgen geloof ik. Zelfde principe als de bassen; veel kwaliteit voor een lage prijs.

https://www.debassist.nl/nieuws/artikel/ ... cus-miller
Gebruikersavatar
Lyske
Berichten: 605
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:04

Re: In ear advies

Bericht door Lyske »

tjoepatjoep schreef: 02 jul 2017, 23:12 Een beetje IEM heeft er een automatische limiter op zitten.

Echter, natuurlijk blijft bij gebruik met gezond verstand!
De wireless units wel, maar hoe gebruiken de meeste drummers hun IEM ;)

Ik zou in elk geval nooit op IEM gaan moest ik geen monitorman/vrouw mee hebben, gewoon kwestie van de persoon te vertrouwen die je monitors mixt.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Re: In ear advies

Bericht door Digidesign »

Rob66 schreef: 30 jun 2017, 17:18 Ik volg dit draadje omdat wij met de band ook aan het overstappen zijn op in ear. Ieder optreden was het toch steeds weer hetzelfde gezeur dat de ene de ander niet kon horen of te hard, plus het gesjouw van monitors, de tijd die je kwijt bent met opstellen, soundcheck en dat we besloten hebben dat het anders moet.
Enkelen gaan draadloos en de rest aan een draad. Omdat ons mengpaneel maar 2 aux heeft en omdat ieder zijn eigen mix moet kunnen maken, zijn we naar wat anders aan het kijken geweest. Het is de Behringer Air X 18 geworden. 18 inputs en 6 x aux. We zijn nu nog met 4en. Maar komt weer een zangeres bij. Het mooie is dat ieder zijn eigen mix op zijn tablet of mobiel kan maken. De P.A. en de rest kan via laptop of tablet. De mogelijkheden zijn enorm. Maar daar zijn we nog mee bezig.
Ook keuze van oortjes ed
Kijk eens naar de Soundcraft UI24r. Geniaal apparaat! 8x aux
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Re: In ear advies

Bericht door bazz59 »

Vraag mij af of je met in ears niet een heel deel van het gebeuren verliest ? wat ik merk , ben de enige die in de band nog met monitor speelt, dat je nog moeilijk met elkaar kan comuniceren en dat ze precies in hun eigen wereldje teruggetrokken zijn tijdens het spelen .
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Plaats reactie