In ear advies

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: In ear advies

Bericht door Bolobass »

AmericanIdiot schreef: 10 jul 2017, 18:51 Contact met je bandleden is heel belangrijk, zeker de interactie bas en drums. Ik heb een band verlaten na 1 optreden, die drummer bleef stoiceins voor zich uitkijken, ik kreeg geen enkel contact en hij bleef maar alles op zijn tempo spelen...jammer.
Drummer maakt het tempo, niet de bassist. Beetje contact is soms wel fijn, hoewel ik daar als frontman maar zelden tijd voor heb.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: In ear advies

Bericht door klaasvaak »

Binnenkort laat ik Inears gieten. Daarbij kan ik aangeven of ik een 2 of 3 weg systeem wil.
Wat adviseren jullie, wat zijn jullie ervaringen?
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Re: In ear advies

Bericht door Joreeeen »

Ik heb 3 weg systeem met 4 drivers, klinkt heel flat, voor mij de meest ideale oplossing. Waar ga je als ik vragen mag?
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: In ear advies

Bericht door klaasvaak »

Ik ga in Veghel bij MJM. Deze man doet veel voor de band en zijn promotieartikelen.
De zanger en gitarist zijn er ook geweest en de oortjes passen bij beiden goed.
Dus denk ik ook een goede keuze voor mij. Alleen de vraag hield me bezig of ik van twee naar drie weg over moest gaan.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Re: In ear advies

Bericht door Joreeeen »

Zoals gezegd, ik heb 3 weg en klonk voor mij gewoon het beste. Ik ging bij Luc van Cinepaq en hij liet verschillende setjes horen. We konden luisteren naar ongecompresseerde muziek en bij 3 weg was het net of je alle geluiden een plaats in de ruimte kon geven. 2 weg was zeker niet slecht, 3 weg werkt gewoon veel beter voor mij! :)
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: In ear advies

Bericht door klaasvaak »

Dank je wel voor je advies
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Haico

Re: In ear advies

Bericht door Haico »

Die samples zijn natuurlijk indicatief. Met zo'n sample simuleer je niet de uiteindelijke diepte hoeveel de in-ear in je oor komt. De beschikbare ruimte in het schaaltje bepaalt ook of de slanglengte benodigd voor het akoestische design wel of niet past. Dit lijkt allemaal peanuts, maar 5 millimeter meer of minder maakt een groot verschil.

Ik durf te gokken dat ik meer dan verschillende 100 in-ears in mijn oren heb gehad. Misschen zelfs 200? Consumer, prosumer, professional, benchmark samples, eigen creaties, proto's van anderen, electrostaten, wireless... alles... tot 12-drivers per oor aan toe. En de best klinkende full-range in-ears met balanced armature drivers waren niet meer dan 3-weg waarbij de cross-over-frequenties niet in belangrijke/hoorbare gebieden bevinden. Dat wil zeggen <100-120 Hz en >10Khz. Dat gebied wat daartussen ligt wil je vrij hebben van akoestische en elektronische filtering. Want dat ga je horen. De basis van een goede IEM is dus een prettig klinkende midrange driver met voldoende headroom voor de applicatie. Daar een subwoofer onder voor de knal en een supertweeter op voor de shine. Dit werkt voor mij.

Maar hoe weet je hoe je IEM-maker zijn designs maakt? Ha! Dat weet je niet en dat zal je ook nooit te weten komen. Alle custom IEM-makers gebruiken dezelfde drivers van dezelfde 2 fabrikanten. Enkele grote internationale bedrijven laten door die 2 fabrikanten enkele custom drivers maken, maar de rest vist echt uit dezelfde vijver. Dit wil zeggen dat het grootste goed van elke IEM maker zijn persoonlijke "recept" is voor het akoestisch ontwerp van de IEM. Veelal zijn het variaties op recepten welke zijn voorgeschreven door die driverfabrikanten. Sommigen IEM-makers kopiëren deze recepten klakkeloos. Dat maakt het nog geen slechte IEM!

Want los van het akoestisch design blijven de belangrijkste factoren: fit en seal. Ze moeten goed zitten. Een IEM maker moet weten hoe hij de afdruk van je gehoorgang moet bijschaven tot een in-ear die prettig zit maar tegelijk óók goed afsluit. Balanced armature driver hebben namelijk een afgedichte ruimte nodig om goed te functioneren. Als je een 100% negatief van je gehoorgang in je oor hebt: krijg je nauwelijks in je oren gepropt en het opendoen van je mond doet pijn. Er moet dus iets aan materiaal weggehaald worden. Comfort en goede afdichting zijn dus tegenstrijdig. Hier een tussenweg in vinden is lastiger dan je denkt. Weten hoe je comfortabele IEM's maakt is het 2e grote goed van een IEM-maker.

Ik wil hiermee zeggen dat het "hoeveel driver"-verhaal minder relevant is dan men denkt. Samples zijn maar indicatief. Iedereen gebruikt dezelfde drivers. 99% is afhankelijk van het "receptenboek" en het vakmanschap van de IEM-maker. Je weet pas of je een goede IEM hebt als deze in je oren zitten. Het is en blijft een gok! :)

Kies een IEM-maker waar je een goed gevoel bij hebt... en bespreek de mogelijkheden als er niet aan de verwachtingen voldaan zal worden.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: In ear advies

Bericht door tjoepatjoep »

Haico, zou jij hardtips of softtips aanraden?
Vooral wanneer je veel zingt...
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Haico

Re: In ear advies

Bericht door Haico »

Bij custom in ears?

In custom in-ears zie je eigenlijk nauwelijks nog meer zachte, siliconen earphones. Je zou zeggen dat zachter ook comfortabeler is, maar je krijgt ze minder gemakkelijk in en uit. Acryl (hard) is duurzamer en kan preciezer gemaakt worden. Die precisie is nodig om een comfortabele in-ear te maken. Een goede IEM-maker weet waar er "ruimte" moet komen t.o.v. van de 100% negatief van je gehoorgang. Ook van de wijziging van de vorm van je gehoorgang tijdens het zingen. Met andere woorden: Een goed gemaakte harde earphone geeft meer comfort.

Als je zegt dat je zingt, tegen degene die de afdruk van je gehoorgang neemt, dan laten ze je op een bitje bijten tijdens de procedure. Dan blijft je mond een stukje open staan. :)

Nog een detail: Op siliconen kan je niet lijmen, dus moet het kabeltje ingegoten worden. Acryl earphones kunnen dus wél uitgerust worden met een vervangbaar kabeltje.

Voor universal fit adviseer ik comply foam ear-tips. Best of both worlds.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: In ear advies

Bericht door Concorde »

Heeft iemand van jullie ervaring met de goedkopere zender-systemen?
Zoals LD, Gatt, T-bone, DB technologies, ANT ed?
Tot zo’n -pak ‘m beet- €200,-
Heeft iemand een aanrader?

Een Shure of Sennheiser zal vast minder ruisen enzo, maar is wel een stuk duurder...
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: In ear advies

Bericht door nangyala »

De sennheiser van mij heeft toch ook een ruis als er geen signaal binnenkomt. Misschien is dat exemplarisch, maar in mijn optiek niet beter dan de DB van mijn bandmaatje.

Ik heb de G2 versie
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: In ear advies

Bericht door Muziekschuur »

Als je een digitale mixer hebt kun je (niet alle mixers hebben dat) je bas naar twee kanalen routen. En de een flink compressen. het andere kanaal niet. De blend van deze twee kanalen geeft je dan het beste van twee werelden. En hoeft de in ear alleen te limiten.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: In ear advies

Bericht door Concorde »

Muziekschuur schreef: 09 feb 2018, 07:54 Als je een digitale mixer hebt kun je (niet alle mixers hebben dat) je bas naar twee kanalen routen. En de een flink compressen. het andere kanaal niet. De blend van deze twee kanalen geeft je dan het beste van twee werelden. En hoeft de in ear alleen te limiten.
Ik zal 't eens overleggen met onze geluidsman...
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: In ear advies

Bericht door Concorde »

Gisteravond een optreden gehad met m'n vers aangeschafte T-bone IEM100. (tweedehands via MP)
Beviel me erg goed! Alleen tijdens stiltes in de soundcheck hoorde ik ietsje ruis, maar zeker niet hinderlijk.
Signaal mono over Links op 2 oortjes.
Heb m'n SE215's gebruikt, en een setje JBL walkmandoppen, die echt waanzinnig goed werkten!
Dikke prima!
Veel plezier voor 100 piek!

Afbeelding
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: In ear advies

Bericht door Mach1 »

Top! Leuk hoor.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie