Meer Gas dan skills

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
McG
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 sep 2011, 15:46

Meer Gas dan skills

Bericht door McG »

Ik kom er steeds meer achter dat ik meer spullen dan vaardigheden heb.
Hebben jullie dat probleem ook? Ik oefen een aantal keren in de week door tijd gebrek.
Helpt het jullie om meer te spelen?
Everytime you hear the BASS,
the devil gets punched in the Face.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Meer Gas dan skills

Bericht door LeftyJ »

Same here, al is de GAS wel enigszins getemd in de afgelopen paar jaar. Ik heb twee bassen die ik voor bijna alles pak, en de rest is meer voor de heb... Ik speel ook veel te weinig, ik vind er doordeweeks niet veel tijd voor en in mijn weekeinden ben ik ook vaak van huis. Mijn basspel kan wel een nieuwe impuls gebruiken, maar dat zit hem niet in andere spullen in ieder geval!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Meer Gas dan skills

Bericht door Hans58 »

GAS had ik al lange tijd niet meer en sinds ik eerder dit jaar plotseling in de gelegenheid was om een Rick te kunnen kopen (helemaal niet in de planning zittend, maar wel sinds decennia een jongensdroom) is dat gevoel helemaal verdwenen maar veel te veel spullen heb ik eigenlijk wel.
Ik heb zelf wel ondervonden dat die jongste aanwinst voor mij wel heel erg inspirerend was (nog steeds eigenlijk); ik heb sindsdien heel andere dingen opgezocht om te spelen en heb ook wel weggetjes ontdekt waarvan ik niet dacht dat ik ze als ouwe zak :oudezak: nog zou vinden. Sinds ik die Rick heb speel ik bijna dagelijks wel even en dat was voordien toch wel minder, hoewel ik al een fiks aantal bassen had waar ik erg blij mee was.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Meer Gas dan skills

Bericht door MaartenV »

GAS kom je in elke tak van sport tegen en is meestal maar een deel écht de wens/behoefte aan een bepaald stukje gear.

Door geld te besteden aan je hobby ben je er toch mee bezig, ondanks tijdgebrek. Tijdgebrek en schuldgevoel leveren marketeers onnoemelijke kansen...

Ik spreek natuurlijk ook uit ervaring...

Zie ook "consumptiemaatschappij", "onvervuld verlangen" en natuurlijk "marketingwijsheid"...
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Meer Gas dan skills

Bericht door PMJ »

Als je spullen hebt die qua klank aan je wens voldoen of gevoelsmatig iets vertegenwoordigen voor je (een bepaalde signature oid), kun je daar echt wel motivatie uithalen. Als je op een gare, slecht afgestelde bas speelt met een even gaar versterkertje erbij, dan motiveert dat veel minder dan dat je bij het inpluggen steeds weer verbaasd bent over de goede sound van je spullen.

Misschien is dit ook wel een aardige vergelijking; als je een lekker rijdende en kekke auto hebt, zul je eerder een ''nodeloos'' ritje maken dan wanneer je in een gammele roestbak moet karren.

Van GAS heb ik geen last meer, maar ik heb wel nog een lijstje van bassen die ik erg graag nog eens wil hebben geprobeerd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Meer Gas dan skills

Bericht door Madame Clapotis »

MaartenV schreef:GAS kom je in elke tak van sport tegen en is meestal maar een deel écht de wens/behoefte aan een bepaald stukje gear.

Door geld te besteden aan je hobby ben je er toch mee bezig, ondanks tijdgebrek. Tijdgebrek en schuldgevoel leveren marketeers onnoemelijke kansen...

Ik spreek natuurlijk ook uit ervaring...

Zie ook "consumptiemaatschappij", "onvervuld verlangen" en natuurlijk "marketingwijsheid"...
:stupid:
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Meer Gas dan skills

Bericht door SpcMnk »

ik speel elke dag rond de twee uur. oefenen/studeren doe ik een paar uurtjes per week en de ene week meer dan de andere.

Het elke dag spelen/pielen helpt bij het studeren. En de gear, het inspireert om af te kunnen wisselen. Klank, feel, aantal snaren, afstelling. Al die dingen prikkelen. Zoals hierboven al gesteld, het is veel meer lol om je te verbazen over een te gekke sound en bespeelbaarheid dan dat je je aan het ergeren bent over het tegenovergestelde.

Zo heb ik een akoestische bas met een erg hoge snaar afstelling maar een heel erg lekkere klank. Gruwelijk zwaar om op te spelen maar, het dwingt om dingen anders te benaderen en inspireert op die manier weer tot het spelen van totaal andere dingen dan op een andere bas.

maar onder de streep; een bas waar je je lekker bij voelt en die klinkt zoals jij het wil horen is genoeg. Al het andere kan inspirerend werken maar geeft geen garantie daartoe.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Meer Gas dan skills

Bericht door didi »

Nu al een tijdje geen GAS meer. Ik merk dat ik meestal toch maar twee van de vier bassen ter hand neem. Eigenlijk is al dat gekoop en geverkoop van de afgelopen jaren meer een zoektocht geweest naar wat me het meest ligt. Wat heb ik nodig om mijn ei kwijt te kunnen ? Een goede fretless, een goede gefrette bas met PJ configuratie en dan gas ik uiteindelijk nog op een fijne contrabas. Toch nog wensen dus. Dat maakt drie instrumenten. Qua versterking heb ik genoeg.
Voor mij zijn skills vele malen belangrijker dan de hoeveelheid bassen maar een instrument dat je goed ligt verhoogt het speelgenot wel degelijk.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Meer Gas dan skills

Bericht door rich13 »

Mijn oefenen wisselt heel sterk, soms is het veel repeteren en anders componeren en arrangeren, wat een compleet andere bezigheid is. In dat componeren zoek ik ook inspiratie door de fretless en akoestische bas erbij te zetten. Dat zijn heel andere instrumenten en laten je ook op een andere manier spelen. Ik heb redelijke skills maar ben zeker geen topper, en mijn instrumenten zijn goed genoeg voor mij. Ik heb niet veel last van GAS maar soms borrelt het wel.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Meer Gas dan skills

Bericht door padawatje »

Ik heb onlangs met een gitarist samengespeeld die duidelijk zijn gebrek aan skills probeerde te compenseren met een heleboel gear :facepalm:

Ikzelf merk de laatste tijd dat mijn GAS er inderdaad op achteruit gaat nu mijn vaardigheden als bassist min of meer op een niveau zijn gekomen waar ik zelf tevreden over ben.

Maar het probleem van tijdsgebrek herken ik ... soms kom ik wekenlang niet aan oefenen toe.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Meer Gas dan skills

Bericht door Buster »

Ik heb jarenlang veel gekocht vanwege GAS en ook veel weer verkocht. Alle tijd die ik gestoken heb in spullen zoeken, kopen en verkopen had beter besteed kunnen worden aan oefenen en studeren.
De laatste tijd is er meer verkocht dan gekocht dus is de hoeveelheid bass-gear wel gedaald. Helaas nog niet met het gevolg dat mijn bas-kwaliteiten stijgen.
Bassen vind ik leuk, maar zou veel meer kunnen oefenen. Dus ja: nog steeds meer GAS dan skills, maar er is een voorzichtige beweging de (in mijn ogen) goede kant op.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Meer Gas dan skills

Bericht door bobbelmans »

Ik had een aantal bassen en onderdelen staan maar omdat ik wist dat ik noodgedwongen kleiner moest gaan wonen heb ik al het 'overbodige' verkocht en weggegeven tot ik 1 bas had.
Die bas daar doe ik het mee en dat geeft een hoop rust.
Mijn versterking is ook op orde.
Ik vind het oké zo.
Ik heb nog niet precies het geluid dat ik zo fijn vind maar ik vraag me af of ik dat ooit ga krijgen omdat je van zo veel factoren afhankelijk bent (de ruimte waar je in speelt onderandere).

Nu ben ik langzaamaan in een effecten GASding terecht aan het komen...... :D

Mijn skills; die zijn niet goed en zullen nooit veel beter worden ongeacht op welk boutique instrument ik speel.
Maar dat is ok. Ik doe het er mee.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Meer Gas dan skills

Bericht door basloze fret »

Buster schreef:Ik heb jarenlang veel gekocht vanwege GAS en ook veel weer verkocht. Alle tijd die ik gestoken heb in spullen zoeken, kopen en verkopen had beter besteed kunnen worden aan oefenen en studeren.
Dat geldt voor veel mensen. Die zoektocht naar nieuwe gear kost inderdaad veel tijd. Op een den duur moet je het gewoon doen met wat je hebt. Te veel verschillende bassen betekent ook te veel afleiding. Enige wat je eigenlijk nodig hebt is een goed afgestelde bas, dat kan net zo goed een Squier zijn. Het is echt niet nodig om op een slecht afgestelde bas te spelen, voor onder de 200 euro heb je al een vrij goede bas die goed af te stellen is, dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Maar goed, er blijft altijd iets te wensen. Maar de GAS moet geen overhand krijgen en nooit ten koste gaan van het oefenen anders ben je fout bezig......
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Meer Gas dan skills

Bericht door Wiro »

Bij mij had het verlangen naar beter spul deels met compensatie-gedrag te maken. Maar hierbij heb ik lange tijd in de ontkennende fase rondgedoold. Met argumenten als: Ja, geen wonder, als ik een Alembic zou hebben dan zou ik daar ook niet misstaan. Tot de dag aanbreekt dat je zelf zo'n juweeltje mag omhangen. Dan kun je nog even blijven ontkennen zolang je live speelt. Maar bij de uiteindelijke opnamen kun je er niet meer omheen: Wat is het toch razend knap van die lui om zo te kunnen voorstellen dat het bijna twee uur volcontinue kan blijven boeien. En als je dit zelf ook wil kunnen, dan moet je wel heel hard aan het werk.
En zo creëer je gas naar skills.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Meer Gas dan skills

Bericht door wombatboter »

Ik probeer daar niet zo veel meer over na te denken...
Ik heb goeie instrumenten die het beste in me boven brengen en ze maken bepaalde technieken makkelijker waardoor ik skills krijg.
what fools these mortals be
Plaats reactie