Welke koptelefoon voor oefenen?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb een AKG. En de laatste tijd gebruik ik de oortjes van m'n iPhone of Nokia.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7420
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door Basvarken »

Poos geleden waren bij de Lidl koptelefoons in de aanbieding. SilverCrest.
Totaal k*tmerk. Maar de koptelefoon voldoet prima. Ik heb er al maanden plezier van.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door AntonZ »

Superlux HD681, twee tientjes bij Thomann.
Alleen de gladde plastic ear pads zijn vervelend. Die heb ik vervangen door AKG velours ear pads (tientje, past perfect). Daarmee is het een prima koptelefoon om te oefenen. Ik denk dat je voor dat geld geen betere vindt.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door Bolobass »

Mosterd na de maaltijd waarschijnlijk, ik gebruik de sennheiser hd 25-I. Die bevalt me veel beter dan de dt-770pro van ehh.. dinges... die ik ook heb getest.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Haico

Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door Haico »

Bolobass schreef:Mosterd na de maaltijd waarschijnlijk, ik gebruik de sennheiser hd 25-I. Die bevalt me veel beter dan de dt-770pro van ehh.. dinges... die ik ook heb getest.
Dinges is Beyerdynamic. :D Ik heb 2 DT770's en 1 DT880 in mijn studiootje. Solide geluid (770 wat gehypt), maar vooral belangrijk: niet kapot te krijgen. De DT770 is goed voor tracking en monitoring in veel situaties. Over-ear. Luxe en comfortabel.

De Sennheiser HD25-1 II is een geweldige koptelefoon voor DJ's en tracking. Drummers zweren erbij, ze kunnen namelijk knoepertjehard! Ik kan mij goed voorstellen dat ze ook lekker klinken om basgitaar mee te oefenen. Zijn rusten óp het oor en klemmen behoorlijk. Ze voelen wat spartaans aan.

Ik zou zeggen dat de DT770 wat breder inzetbaar is dan de HD25-1, maar ik zou op beide koptelefoons géén nummer afmixen.

Audio Technica heeft ook meerdere opties rond de 100 Euro. Allemaal goed. Ik zou de Sony MDR 7506 ook niet uitvlakken. Focus op het mid, maar tóch een hele goede koptelefoon voor tracking en oefenen.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door JohandeJong »

Ik heb al een paar jaar de AKG 240 MkII. Prima geluid (denk ik). Maar de schelpen gaan mij toch tamelijk snel irriteren. Ook vind ik dat ze nogal snel warm en zweterig aanvoelen ondanks dat ik de suede earpads gebruik. Een oude Sennheiser HD570, welke helaas is overleden, voelde een stuk prettiger op de oren. Daarom misschien toch een andere?
Mijn toepassing: ik gebruik een koptelefoon als ik thuis zit te oefenen. Dus niet voor mixen of wat dan ook, alleen oefenen, eventueel met een muziekje erbij gemixed.
Ik zie 3 mogelijkheden.
De goedkope Superlux HD-681,
De Audio Technica ATH-M40x (voordeel: 2 snoeren waarvan 1 gekruld net zoals bij de AKG en als ik het goed zie meer ovale earpads die wel helemaal over het oor vallen) en
de bijna even dure Phil Jones PJB H-850 welke speciaal voor dit doel lijkt te zijn ontworpen.
Meningen hierover? Heeft het zin één van deze te kopen of heeft dat geen meerwaarde tov de AKG 240 MkII?
Jullie mening wordt als vanouds zeer op prijs gesteld.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4275
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door Brinkmeister »

Sennheiser HD 215. Keertje bij Bax besteld omdat ik een weekend in een hotel zou zitten en de laptop en bas meegingen. Ben er echt dik tevreden mee.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door CaptainSlow »

Koptelefoons zijn erg subjectief. Met reviews haal je de echt slechte er wel uit, maar ga vooral zelf luisteren.

Ik ben vergroeid met de AKG702 en AKG712 Pro schelpen. AKG712 is voor 199 EUR ietsie beter dan de AKG702 van 129. Allebei schandalig goed (ik kon niet kiezen en heb ze allebei maar gehouden :) )

Hebben een vlakke en correcte bas, maar vergeleken met de basboomheadphones voelt de bas bescheiden aan.
Zijn open koptelefoons. Je hoort de omgeving, zij horen jou (zachtjes)

Best bang for the buck zijn de superluxen.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door JohandeJong »

Dank heren. Misschien heeft ook iemand ervaring met de PJB H-850? Die is speciaal gemaakt voor de lage frequenties van de basgitaar. Ik ben gewoon heel benieuwd of dat ook merkbaar is.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door Rieno »

Ik gebruik inmiddels 4,5 jaar de Audio Technica ATH-M40x naar volle tevredenheid. Lekker voor muziek en ik gebruik ze ook voor al m'n opnames en het oefenen..voor die prijs denk ik niet dat je snel beter klinkende koptelefoons gaat vinden met dezelfde bouwkwaliteit.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door aap »

Ik heb de M50 van Audio Technica. De M50 is wel "agressief/fel" te noemen, maar ik vindt hem heerlijk. Gebruik hem met oefenen maar ook soms met wandelen en dan gebruik ik weer het kortere snoertje.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door Rieno »

Ik draai het hoog op m'n MP3-speler (Sandisk Sansa Clip Plus) wel wat terug idd, dus dat geldt ook voor de M40x.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door JohandeJong »

Op basis van jullie reacties en alles wat ik heb gelezen en gehoord ga ik 2 koptelefoons bestellen.
De PJB H-850 die speciaal voor dit doel ontworpen is en de ATH-M40X, ook vanwege de recensies betreffende het geluid.
Ik kan dan na uitproberen 1 van de 2 retour sturen.
Overigens kwam ik er achter dat mijn zoon al heel lang een ATH-M50 heeft. Die ga ik ook eerst even testen.
Ik laat uiteindelijk wel weten welke mij het beste bevalt.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door Bolobass »

En?
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Welke koptelefoon voor oefenen?

Bericht door JohandeJong »

Hmmm ja. Dat had ik wel even moeten vertellen nietwaar? Sorry. Ik zal er voortaan beter om denken.
De ATH-M50 van mijn zoon kon ik proberen en is op zich een prima koptelefoon maar beviel mij helemaal niet. Veel te fel. Geen mooie bas beleving (mijn subjectieve mening uiteraard). En ik vond deze ook niet lekker op mijn hoofd zitten maar dat is uiteraard ook heel persoonlijk.
Ik ben nog eens met mijn eigen AKG K240 MkII bezig gegaan. Ik had daar de velours schelpen op zitten en heb die vervangen door de standaard schelpen. Die hebben een ruimere opening kwam ik nu achter en guess what, die passen wel prima over mijn oren. Die zitten goed genoeg en om heel eerlijk te zijn, het geluid van deze AKG bevalt mij eigenlijk ook prima. Dus voorlopig doe ik het maar met wat ik heb. Wel zo voordelig toch? Ik ga pas weer naar een andere set kijken als deze AKG het niet meer doet of als ik gewoon te veel geld heb (waarschijnlijk zal dat nooit gebeuren). Maar dan denk ik dat ik allereerst de PJB ga proberen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Plaats reactie