Muziek uitbrengen als coverband

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Muziek uitbrengen als coverband

Bericht door fabian »

Met mijn coverband willen we graag nummers gaan uitbrengen op Youtube en Spotify. Niet met het idee om aan deze nummers geld te verdien. Maar als promotie voor onze band. Nu vind ik de info hierover een beetje onduidelijk. Is het zo simpel als mijn band aanmelden bij de Buma, en elke keer als wij een nummer "uitbrengen" deze aanmelden bij de Buma ? Of zijn er meer haken en ogen aan dit verhaal?
dyslectisch
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7642
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Muziek uitbrengen als coverband

Bericht door MR. LEE »

Zou die BUMA werkelijk zo piet-luttig zijn dan ?
Het lijkt me gewoon een eer en erkenning voor de originele artiest , die z'n liedje netjes ge-covered voorbij ziet komen op youtube.

Ten tijde dat onze MC nog bestond, heeft onze penning-meester de BUMA betaald omdat we in ons clubhuis muziek-bestanden vanaf de pc draaide.

Ik vond dat toen ook eigenlijk best wel erg ver gaan :(
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Muziek uitbrengen als coverband

Bericht door dr. Bassvibes »

MR. LEE schreef:Zou die BUMA werkelijk zo piet-luttig zijn dan ?
Ja.

Volgens mij moet je betalen om muziek van derden uit te brengen. Heeft tjoepatjoep hier niet eens wat onderzoek naar gedaan? Vast nog wel ergens terug te vinden op het forum.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Muziek uitbrengen als coverband

Bericht door tieleman »

Dit is een behoorlijke samenvatting (er zijn inderdaad al meerdere topics over geweest).

https://www.musicunited.nl/2016/04/07/ma ... itbrengen/

En bij twijfel gewoon de BUMA bellen en informeren. Die lui krijgen betaald om je te woord te staan met dit soort vragen.
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Muziek uitbrengen als coverband

Bericht door fabian »

Danku! dat stukje is al heel verhelderend.
dr. Bassvibes schreef:Heeft tjoepatjoep hier niet eens wat onderzoek naar gedaan? Vast nog wel ergens terug te vinden op het forum.
Kon het niet vinden met de zoekfunctie van het forum. Nu ben ik daar ook niet zo bekwaam mee :P
dyslectisch
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Muziek uitbrengen als coverband

Bericht door BassKees »

dr. Bassvibes schreef:
MR. LEE schreef:Zou die BUMA werkelijk zo piet-luttig zijn dan ?
Ja.
En terecht. Dit is de enige manier waarop tekstdichters en componisten aan hun inkomen kunnen raken.
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Muziek uitbrengen als coverband

Bericht door Abathur »

MR. LEE schreef:Zou die BUMA werkelijk zo piet-luttig zijn dan ?
Jazeker! Een onbekende lokale band hier heeft ooit flink gezeik gehad met het uitbrengen van een instrumentale cover van the Prodigy's 'Smack My Bitch Up'. Nooit gedacht dat iemand er een zier om zou geven, maar, wel dus.
Plaats reactie