Rosewood op CITES lijst.

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5275
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Rosewood op CITES lijst.

Bericht door 4snaarinstrument »

Al het rosewood komt op de CITES lijst. :shock:
Fender
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5275
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Rosewood op CITES lijst.

Bericht door 4snaarinstrument »

Op zich goed dat het beschermd/gereguleerd gaat worden. Maar wat is de impact nu.

https://reverb.com/news/new-cites-regul ... od-species

https://sadowsky.com/a-note-on-the-expor ... -rosewood/
Fender
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Rosewood op CITES lijst.

Bericht door SpcMnk »

Jup. de 16de van deze maand approved en vanaf 2 januari 2017 actief.. das best rap.
The Convention on the Trade in Endangered Species (CITES) summit on Thursday placed all 300 species of rosewood under trade restrictions, meaning criminals can no longer pass off illegally logged species as legitimate.
Bron.. waar ook een heldere uitleg in een filmpje, van de consequeties is te vinden:



Van de Sadowski site:
A NOTE OF THE EXPORT OF INSTRUMENTS CONTAINING ROSEWOOD
You may have read that there are new regulations involving the import/export of some of the woods commonly used in guitar making, namely Rosewood (Dalbergia). I wanted to take a minute to let our customers know what this means for any Sadowsky orders and to let everyone know that there are excellent alternatives to any of the woods affected by the new regulations.

Effective January 1, 2017, the CITES Commission has placed all species of Dalbergia (Rosewood) under CITES II protection. In order for us to EXPORT any instrument containing any Rosewood of any type, we need to file for a special master permit and each instrument we export will need an individual export permit. The lead time for us to receive our permits appears to be in the 3-4 month range. Even after we receive our permits, we are not sure we will be able to comply with the requirements to export Rosewood. Shipping costs may increase dramatically as well.

As a result, at least for the next few months, we will be unable to export any instruments containing any of the 29 restricted species of Rosewoods. If you have placed any orders for instruments containing a Rosewood fingerboard, we need you to select an alternative wood for your order. We will be stocking the following alternative fingerboard woods for export.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5275
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Rosewood op CITES lijst.

Bericht door 4snaarinstrument »

Dat filmpje gaat over braziliaans rosewood. Dat staat in CITES appendix I. Al het rosewood wat ze nu noemen komt in CITES Appendix II.

Misschien is Braziliaans rosewood nog wel een klasse apart. Maar ik weet de details niet.
Fender
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Rosewood op CITES lijst.

Bericht door SpcMnk »

Correct. Maar, voor zover ik het op de site van CITES en NAMM terug kon vinden, omdat er voor roesewood (nog) geen uitzondering wordt gemaakt voor instrumenten zouden dezelfde 'rules of conduct' als Brazilian rosewood gelden.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door Sanders »

Fender blijkt nu, zeer waarschijnlijk door de CITES-bepalingen & rompslomp, de prijzen van zijn instrumenten met rosewood toets met 25$ (goedkope(re) Mexicaanse Fenders) danwel 50$ (duurdere Amerikaanse Fenders) opgekrikt te hebben. De prijzen van instrumenten met maple toets is ongewijzigd gebleven.

https://www.talkbass.com/threads/fender ... e.1280101/
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door Luyt »

Volgens mij wordt het tijd dat er materialen ontwikkeld worden die dezelfde tooneigenschappen hebben als tropisch hardhout, maar die niet uit de natuur gehaald hoeven te worden. Iets met koolstof-nanotubes en buckyballs, of een soort polymeer die makkelijk en warm resoneert.

Maar hoe dan ook, instrumenten met tropisch hardhout zullen steeds zeldzamer en kostbaarder worden. Wie had dertig jaar geleden kunnen vermoeden dat Fender bassen steeds duurder zouden worden? Had ik die witte Precision maar nooit verkocht!
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door Peachabell »

Luyt schreef: 17 apr 2017, 00:42 Volgens mij wordt het tijd dat er materialen ontwikkeld worden die dezelfde tooneigenschappen hebben als tropisch hardhout, maar die niet uit de natuur gehaald hoeven te worden. Iets met koolstof-nanotubes en buckyballs, of een soort polymeer die makkelijk en warm resoneert.

Maar hoe dan ook, instrumenten met tropisch hardhout zullen steeds zeldzamer en kostbaarder worden. Wie had dertig jaar geleden kunnen vermoeden dat Fender bassen steeds duurder zouden worden? Had ik die witte Precision maar nooit verkocht!
Er wordt al meer dan 30 jaar gebruik gemaakt van o.a. ebonol, carbon en phenowood voor gitaar en bastoetsen.
Maar over het algemeen willen klanten een toets als op de gitaar van hun idool, daarnaast is het commentaar dat de genoemde kunststoffen te steriel of gelijkmatig klinken. Of geen 'soul' hebben.


Wie weet komt er een beetje verandering in die houding met dat nieuwe verbod.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door didi »

Ik vind ebanol een prima alternatief. Vooral op gefrette bassen is het een prima toets. De hals zelf is nooit van rosewood. Ik denk dat het allemaal eenzelfde sentiment betreft als wel of geen kurk/schroefdop op een wijnfles. Als je regelmatig kurkse wijn treft dan raak je dat sentiment wel kwijt en blijkt het meer betrouwbaar te zijn om flessen met schroefdop te kopen. Voor de smaak heeft het geen nadelen tenzij je het lang wil bewaren en gelooft dat kurk ademt etc. Maar goed, een houten toets met nerven ziet er wellicht wat mooier uit. Voor de klank zal het niet zoveel uitmaken, misschien is het zelfs stabieler en geeft minder kans op dead spots.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door BassKees »

Voordeel van hout is wel dat je het kunt schaven en schuren, volgens mij kan dat met ebonol en dergelijke niet.
EDIT: ik lees dat je het over gefrette bassen hebt. Is inderdaad een heel ander verhaal, mijn gevoel blijft me wel wat in de weg zitten (alleen biologisch hout in mijn bassen!)
Laatst gewijzigd door BassKees op 19 apr 2017, 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13346
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door LeftyJ »

didi schreef: 17 apr 2017, 15:06 De hals zelf is nooit van rosewood.
Afbeelding

PRS heeft ook wat modellen met een palissander hals gehad, en Fender heeft zelfs een Telecaster gehad die volledig van palissander was (ook de body). Bekend van George Harrison, en later een paar keer gereissued.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door McDreads »

Ik neem mijn basje niet meer mee als ik naar het buitenland ga. Mij teveel sores en de regelgeving is erg vreemd. Zelfs als je kan bewijzen dat de Rio Pallisander verwerkt in je instrument afkomstig is van grootmoeder's kastje (en je topkam van opa's antieke biljartballen) geldt voor de nieuwe regelgeving dat het moment van verwerking bepalend is en niet het moment van eerste aankoop of import. Dus als je een leuk ornamentje snijdt uit een tweehonderd jaar oude kast of uit een fossiele slagtand wordt je behandeld alsof je het gisteren hebt laten kappen.......
En niet alleen eigenaren van instrumenten en antieke meubels worden in een kwaad daglicht gesteld en gedupeerd, ook gitaarbouwers en meubelrestaurateurs zitten met een onverwerkbare voorraad waar erg veel in geïnvesteerd is.
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door Herman »

Guitar Parts heeft ook geen Allparts halzen met rosewood toets meer.. En wat als ik nu als particulier een hals met rosewood toets bij Warmoth bestel?
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door Peter 2.0 »

Dan kan Warmoth wel een licentie hebben om een exportvergunning te organiseren, maar jij als koper moet hier een importvergunning aanvragen. Kan je alleen obv registratie bij Nederlandse toezichthouder en meestuurde exportvergunning van verkopende partij.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Rosewood op CITES lijst.

Bericht door Herman »

gedoe van niks dus.. :-)
Plaats reactie