De Mix

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

De Mix

Bericht door gilles »

N.a.v. een reactie in het Ken Smith-topic maak ik even een nieuw topic aan, omtrend een vraag over de mix.
Stinky schreef:
SpcMnk schreef: Later deze week kan ik hem in band setting proberen. Heel benieuwd hoe hij in de mix klinkt. Als dat bevalt gaat hij deze maand nog mee het podium op.
nou, dan ben ik idd ook wel benieuwd wat je er van in de mix vindt.
ik kon er werkelijk niks mee helaas... :D
Wat bepaalt hoe jouw geluid doorkomt in de mix?
Mijn vorige band bestond uit een zangeres, drummer, twee gitaristen en mijn persoon. De gear was een drumstel (exact dezelfde als in mijn huidige band, inclusief dezelfde drummer), een Fender Telecaster met een Orange 30 (ook in mijn huidige band), een Gibson Les Paul door een Eggnater (?) - in mijn huidige band was dit een Les Paul door een Fender Bassman (geloof ik), en mijn Stingray door een EBS classic+BagEnd 410.
In de eerste band sloot het geluid van mijn Stingray naadloos aan bij de rest vd instrumenten; echter in mijn huidige band klonk de bas iel en viel weg in de mix. Hoe kan dat, terwijl de enige verandering een gitaarversterker was? Ik heb de 410 vervangen door een 212 voor meer laag, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk is de Stingray vertrokken.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

De Mix

Bericht door SpcMnk »

Ik ben geen expert, maar mijn kijk:

wat ik ook al in het KS topic schreef.. uiteindelijk heeft elke instument zijn eigen frequenties in een nummer (en ja, dat kan verschillen per nummer). In mijn bandje heb ik te maken met drums, samples, trompet, zang, solo gitaar en lead gitaar.. die nogal eens in drop D staat. Wij veranderen dus zo'n beetje per nummer onze eq setting. Bij het ene nummer pakt de lead gitaar of sampler de lage frequenties in ik het mid. en bij een andere nummer is het anders om.
In ons bandje zoeken we een totaal geluid, en dat doen we samen. het is niet zo dat iemand begind en de rest maar moet uitzoeken hoe hij het pallet compleet maakt.

Maar, je hebt ook nog het karakter of de kleur van een instrument.. inderdaad een stingray bijvoorbeeld. Die heeft zo'n tipisch karakter dat het bij het ene nummer wel past en het andere niet. Niet echt een divers instrument (wel lekker!!). Ik weet niet wat jij met 'iel' bedoeld maar, als je een gitarist hebt die tegen de 100hrz aan zit te beuken dan zal dat het laag van een stinray doen verdwijnen. Maar over karakter, zo had ik een Celinder die veel te braaf, subtiel klonk en eens een Pedulla Thunderbold die zo agressief gromde dat het niet passend te krijgen was... zo zul je waarshcijnlijk ook geen Gibson EB3 voor techno gebruiken of een grafieten bas voor stoner.

Dus, volgens mij twee dingen:
- het karakter van de bas moet bij een nummer passen
- hoe een instrument in een mix past word beinvloed door het karakter maar, voornamelijk door hoe je met de overige instrumenten de verdeling van de frequenties doet.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 840
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

De Mix

Bericht door ejp »

Speel je ook in dezelfde oefenruimte? Dat kan ook schelen qua geluid hoor!!

Ej
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
TCE Bam 200
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Behringer bxr1800h
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

De Mix

Bericht door gilles »

Jep, dezelfde oefenruimte. En zelfs de equalizers stonden redelijk gelijk als met de oude band. Mijn drummer is tevens geluidsman, en die heeft nog wat lopen draaien aan ieders knoppen (laag weg bij de gitaristen en wat hoog weg bij mij enzo), maar toen klopte het het geluid van iedereen niet meer....
Ik heb inmiddels de 410 weer terug, en nu een Fender Special P/J, en nu klopt het allemaal weer. Maar ik vraag mij nu al een paar jaar af waarom mijn Stingray plots niet meer door de mix kwam, terwijl ik daarvoor nooit problemen had!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

De Mix

Bericht door berth »

Draai is wat bas weg bij die nieuwe gitarist.

Ik kon andersom de gitaristen altijd heerlijk kloten als ik mijn witte '78 Rickenbacker meenam. Die had de frequenties dusdanig verdeelt dat beide gitaristen de hele tijd vertwijveld naar hun versterker keken en maar aan de knoppen bleven draaien. Ik zat ze gewoon enorm in de weg met die bas en had voor die enkele keer dat ik die bas meehad geen zin om aan mijn geluid te draaien. Ik had namelijk een prima geluid. :-)

[edit] sorry, lees nu dat er al aan het geluid van de gitaristen gedraaid was.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

De Mix

Bericht door Yabbadehut »

berth schreef:Draai is wat bas weg bij die nieuwe gitarist.

Ik kon andersom de gitaristen altijd heerlijk kloten als ik mijn witte '78 Rickenbacker meenam. Die had de frequenties dusdanig verdeelt dat beide gitaristen de hele tijd vertwijveld naar hun versterker keken en maar aan de knoppen bleven draaien. Ik zat ze gewoon enorm in de weg met die bas en had voor die enkele keer dat ik die bas meehad geen zin om aan mijn geluid te draaien. Ik had namelijk een prima geluid. :-)

[edit] sorry, lees nu dat er al aan het geluid van de gitaristen gedraaid was.
Omdat ie veel hoog/mid had? of en maakte je ook gebruik van pedalen erbij?
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

De Mix

Bericht door berth »

Yabbadehut schreef:Omdat ie veel hoog/mid had? of en maakte je ook gebruik van pedalen erbij?
Ja, en ook nog laag. ;-) (En even voor de duidelijkheid; ik heb altijd een Rickenbacker mee de oefenruimte in. Maar dus niet altijd deze.)
Plaats reactie