Suggestie voor low tension snaren voor short-scale basje

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Haico

Suggestie voor low tension snaren voor short-scale basje

Bericht door Haico »

Ik heb vorige week uit een ruil een goedkoop rommelbasje verkregen. Short-scale. Leuk ding! Echter, ik zou de snaren iets minder richting de hals willen, maar de halspen staat dit niet toe. Ik kan draaien wat ik wil, maar het heeft geen effect. Ik moet concluderen dat de trekkracht van de set snaren (roundwounds, lijkt gewoon 045-105) te hoog is. Ik zal dus sowieso een setje lichtere snaren erop moeten zetten. Maar welke?

Ik wil deze bas gebruiken voor een jaren '60 *plok*-geluid. Stukje spons onder de brug... je kent het wel.
Een setje Höfner Beatle Bass snaren (040-100), hebben die relatief een hoge snaarspanning, of laag?
Black nylon snaren?
Offeh... La Bella heeft nog en set Deep Talkers van 039-096. Kan ook wat zijn?

Voorkeuren? Suggesties?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Suggestie voor low tension snaren voor short-scale basje

Bericht door Sanders »

Het meest "flubberige" dat ik ooit heb gehad was een setje Thomastik Infeld JF344 snaren (ja, die zijn longscale) op een Gibson SG Bass. Had dat setje ooit eens gekocht op aanraden van BassAgent, en vond er absoluut niets aan, dus weggepromoveerd naar de SG. Omdat die snaren zo flexibel zijn, kun je ze vlot rond een stemsleutel wikkelen zelfs zonder taps toelopende eindstukken. Ze bestaan ook in shortscale hoor (JF324)

LaBella sowieso niet, die dingen hebben een erg hoge spanning voor hun dikte.
Höfner Pyramid Gold zijn ook relatief hoog (heb die op de EB2D gehad, en dat was nog steeds behoorlijk strak).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Suggestie voor low tension snaren voor short-scale basje

Bericht door Peachabell »

+1 Voor Thomastik Infeld, die zijn lekker soepel met een goed gebalanceerd geluid.

Daarbij vergeleken zijn LaBella's staalkabels, Hofner flatwounds zitten er tussen in.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Suggestie voor low tension snaren voor short-scale basje

Bericht door Buster »

Een lollige (en voordelige) optie is het gebruik van de EADG-snaren voor een bass VI;
D'Addario EXL156 XL
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Suggestie voor low tension snaren voor short-scale basje

Bericht door padawatje »

Sanders schreef:Het meest "flubberige" dat ik ooit heb gehad was een setje Thomastik Infeld JF344 snaren (ja, die zijn longscale) op een Gibson SG Bass. Had dat setje ooit eens gekocht op aanraden van BassAgent, en vond er absoluut niets aan, dus weggepromoveerd naar de SG. Omdat die snaren zo flexibel zijn, kun je ze vlot rond een stemsleutel wikkelen zelfs zonder taps toelopende eindstukken. Ze bestaan ook in shortscale hoor (JF324)
+1 voor de shortscale Thomastiks. Ze zijn echter niet goedkoop en niet overal te vinden.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Suggestie voor low tension snaren voor short-scale basje

Bericht door RUIS »

Iemand hier op het forum heeft dit nog in de aanbieding.
Plaats reactie