Bouw nieuw bandhok Gust

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Bouw nieuw bandhok Gust

Bericht door Gerko »

Dag vrienden van het bgf,

Wij zijn met onze band een nieuw oefenhok aan het maken bij een van ons in de schuur. We zijn al lekker op weg met metselen, beton storten en nu timmeren.

Ik wou jullie advies vragen over de isolatie voor het geluid. We hebben weinig buren (we wonen op het platteland) maar we willen het wel goed voor elkaar maken. Ook voor onszelf want onze huidige oefenplek galmt nogal. Het mag (moet) geld kosten.

Alvast hartelijk dank
Laatst gewijzigd door Gerko op 25 apr 2017, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Geluids isolatie nieuw bandhok

Bericht door Rieno »

Hier staat op het forum een hoop info:
klik
klik
klik
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Geluids isolatie nieuw bandhok

Bericht door Gerko »

Ah kijk, hartelijk dank
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Geluids isolatie nieuw bandhok

Bericht door Rieno »

Geen probleem, maar laat het je er nu niet van weerhouden hier je voortgang te laten zien :D Dit blijft een interessant onderwerp met vele wegen die naar Rome leiden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Geluids isolatie nieuw bandhok

Bericht door Gerko »

Ik maak van de week wel wat foto's hoe ver we nu zijn. Ik zal jullie ook op de hoogte houden van het proces
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Geluids isolatie nieuw bandhok

Bericht door Gerko »

Ik kan me niet precies meer herinneren wanneer we zijn begonnen maar het is wel een paar maanden geleden. We gaan meestal 's avonds aan de slag en als de gitarist en ik dezelfde dag vrij hebben gaan we een hele dag er mee bezig. Ons nieuwe repetitiehok komt achter in de schuur van de zanger waar eerder een geiten melkput zat. In het midden van de ruimte maken we een afscheiding zodat we 2 ruimtes hebben; het repetitie gedeelte en het zit gedeelte. Mijn excuses voor de slechte kwaliteit foto's, nadelen van een goedkope telefoon :?

Afbeelding

Op deze foto zijn we al redelijk op weg, hier hadden we al 2 muren gesloopt en zijn we bezig met het metselen van een nieuwe muur. Waar de jongens staan zat de put maar die hebben we hier al opgevuld met puin en zand.

Afbeelding

Afbeelding

Beton storten en de muur metselen is hier klaar. Dit is onze gitarist, hij heeft een bouwopleiding gedaan en werkt nu bij een groothandel in bouwmaterialen. Dat heeft ons nogal veel geld bespaard :roll:
Ik ben zelf geen timmerman maar kan me er wel goed mee redden. Het timmerwerk doen Stijn (de gitarist) en ik samen, de electra wordt door de anderen gedaan.

Afbeelding

De tussenwand. Op de blauwe kastjes komen stopcontacten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot hebben we gister de isolatie erin gemaakt. Dit is alleen voor de warmte, voor het geluid moeten we nog beslissen hoe we dat gaan aanpakken.

Is het mogelijk om de titel van het topic aan te passen? En zo ja, hoe dan?
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Geluids isolatie nieuw bandhok

Bericht door rich13 »

Mooi hoor, zo van de grond af opbouwen.

En klik even op het potloodje in je eerste post, dan kan je de titel aanpassen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Geluids isolatie nieuw bandhok

Bericht door Hagen »

Fantastisch, en wat een ruimte!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Bouw nieuw bandhok Gust

Bericht door Mach1 »

Super hoor!! Veel succes.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Bouw nieuw bandhok Gust

Bericht door Gerko »

Bedankt kearls. Het is inderdaad lekker groot, kan niet wachten tot dat het af is.
Hier nog een foto van de isolatie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Bouw nieuw bandhok Gust

Bericht door BassKees »

Misschien een overbodige opmerking: denken jullie ook aan ventilatie? Uit ervaring weet ik dat een dergelijk goed geïsoleerde ruimte vol versterkers en dampende muzikanten al heel erg gauw minder gezellig wordt (zeker in de zomer)
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Bouw nieuw bandhok Gust

Bericht door Gerko »

Dat is inderdaad een belangrijk puntje. In onze keet is er haast geen ventilatie en daar schimmelt het nogal...

Het raam dat er nu in zit gaan we nog vervangen door een nieuw raam dat je open kan zetten. Ook hadden we het idee om een afzuig ventilator dinges erin te maken (ook omdat 2 van ons persé binnen willen roken :roll:). Momenteel zit er in de ingang een grote schuifdeur waar we nog een deur in moeten metselen, misschien dat we er nog een raam naast maken met ventilatie rooster of iets dergelijks. Als je nog suggesties hebt zijn die welkom :)
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Bouw nieuw bandhok Gust

Bericht door didi »

Goed bezig !

Gerko schreef: 25 apr 2017, 11:23 ook omdat 2 van ons persé binnen willen roken :roll:).
:nono:
En daar heeft de rest niets over te zeggen ?
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Bouw nieuw bandhok Gust

Bericht door AmericanIdiot »

Gerko schreef: 25 apr 2017, 11:23 Ook hadden we het idee om een afzuig ventilator dinges erin te maken
Goed idee en wellicht overbodig maar denk dan ook aan een frisse lucht aanvoer opening. Anders heeft die afzuiging niet veel zin.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Bouw nieuw bandhok Gust

Bericht door gilles »

Raam met ventilatierooster is altijd goed, maar daarbij kan ik je een mechanische ventilatiebox aanbevelen (Stork of Itho) met 3 standen-schakelaar. Deze kun je buiten de oefenruimte ophangen, en de draadloze zender in het hok. De box aansluiten op een stuk spiralo-pijp rond125, orcon-ventiel erop (is regelbaar van stand 1 tm 6) en klaar ben je.
Dit is een perfect systeem voor het verversen en circuleren van de lucht.
Mocht dit een optie zijn voor jullie, kan ik wel wat tips geven over het hoe en wat
de grote storthoop heeft gesproken
Plaats reactie