Action cam voor live opnames

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Action cam voor live opnames

Bericht door Anthony »

Ik ben van plan een action cam aan te schaffen (Budget €100,- / €200,-) met als doel live opnames te maken van m'n bandje. Ik twijfel momenteel tussen de TomTom Bandit / Sony AS-20 of AS-50 / Nikkei Extreme X6.

Voordeel van de TomTom en Sony is de afstandsbediening. Zo kan ik op afstand de cam in/uit schakelen. Wel zo handig aangezien de cam 9 vd 10x in de zaal zal hangen :) Nikkei daarentegen heeft enorm veel accessoires, is handzamer dan de TT en Sony en heeft een beeldscherm. Keuzes keuzes keuzes....

Zijn er meer mensen die gebruik maken van een action cam? Zo ja...welke cam gebruik je? Misschien iemand nog tips voor het aanschaffen van een cam?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Wiro »

Het volgende filmpje begint met de Canon Legria vanaf grote afstand voor het podium en later komen diverse shots van twee TomTom Bandit's direct aan de zijkanten van het podium. 't Waren lastige omstandigheden met extreem verschil licht-donker en veel achteraf correcties (en gezoom) via Adobe Premiere.
De geluidsopnamen van de bandit's zijn overigens niet bruikbaar naar mijn bescheiden mening. Dit gebeuren heb ik opgenomen met de Olympus LS100 en gemasterd met Cubase:

[Youtube]https://youtu.be/oA4iXrt0eds[/Youtube]
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Anthony »

JA van het geluid verwacht ook niet enorm veel...Als ik goed geluid wil hebben probeer ik hem door te linken aan de mengtafel (volgens mij kan dit met sommige cams). Verder vind ik de beeldkwaliteit gemiddeld haha. Niet geweldig maar ook niet heel erg slecht. Helemaal gezien de lastige omstandigheden.

Thanks voor je feedback. Neem ik zeker mee in mijn keuze. Al blijf ik het lastig vinden een goede cam te kiezen...staat echt weinig op YT waar ik iets mee kan. Meeste is buitenshuis gefilmd. Zal misschien niet voor niks zijn ;-)
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Erelid »

Voor dat geld is het ook niet echt makkelijk om iets van kwaliteit te vinden.
Misschien kun je dan nog beter je smartphone gebruiken.
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Anthony »

Mijn iPhone maakt inderdaad erg mooie filmpjes maar die ga ik niet ergens in een zaal leggen haha.
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Gerko »

Ik merk altijd bij flimpjes die door smartphones zijn gemaakt dat het geluid altijd slecht is
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Anthony »

Mmm...valt aardig mee hoor. Ligt er natuurlijk wel aan waar je staat. Wordt bij ons regelmatig iets met iPhone gefilmd en vind dat lang niet altijd tegenvallen.
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1561
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Laxe »

Ik heb pas een Sony HDR-MV1 gekocht en die heeft serieus goed geluid met een mooi stereobeeld. Plus HDR beeld met een grote beeldhoek, in goede kwaliteit, ook bij weinig licht. Voor het opnemen van je band is deze i.m.h.o. altijd stukken beter dan een action cam of een (i)phone.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door baskruit »

Action cams zijn toch wel specifieke apparaten.
Ik heb een GoPro Hero4 en zo'n camera is bedoeld voor (extreme) groothoekbeelden en dat zie je gelijk aan de vervormingen van het beeld. Rechte lijnen worden gebogen. Wel een heel leuk apparaat want hij is te bedienen met een app, inclusief live beeld op mijn telefoon. Leuk om op de kop van je bas te monteren, dat soort dingen.

Wil je het hele podium op beeld hebben, dan ben je met een smartphone als camera al beter af.

Een camera beoordeel ik verder nooit op het geluid. Als je dat serieus wil aanpakken, heb je daar gewoon dedicated spul voor nodig. In de editing voeg ik dat dan weer samen.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Anthony »

@ Laxe: Zo'n Sony HDR-MV1 is (op het eerste gezicht) wel een tof ding.

@ Baskruit: Dat vind ik dus het leuke van zo'n action cam...dat je ze op je bas kunt schroeven of iets geks. Geeft leuke beelden!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Erelid »

Zoom Q8. Die doet het qua geluid juist ook heel goed. Zit met € 399 alleen niet in je budget.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door baskruit »

Anthony schreef: 17 mei 2017, 10:08 @ Baskruit: Dat vind ik dus het leuke van zo'n action cam...dat je ze op je bas kunt schroeven of iets geks. Geeft leuke beelden!
Ja, absoluut. In mijn persoonlijke draadje heb ik ook wel zo'n filmpje staan.

Zelf had ik overigens nooit het geld neergelegd voor die GoPro die ik nu heb. Ze zijn peperduur maar het was een cadeau van mijn werkgever.. Daarvoor had ik een actioncam van de Action van een paar tientjes en die was ook helemaal niet beroerd. Natuurlijk niet de features van een echte GoPro maar het beeld was volkomen acceptabel.

Koop gewoon zo'n camera, vul 'm aan met accessoires die je via dx.com of aliexpress voor een habbekrats in China bestelt en je hebt er veel lol van.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Erelid »

Ik zie net de Zoom 2Qn voorbij komen. € 199. Zou wel eens kunnen zijn wat je zoekt.
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Anthony »

Thanks voor de reacties. Ik ben aardig gecharmeerd van die Sony HDR-MV1..althans, wat ik online kan vinden ;-) die Zoom Q2N lijkt me ook interessant. I know geen action camera maar wel beter qua beeld / geluid vermoed ik...
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Re: Action cam voor live opnames

Bericht door Anthony »

Het is de Sony HDR-MV1 geworden :-) Iets boven mijn budget...maar kon een leuke deal maken bij Bax (B-stock en nog eens 5% korting) dus het is allemaal nog wel te overzien. Volgende week mee naar de repetitie om te zien hoe de microfoontjes zich houden.
Plaats reactie