Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door Erikx »

Of eigenlijk zou je het dan IEPA moeten noemen ;-), ik vraag me dus af of er een tijd komt dat er bij concerten geen PA meer staat, maar dat de concertbezoekers aan komen lopen met hun eigen in ear die met bluetooth of wat dan ook gekoppeld wordt met de PA. Iedereen een app op zijn smartphone waarmee je zelf de mix aan kunt passen en klaar! Geen dure geïsoleerde concertzalen meer, alles volkomen geluidsarm (zet de drummer maar in een hok of die speelt elektronisch).

Ik ben de laatste tijd me aan het verdiepen in de In ear monitoring en afgelopen week was ik bij een concert waar de kickdrum weer zo lomp hard de volledige baslijn (en de rest) overstemde en je zonder oordopjes nog dagenlang een piep hoort.. Is in ear hierin de toekomst en moeten we dat willen? Of gebeurt het al?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door BassKees »

Er zijn toch nog wel wat meer akoestische instrumenten dan alleen drums.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door Erikx »

eeehhmm ja, ik ging automatisch uit van een standaard rockbezetting. Maar met toeters erbij kom je dan ook al wel op een aardig volume. Waar het me om gaat is het elektrisch uitversterken van de instrumenten terwijl er mensen in het publiek staan met oordopjes vanwege het volume. Hetzelfde zou bij een dj op een dancefestival natuurlijk ook kunnen, ipv dat de hele provincie meegeniet loopt iedereen met inears. Het hele idee is niet echt rock 'n roll natuurlijk..
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door Pedullist »

Nee, lijkt me een rare oplossing voor een probleem wat anders opgelost kan worden: zachter spelen en beter mixen. En voor het publiek: je mond houden tijdens het concert.

Wie wil er nu zo naar een concert luisteren? Je mist de akoestiek, vibraties die via de lucht je oor bereiken, de sociale ervaring, het zicht van een drummer of het geluid van een echt drumstel. Zelf een mix samenstellen is die moderne gedachte dat je alles zou moeten kunnen controleren en sturen. Ik merk dat ik me daartegen verzet. Ook hippe restaurants waar je allerlei keuzes moet maken. Kies voor mij alsjeblieft. In de rest van mijn leven moet ik al steeds keuzes maken. Als ik uit ben, bepaal ik waar ik eet en wat voor concert ik naartoe ga, maar verder moet het niet gaan. Het geeft me geen ontspanning.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door Pedullist »

Wel eens naar een stille dance party geweest? (met koptelefoons) Het is enorm weird, en je wordt er met de beste wil niet geil van.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door didi »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het gaat gebeuren om eerdergenoemde redenen. Het valt me al op dat er enorm veel verbeterd is qua pa-systemen en zaalakoestiek. Maar soms.. Bij NSJF ben ik niet binnengelopen bij Grace Jones omdat ik buiten al knettergek werd van de bassen. Ik vraag me dan af wie je daar nu echt een plezier mee doet.
Overigens wbt vibraties: ik was een tijdje geleden bij een doven-disco waarbij ze zo'n trilvloer hebben om de doven muziek te laten ervaren. Het had wel wat.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door basloze fret »

Hopelijk gaat het nooit zo ver komen. Ik ga met Pedullist mee in zijn kritiek. Als iedereen zelf zijn eigen mix moet maken kun je net zo goed thuis blijven en een cd'tje opzetten. Het gaat bij een concert juist om de gezamenlijke ervaring. Als iedereen dan weer zijn eigen wereldje gaat creëren met de mix dan is alle charme er toch van af?

En inderdaad, het kan ook anders. Gewoon het volume omlaag zodat niet iedereen met oordoppen hoeft te luisteren.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door A-lex »

mensen die een perfect gemixt en stil optreden willen raad ik altijd aan de cd/vinyl te kopen...
je gaat toch juist voor de fysieke ervaring naar een optreden ?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door RonC »

Het wordt al gedaan; in 2005 hebben we ooit een silent gig gehouden op Lowlands (naast ons gewone optreden), we speelden (semi)akoestisch en wij inclusief publiek hadden een koptelefoon op. Erg vreemde ervaring, ik vond het allesbehalve prettig.. ik hoorde mezelf (en de gitarist) niet lekker en aangezien ik fretless speelde werd ik daar ik erg onzeker door.. ik heb het halve optreden maar 1 oor weggedraaid om zowel mezelf als de akoestische gitaar te kunnen horen. Ik vind het geen prettige beleving en als de monitor mix niet 100% is ga je snel de mist in..
ik zou het nooit meer willen doen..
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Concertbezoekers met IEM, de toekomst?

Bericht door AmericanIdiot »

Less is more...als idd die orkaanvolumes eens omlaag kunnen dan wordt alles veel aangenamer en mooier. Laatst wilde ik in een kroeg een paar bandjes kijken maar ik stond achterin MET oordoppen en het ging me nog te hard. F@ck'n idiots...drummer type hardhout hakker en een 8x10 voor de bas op standje kanon. Ik ben weer weggegaan.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie