Nieuwe speakers proberen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Nieuwe speakers proberen

Bericht door Muziekschuur »

De kwaliteit van de magneet van een speaker driver wordt bepaald door de toevoeging van zeldzaam metaal aan gewoon metaal. In de jaren '60 was de inkoop van die toevoegingen betaalbaar. Toen de massa productie toenam van deze items nam de prijs van deze bijzondere toevoegingen snel toe. Alnico is een samenraapsel van aluminium, nikkel en kobalt .

Tegenwoordig is er neodynium. Neodymium is een scheikundig element met symbool Nd en atoomnummer 60. Het is een geel/zilverwitte lanthanide

Heel bekend zijn de ferro magneten. (Fe2O3) met ijzer. Deze zijn de afgelopen 40 jaar de belangrijkste magneten geweest gebruikt voor speakers. Dit levert een minder sterke magneet op. Die meer versterker vermogen vraagt. De ALNICO speakers waren veel veel gevoeliger. En werkten prima met versterkers van 2 tot 20 watt. Onze mono thuis radio's uit de jaren 30 t/m 50.

Met de komst van Neodynium is het gebruik van zeer gevoelige speakers teruggekeerd. Daarnaast is met de komst van Class D versterkers goedkoop groot vermogens versterkers voor een laag bedrag voor de fabrikanten gemeengoed geworden. We kunnen dus met deze nieuwe speakers veel meer detail gaan horen bij lage volumes. En aangezien ons gehoor heel gevoelig is. Is het uittesten van al die nieuwe designs met nieuwe magneten een heel interessant gegeven.

Waar Eminence en Celestion de ferro magneet speakermarkt domineerden zie je nu dat Faital en andere (meestal Italiaanse) merken in opmars zijn. Ook in de USA staan nieuwe speaker fabrikanten op. Warehouse speakers o.a.. Het gebruik van Neodynium leverde direct wat 'koud klinkende' speakers op. Waar in het verleden de EV 140 en 130 voor bas en gitaar lang als holy grail werd gezien. Is er dus opnieuw meer keus. En geeft het ook een verbetering op. En zul je je basgitaar in meer detail kunnen waarnemen met deze nieuwe speaker designs.

De komst van nieuwe legeringen geeft sterkere magneten. Die een lichtere constructie mogelijk maken en dit combineren met een hogere detail waarneming. Niet alleen door de betere magneet. Maar ook door de hogere consistente kwaliteit door computer gecontroleerd wikkelen en assemblage en de meting na productie.

Het loont dus om een speaker upgrade van je kast te overwegen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Basvarken »

Ik weet niet wat er van waar is, maar ik heb wel eens horen vertellen dat Neodymium slecht tegen stoten kan. Als er ruw in- en uitgeladen wordt, zou dat een probleem kunnen zijn. En dat er daarom wat huiverig over gedaan wordt.

Klopt dat?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Rieno »

Keramisch of neodynium; het is beide broos materiaal. Het grootste nadeel van neodynium is dat het zo makkelijk roest en het duur is.

Hier staat wel een (simpele) vergelijking:
https://www.supermagnete.de/eng/faq/Sho ... ium-magnet
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door MR. LEE »

ik ben momenteel toe aan een goede 15" speaker ,....

Voorheen super-fan geweest van Eminence , maar de 15" Kappa C ( die toch al een erg kleine Xl had ) komt nou af en toe met een rotklap uit z'n magneet schieten.
Waarschijnlijk is het centreermembraan alsook de ophanging te slap geworden. :(
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door MR. LEE »

Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Rdatema »

Muziekschuur schreef: 09 aug 2017, 11:14 Met de komst van Neodynium is het gebruik van zeer gevoelige speakers teruggekeerd. Daarnaast is met de komst van Class D versterkers goedkoop groot vermogens versterkers voor een laag bedrag voor de fabrikanten gemeengoed geworden. We kunnen dus met deze nieuwe speakers veel meer detail gaan horen bij lage volumes. En aangezien ons gehoor heel gevoelig is. Is het uittesten van al die nieuwe designs met nieuwe magneten een heel interessant gegeven.

(...)
De komst van nieuwe legeringen geeft sterkere magneten. Die een lichtere constructie mogelijk maken en dit combineren met een hogere detail waarneming. Niet alleen door de betere magneet. Maar ook door de hogere consistente kwaliteit door computer gecontroleerd wikkelen en assemblage en de meting na productie.

Het loont dus om een speaker upgrade van je kast te overwegen.
Zo lang speakers nog gemaakt worden volgens bovenstaande is een reactie wellicht relevant - ook al is het wat 'later'.

Technisch gezien kan ik dit niet helemaal onderschrijven. Het horen van detaillering is vooral terug te vinden in een lage (niet-lineaire) vervorming, die wel of niet ontstaat in de mechanische verliezen. Deze wil je voor fijndynamiek zo laag mogelijk hebben. Dit wordt uitgedrukt met de Rms waarde, welke uit te rekenen is op basis van de (thiele/small) parameters van de woofer.

Hier meer uitleg: https://www.klangfuzzis.de/showthread.ph ... widerstand

Een sterkere magneet kan een fors nadeel zijn, de Qts kan dalen en de resonantiefrequentie (en equivalentvolume = VAS) blijft gelijk. Hierdoor krijg je meer een hooggevoelige basmiddentoner ipv basluidspreker. Het uitruilen van een woofer voor een Neo exemplaar hoeft geen probleem te zijn, want ze nemen gewoon wat minder Neodymium dan Ferriet. BxL zal ongeveer gelijk zijn. Wat het voordeel is van dit duurdere materiaal? Lager gewicht. Het nadeel? Nogal gevoelig voor hitte (kan demagnetiseren/kracht verliezen). Een Ferriet magneet is daarom nog steeds - behalve het gewicht - niet perse nadelig voor basluidsprekers. In de praktijk heb ik zowel loshangende Neodymium magneten als losse Ferriet magneten gehad, dus gooien met kasten is geen goed idee ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Muziekschuur »

De speakers uit de jaren '60 zijn aanzienlijk beter geweest dan de (gemiddelde) speaker uit de jaren 80. De speakers vanaf 2001 zijn echt significant verbeterd ten opzichte van wat ik hoor uit jaren '80 speakers. De nieuwe neodynium of nieuwe mixen die gebruikt worden zijn naar mijn persoonlijke mening bij lage vermogens net zo gevoelig als de jaren '60 speakers die ik bezit.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Muziekschuur »

Verder is de attack bij de sterke class D versterkers aanzienlijk sneller dan bij oudere versterkers. Waarbij je makkelijk kan over versterken met lage gain. Waardoor je een heel snelle attack hebt en nagenoeg geen vervorming op band nivo. Daarmee is de weergave uit 1 kast aanzienlijk beter bij band volume dan in de jaren '60 in mijn beleving.

De geluidsfragmenten die je kan vinden via de link van Mr Lee bevestigen mijn gevoel. Luister ernaar en ik ben ontzettend nieuwsgierig wat jij er van vind.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Rdatema »

Ga ik zeker even naar luisteren, en je waarneming kan ook zeker kloppen. Maar de verklaring daarvoor was niet helemaal correct en je voorstel speakers te vervangen door specifiek neo varianten daarnee ook niet. Speakers hebben over de hele lijn ontwikkrkingen doorgemaakt. Van goede merken zijn kippeltestgegevens beschikbaar.

Vervang natuurlijk gerust, maar kies niet zo maar voor een neodym driver of voor hogere gevoeligheid.

Smaak, trends en budget speelt ook mee bij ontwerpen - daarin kunnen wensen veranderen.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Strabel »

Zo zeg,Ik heb is even de grafiekjes (Jensen) gevolgd impedantie/freq ,welliswaar "free air",maar dat impedantie verloop is best wel groter als dat ik zelf verwacht had.
@Rdatema,iets over te zeggen of dit verloop vlakker word met inbouw van een cab?
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Rdatema »

Ik weet niet welke woofer je op doelt Strabel, maar de impedantie verandert onderin door inbouwen.
Gesloten verhoogt de frequentie van de impedantiepiek, en een 'open' systeem voegt doorgaans een 2e piek toe. Onderin het dal vind je ongeveer de afstemfrequentie.
impedantie B-108 oud en B-112 woofer.png
impedantie B-108 oud en B-112 woofer.png (48.05 KiB) 1328 keer bekeken
Met een passief filter kun je eenvoudig de impedantie vlak maken, dat doe je met een Zobel netwerk. Dit is echter alleen om te zorgen dat je filtering goed functioneert. Wij hebben bij onze B-108 een subwoofer en breedbander in een klein kastje. De overgangsfrequentie ligt op 350Hz en dat maakte dat de bovenste impedantiepiek van de basreflexafstemming per passief filter afgevlakt moest worden. Dat geintje is wat duurder en complexer - en zwaarder.

Zie grafiek (zwart) van een ongefilterde woofer, ingebouwd en op 37Hz afgestemde poort.

En de andere (petrol groene) grafiek is van een gehele box(B-108), met (filter)demping van de hoge basreflexpiek (rond 100 hz), zodat het crossover filter goed functioneert.
Inmiddels is de breedbander vervangen, zodat de impedantie netjes boven 3,2Ohm ligt boven 1khz.

Wat jij wellicht bedoelt is een 'impedance control rings', dat zijn meestal koperen kortsluit hulzen, die over de binnenste poolplaat zitten. Die reduceren inderdaad een oplopende impedantie, en dan heb je daadwerkelijk meer output in het hoog.

Het toevoegen van een Zobel netwerk verandert niets aan de frequentiekarakteristiek van de woofer.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Nieuwe speakers proberen

Bericht door Rdatema »

Strabel schreef: 14 feb 2018, 21:13 Zo zeg,Ik heb is even de grafiekjes (Jensen) gevolgd impedantie/freq ,welliswaar "free air",maar dat impedantie verloop is best wel groter als dat ik zelf verwacht had.
@Rdatema,iets over te zeggen of dit verloop vlakker word met inbouw van een cab?
Gedaan, ook begrijpelijk zo? Wellicht valt het stil omdat alles helder is, maar misschien is het ook wel vaag of te technisch.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie