Nut fretwrap

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Nut fretwrap

Bericht door viersnaar »

deevit schreef: 12 jan 2018, 17:03 Hoeveel windingen heb je op de A snaar om het stemmechaniek? Zo'n fretwrap kan prima wat resoneren tegengaan, maar ik denk niet dat het genoeg dempt voor dit probleem.
4. De windingen lopen door tot op de bout van het mechaniek. Zou het helpen als ik de snaar een stukje korter maak, en deze niet meer zover doorloopt denk je?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Nut fretwrap

Bericht door deevit »

Nee, daar wordt het waarschijnlijk juist erger van. Tijdelijke fix; snaren even slap draaien, tiewrap achter de topkam om de headstock en over de snaren en de snaren weer volledig spannen. Is het probleem dan weg, kun je het beste een string retainer plaatsen.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Nut fretwrap

Bericht door Gerth »

Na mijn zelfgevraagd slotje op mijn topic met "dubbel gebruik" hier toch even reageren omdat er blijkbaar toch nog wat misverstanden zijn hieromtrent...

Fret wraps dienen niet om de algemene klank van een bas te wijzigen (zoals bv met een schuimpje bij de brug) of om mensen bij te staan die niet kunnen dempen (Victor Wooten, Ida Nielsen, ... ?) maar vooral om te voorkomen dat open snaren kunnen doorklinken, wat bij snel getap/geslap en dergelijke quasi onvermijdelijk is. Het dempen van boventonen is een prettige bijwerking die de klank wat droger en percussiever kan maken. Niet voor iedereen maar blijkbaar wel voor velen. Ik ervaar nu ook dat "doorklinkprobleem" bij snellere en meer avontuurlijke slaptoestanden en ga eerstdaags in de eerste beschikbare winkel (in dit corona-tijdperk... ) kijken voor wat dubbelzijdige velcro of een funky haarband ;-).

Onderstaand filmpje toont dat de sound top blijft maar dat alles gewoon cleaner klinkt zonder dat het je eigenlijk "gemakkelijker" maakt. Dus geen hulpmiddel dat uiteindelijk overbodig wordt maar iets wat ook bij topbassisten nog steeds zijn nut bewijst, zij het inderdaad enkel voor bepaalde doeleinden.

https://www.youtube.com/watch?v=dWsXVG-syis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Nut fretwrap

Bericht door basloze fret »

Is eigenlijk vooral bedoeld voor de tappers onder ons. Voor slappen is het beter als je je demping techniek op orde krijgt zonder de wrap. Nadeel van de wrap is dat open snaren en flageoletten niet meer goed doorklinken en een beetje muf klinken. Met name open snaren gebruik je veel bij slappen.

Ik heb drie wraps maar gebruik ze zelden. Heel af en toe als ik voor een opname iets wil tappen op mijn 6 snaar.

Ik zou trouwens zelf niet gaan klooien met Velcro, de echte wraps zijn vrij goedkoop en werken het beste.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nut fretwrap

Bericht door Strabel »

Viktor wooten gebruikt het voornamelijk bij zijn tap techniek en is zo'n fretwrap voornamelijk handig bij meer als 4 snaren omdat demping met je palm of "frethand" daar soms iets lastiger is.
Bij slappen op een 4sn met de juiste demping technieken heb je (vind ik) die fretwrap helemaal niet nodig.(slap op mijn 5sn gaat ook prima zonder fretwrap)
Verder; precies wat basloze fret ook zegt.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Nut fretwrap

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 09 apr 2020, 10:21 Viktor wooten gebruikt het voornamelijk bij zijn tap techniek
Wordt toch eens tijd dat Wooten aan zijn techniek gaat werken... :D
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nut fretwrap

Bericht door Strabel »

Moet jij (basloze fret) maar even een filmpje HIER plaatsen hoe het wel moet. :lol: :wink: :jaaaaa:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Nut fretwrap

Bericht door Gerth »

The game is on... :-)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Nut fretwrap

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 09 apr 2020, 11:09 Moet jij (basloze fret) maar even een filmpje HIER plaatsen hoe het wel moet. :lol: :wink: :jaaaaa:
ok vooruit dan! :D

Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nut fretwrap

Bericht door Strabel »

:lol: Ja,prachtig,zowiezo al bewonderingswaardig om YYZ met een plectrum te spelen. :wink:

Oh ja, Je naam "basloze fret" ,doet vermoeden dat je dyslexie hebt en dus ook geen frets,hoe zit dat? :lol: :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Nut fretwrap

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 09 apr 2020, 11:29 :lol: Ja,prachtig,zowiezo al bewonderingswaardig om YYZ met een plectrum te spelen. :wink:

Oh ja, Je naam "basloze fret" ,doet vermoeden dat je dyslexie hebt en dus ook geen frets,hoe zit dat? :lol: :wink:
gaan we katten? even voor de duidelijkheid, da ben ik niet in die video hè! :D

basloze fret, dat is een fret zonder bas, of een omkering van fretloze bas, wat je wil....
en die op die avatar dat is Fred (Fret) Oster voor de jongeren onder ons...cult held.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nut fretwrap

Bericht door Strabel »

Nou ja zeg fret ,zit je ons in de maling te nemen? :lol: :wink:
We verwachtten dan nog steeds een filmpje van jou. :wink:
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie