Handige upgrades aan de bas.

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Handige upgrades aan de bas.

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb van alles gezien wat handig is. dempers, soorten kammen, drukknoppen, vergrendelingen voor de jack etc etc.

Misschien handig om het in een rijtje te zetten.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door BassAgent »

Meeste dingen die ik heb gezien zijn niet essentieel maar kunnen handig voor je zijn. Voor mij:

-Nieuwe pots
-Nieuwe condensator

That's it. Jack gewoon achter je strap langs doen, goeie strap zodat je geen locks nodig hebt en een set goeie snaren.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door Sanders »

BassAgent schreef: 24 nov 2017, 23:18 goeie strap zodat je geen locks nodig hebt
Zelfs de meest degelijke strap gaat na verloop van tijd uitlubberen aan de bevestigingsgaten. Ik borg toch altijd met een lock, of op z'n minst een Grolsch-rubbertje (een van de weinige Hollandse bieren die ik toch binnen weet te houden).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door Hans58 »

Ik heb in de oertijd (eind jaren '70) een leren band gekocht die tot op de dag van vandaag niet echt verontrustend is gaan lubberen en nog steeds dienst doet bij mijn walnut/mocha '79 Hans58-P. Dat is een van de beste bas-accessoires geweest die ik ooit gekocht heb.
Aan de leren band die ik aanvankelijk aan de Rick had, zaten wel straplocks maar de blauwe bewerkte leren band die ik later kocht is zo dik en stug kwa leer dat dat nu voorlopig niet nodig is (ze kunnen er niet eens op :D ). Een aantal andere draagbanden zijn wel geborgd met Grolsch-rubbâhs.
Verder heb ik eigenlijk niks aan upgrades gedaan aan mijn bassen behalve dat de Rikkenbekkerboer andere pots in de Rick heeft gezet. De Hans58-P heeft een tijdje een Fralin-pup gehad maar die is defect en moet herwonden worden. Nu zit het ozzinele element er weer in. Oh, en de slagplaat is vervangen wegens het bekende breukje bij de jack maar dat is geen upgrade.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door LeftyJ »

Ik heb aan mijn gitaren altijd flink wat afgesleuteld: pickups, elektronica, (locking) tuners, grafieten topkammen en stringtrees, andere brugzadels, alternatieve schakelingen, you name it. Ook nu nog: onlangs heb ik nog mijn Tokai ES-60 van Gibson Burstbuckers voorzien en alle elektronica vervangen door US spul met Orange Drops. Maar met bassen heb ik die neiging niet of nauwelijks! Tuurlijk, straplocks zijn altijd modificatie nummer 1. Maar verder eigenlijk niks.

Enige uitzonderingen zijn mijn Warwick, die zwarte hardware heeft gekregen in plaats van goud, en mijn Japanse Fender 75 Jazz reissue. Die heeft een Badass II, Hipshot tuners en een D-tuner gekregen en er heeft even een Audere preamp in gezeten, en nu weer passieve controls met een De Gier / Vanderkleij FatBoost.

Op de één of andere manier is de bas voor mij meer een plug & play-instrument. Een bas spreekt me aan of niet, ik denk niet in "Dit is een aardige bas, met die en die modificatie zou hij perfect zijn". Ik ben ook geen knoppendraaier, en heb me zelfs nog nooit echt druk gemaakt over welke snaar nu eigenlijk het beste klinkt op welke bas. Ik heb ooit Elixirs geprobeerd vanwege goede verhalen over het speelgevoel en de duurzaamheid, en ik heb nooit meer achterom gekeken. Misschien zonde, maar het bevalt me wel :P
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door gilles »

Ik sleutel zo min mogelijk aan mijn bassen; die skills heb ik nu eenmaal niet (of: nóg niet, maar wie weet......)
Straplocks vind ik onmisbaar, en dat kan ik zelf nog. Een D-tuner voor mijn Stingray heb ik nog op het verlanglijstje staan, en ook dat kan ik zelf nog wel monteren.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door blablas »

Ik versleutel echt alles wat je kunt verzinnen, je kunt je echter afvragen of daar handige upgrades bij zitten, ik vind het gewoon leuk om te fröbelen aan die dingen.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door Hagen »

Mijn aanpassingen zijn tot nu toe vooral duimsteuntjes plaatsen en hals opschuren geweest. Voor mijn te zachtaardige MTD wil ik evt een andere brug gaan plaatsen. Dit alleen als een ander type snaar niet de verbetering geeft.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door Erelid »

Potmeters als er goedkope rommel in zit. De condensator gaat dan meestal meteen wel mee.
Elementen vervang ik ook nog wel eens. Bruggen eigenlijk nooit, volgens mij hoor je dat niet echt.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door LeftyJ »

Bruggen kunnen een enorm verschil maken! Toen ik van een gebogen plaatstaal brug naar een massieve BadAss ging op mijn Jazz was het verschil dramatisch. Van rond en wat dof naar heel gearticuleerd met een ietwat metalig randje en een strakker laag.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door rich13 »

Op mijn Music man Sub heb ik een klassiekere MM brug gezet, die met van die dikke blokken die in de body gaan en dat heeft een grote verbetering gegeven qua sustain en geluid. Verder doe ik niet zoveel.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door Erelid »

Dan moet ik ook daar maar eens aan beginnen dan bij eventueel ietwat tamme bassen... gewoon nog nooit geprobeerd..
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door AmericanIdiot »

Een slechte bas maak je met dure upgrades niet goed.. je haalt verbetering maar daar blijft het bij.

Een in de basis goede bas kun je nog beter krijgen. Mijn Marleaux kwam pas echt tot leven met een setje DiMarzio pickups. Met string retainers heb ik ook goede winsten geboekt. Afscherming, batterijhouders, jack chassisdelen...vaak is er e.e.a voor verbetering vatbaar. Zelfs bijj dure bassen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door padawatje »

Warwick Security Straplocks. Met een drukknopje ...

Die schroef ik op elke bas die ik koop ! Veel handiger dan Schallers, vind ik. Om van Grolsch rubbers maar te zwijgen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Handige upgrades aan de bas.

Bericht door blablas »

Koper tape in de controls cavity(s) - AKA afscherming.
Een van de beste upgrades die je kunt doen, zeker bij de wat meer budget spullen, dit is waar meestal op wordt bezuinigd maar wat eigenlijk onmisbaar is.
Plaats reactie