JAMMEN

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

JAMMEN

Bericht door Sander »

Ik zit al een tijdje in een band. Wij spelen soort RATM, Limp Bizkit-achtige muziek met een vleugje punk. De drummer, gitarist en ik vinden het hardstikke leuk om te jammen, ook al spelen we dan beetje funky, jazzy muziek. Bovendien is het alleen maar leerzaam en ontwikkelen we ons daardoor als band en individu.
Iedereen hier is het denk wel met bovenstaande zin eens.

Nu wil het alleen zo zijn dat onze zanger niet van jammen houdt, en het direct afkapt. Het kan ook te maken hebben met het feit dat hij niet durft ofzo? Maar goed, hoe maken we hem duidelijk dat jammen van wezenlijk belang is voor de ontwikkeling van een band?

Hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties?

Groeten,
Sander
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Æ

Bericht door Æ »

Als bassist gezien, sta ik geheel achter jammen, want -wat je inderdaad ook zegt- het is goed voor het samenspel en ontwikkeling. Als zanger begrijp ik ook waarom jammen kut is. Zelf ben ik slecht in woordelijke improvisatie, over een tekst moet ik nagedacht hebben, en ik ben slecht in het ter plekke verzinnen van (goed)lopende zinnen. Meestal hou ik dan m'n mond maar, en vind ik na tien minuten het jammen wel weer genoeg, terwijl als basssist zijnde, ik het rustig twee uur kan doen.
Of je jullie zanger met argumenten kan overhalen om jullie 'je gang te laten gaan', betwijfel ik. Misschien gewoon democratisch zijn (dictatuur van de meerderheid): meeste stemmen gelden, en heeft hij zich maar aan te passen. Om 'm misschien tegemoet te komen, kan je met hem afspreken dat het jammen maximaal een kwartier duurt ofzo...
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Haggis Haggis en nog eens Haggis

Bericht door Wheezl »

Met de band waarmee het meeste jammen hielden we verschillende oefensessies.. Met en zonder zangers.. Hoef je je ook niet lullig te voelen als je gewoon eens lekker de hele avond wil pielen.. Het lot wil dat we bijna alleen nog maar van dat soort sessies houden..

Als het gaat om een jam van 20 minuutjes op een hele avond zou ik je zanger gewoon eens vriendelijk vragen zijn mond te houden en maar lekker een peukie te gaan roken of iets dergelijks... Of mee laten doen, melodie is het belangrijkst, hij hoeft echt geen texten op te reutelen toch? Kijk maar naar de Fantomas :-)
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

De zanger hoeft toch niet perse mee te doen, als ie maar aanwezig is. Dan kan hij jullie horen jammen en horen wat jullie van plan zijn met de melodie en het ritme en dan kan hij daar laterna toch een tekst op schrijven, hij hoeft toch niet meteen tekst op te dreunen!?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

zeg dat 'ie een gitaar koopt en dat 'ie fijn mee doet.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

jammen is juist een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een band. anders ga je inderdaad gewoon zonder zanger spelen (mits je een eigen oefenruimte hebt uiteraard). mijn ervaring is dat door jammen juist nieuwe nummers ontstaan.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

De drummer en ik willen inderdaad ook oefensessies doen zonder de zanger. Dit lijkt ons de beste oplossing.

Ik denk ook dat door jammen veel nummers kunnen ontstaan. Omdat wij niet jammen, zijn onze nummers te gemaakt (lees: overduidelijk geknipt en geplakt in de zin van: we hebben eerst stukje A, dan komt B, dan komt A weer, en oh ja, na A komt B).

Ik weet niet wie dat zei over dat de zanger een gitaar moest kopen. Hij heeft een gitaar en die neemt ie weleens mee, maar (met alle respect) klinken doet het nergens naar :?

Bedankt allemaal voor jullie visie! Ik denk dus dat het beste is dat er oefensessies komen zonder de zanger om de band goed te laten ontwikkelen.

Groeten,
Sander
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Plaats reactie