Kleine 4 ohm speaker

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Kleine 4 ohm speaker

Bericht door wombatboter »

Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleine speaker die kan werken icm met mijn Epifani Piccolo versterker....Mijn Bergantino vind ik soms te zwaar en ik zoek iets voor repetities en kleine optredens.
Liefst een 4 ohm, met 2x10 of een 12 en met een tweeter want anders klinkt het snel vuil..
Iets met genoeg power dat niet te snel "blaft" of te vuil midden klinkt en rond de 15 kg (mag ook altijd minder).
Ik heb al wat rondgekeken maar mochten er nog andere suggesties zijn die ik over het hoofd had gezien...?

Dit zou bvb een mogelijkheid kunnen zijn...
Izzy
what fools these mortals be
Woodstock
Berichten: 462
Lid geworden op: 22 okt 2006, 19:15

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door Woodstock »

Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door aap »

Geen idee welke merken je allemaal zelf al op je lijstje hebt staan of wat je al gehad hebt en niet meer wil?

Eich? Hevos? Vdkley? Die cab bouwer hier op het forum? Barefaced?

Ik ben de laatste weken ook opzoek naar een nieuwe cab die optredens en kleine tot middelgrote gigs aan kan. Ga kiezen voor Eich 2*12.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door BassKees »

Ik denk dat die Euphonic een heel fijn draagbaar kastje is met een goed geluid. Een koopje bovendien!
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door Unlord »

Ik heb een Barefaced Midget. Weliswaar 8 ohm, maar knakker hard zat. Goede spreiding, lekker geluid. Vind het wel fijn dat ik de optie heb er nog een cab onder te schuiven. Daarnaast ken ik weinig single 12" cabs van 4 ohm. Geen eigenlijk. Een 2x10 wordt alweer snel zwaar.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door wombatboter »

Het is misschien een domme vraag...maar blijkbaar kan je dus ook met een 8ohm op een 4ohm versterker spelen maar moet je wat opletten en heb je maar de helft van je vermogen ?
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door Unlord »

Serieus? Ik dacht dat dat toch wel bekend was. Hoor dan ook, je versterker geeft bij 8 ohm vaak niet zijn volle vermogen. Mijn ervaring is echter dat je met een beetje versterker en klein kastje al flink tot zijn max kan brengen. Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt als een kleine 12" kast ineens 4 ohm zou zijn en meer vermogen trekt. Bij een 2x10 is dat wellicht iets meer merkbaar, maar ook dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door Rieno »

Een transistorversterker (alles wat dus geen dikke buizenbak is), kan prima op alle impedanties (dat Ohm-verhaal) draaien, zolang het maar niet te weinig is. Wat te weinig is, wordt wel aangegeven; vaak is 4 Ohm het minimum.

Het enige nadeel is, dat een hogere impedantie zorgt dat de versterker zijn vermogen (het Watt-verhaal) niet goed kwijt kan. Hoe hoger de impedantie, hoe minder Watts. Het verschil tussen 4 Ohm en 8 Ohm is vaak ongeveer 2/3e. Een 300W @ 4 Ohm versterker doet dan @8 Ohm ongeveer 200W.

Belangrijker is vaak de efficiëntie van de speakerkast. Hoe efficiënter, hoe minder vermogen erin hoeft om veel geluid te produceren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door wombatboter »

Ik twijfelde eerlijk gezegd maar wou wat zekerheid :-) (ik ben niet zo technisch aangelegd, ik kan maar wat op een bas bonken...vroeger nog lang gespeeld met twee 4ohm kasten terwijl ik eigenlijk 2 acht ohm kasten had moeten aansluiten ) :facepalm:
Bedankt voor de info !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door Unlord »

Ik speel met jouw ouwe GK MB200 versterkertje over een 12" 8ohm cabje, Geert. Op papier geeft me dat 130 watt. Ik kan je verzekeren dat mijn 800 watt Quilter BB800 niet heel erg veel harder gaat op dezelfde cab. En hard is het. Pas als we een tweede cab bij komt, is het verschil goed merkbaar.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Kleine 4 ohm speaker

Bericht door Rdatema »

aap schreef: 02 mar 2018, 16:35
Eich? Hevos? Vdkley? Die cab bouwer hier op het forum?
Doelde je met die laatste op ons merk, Acoustic Alignment? Super tof dat we in zo"n rijtje genoemd worden, zeker omdat we nog weinig bekend zijn.

Ik heb TS een Pb-tje gestuurd, Acoustic Alignment heeft inderdaad modellen die bij de wensen zouden kunnen passen.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie