Flatwound snaren short scale?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Flatwound snaren short scale?

Bericht door DaanZtm »

Goedemiddag allemaal,

Omdat een 34" bas met flatwound snaren voor mij fysiek iets te zwaar blijkt te zijn om wat langer dan een half uur op te spelen ben ik een shortscale Squier Jaquar gaan overwegen. Ik zit nu echter met de snarenkwestie waar ik niet uitkom, ook de zoekfunctie heb ik al geprobeerd.

Hebben jullie tips welke snaren het beste in de buurt zouden komen? Het wensenlijstje:
- Graag gladde snaren, dus geen "ribbels" zoals roundwound snaren (op m'n 34" heb ik flatwounds liggen maar wat is er eigenlijk nog meer te koop wat voldoet aan de rest van mijn wensen?). Ik hou niet van de vingergeluiden die bij roundwounds horen.
- Niet veel kracht hoeven zetten om te fretten en met zo min mogelijk (liefst geen) fretbuzz
- Ik heb een voorkeur voor Motown/reggea/jaren '60/'70, dus geen hardrock/metal.
- Het liefst ook nog incidenteel te downtunen.
- Slappen lukt met m'n 34" bas op de .104 LaBella Flatwound snaar al niet eigenlijk (deze snaar lijkt te modderig ofzo), pop lukt op de dunnere snaren wel prima. Hoe zou dit eventueel gaan op een shortscale met snaren die zoveel mogelijk voldoen aan bovenstaande wensen?

Ik snap dat mijn wensen op gespannen voet met elkaar kunnen staan dus een 100% match zal het qua snaren vermoedelijk niet worden, maar wat zou in jullie ervaring het beste overeenkomen?
Oh ja, ik speel via een Hartke HD15 versterkertje en heb ook nog ergens een Zoom B1X on pedaal liggen.....
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Flatwound snaren short scale?

Bericht door Sanders »

Slappen & flatwounds is niet echt een combinatie die werkt.

Je hebt "groundwound" snaren, dewelke roundwounds zijn die dan afgeslepen worden tot een "glad" oppervlak. Is nog steeds niet zo vlak als flatwounds (zeker niet LaBella, die voelen aan als glas), maar verminderd het vingergeluid behoorlijk, en behoudt toch de sprankel van echte roundwounds voor een groot deel.

Niet veel kracht zetten en geen fretbuzz, dat wil impliciet zeggen: "dunne(re) snaren en een iets hogere actie".

Ik zou zeggen: Thomastik Infeld flatwounds. Ze zijn vrij grof voor flatwounds te zijn (juist geschuurd, niet gepolijst), maar hebben een vintage klank en een erg lage snaarspanning. Zelf ben ik er geen echte fan van, wegens echt te weinig snaarspanning naar mijn smaak. D'addario Chromes zijn ook een optie (zeer middle-of-the-road van prijs, feel,...), maar die vind ik niet mooi klinken, zeker niet als ze vers zijn.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Flatwound snaren short scale?

Bericht door Erelid »

Thomastik inderdaad. Ik heb ze op mijn shortscale Fender Jaguar liggen. Speelt ook erg makkelijk en licht door de lage snaarspanning. Geen goedkoop snaartje.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Re: Flatwound snaren short scale?

Bericht door DaanZtm »

Bedankt voor de reacties!

Wat vragen er over. Zou dit gaan over de Thomastik JF324 of heb ik nog niet goed genoeg gezocht?
Want bij de diktes staat voor de short scale: .043, .056, .070, .106
M'n huidige snaren op 34": zijn: .043, .060, .082, .104

Het lijkt mij een hele andere verdeling te zijn dus waarbij de dikste snaar zelfs nog dikker is dan m'n huidige. Ik heb nog nooit andere snaren gehad dus misschien is dit een domme vraag, maar is die dikkere snaar dan niet juist zwaarder om te bespelen? Ik snap wel dat die dikte nodig is om die vintage toon te krijgen, dat dan weer wel....

En wat betekent het in de praktijk dat deze snaren dan geschuurd/grof aanvoelen? Krijg je net als bij roundwounds op een gegeven moment dat je vingers openspringen door die snaren (althans, daar heb ik anderen weleens over gehoord, dat dat met die roundwounds gebeurt als je nog niet genoeg eelt op je vingers hebt....)?

Die te weinig snaarspanning naar jouw smaak Sanders, heeft dat te maken met het slappen of is het zo dat die snaren echt gewoon losjes aan het ratelen zijn als het ware?
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Flatwound snaren short scale?

Bericht door badastronaut »

Ik gebruik GHS 95/45 shortscale flatwounds. Die bevallen mij erg goed. Prima snaarspanning en ook slapbaar. Ook de Rotosounds vind ik top maar daar betaal je wel weer een bult meer voor.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Re: Flatwound snaren short scale?

Bericht door DaanZtm »

Hoi badastronaut,

Bedankt voor jouw suggestie.

Zijn dat GHS 3020 Short Scale Precision Flats light die jij bedoeld ?
Dus met .045, .060, .075, .095 ?

Zijn die ook geschikt voor stijlen als Motown/reggea/jaren '60 (vintage klank)? En is de E ook nog iets te downtunen in incidentele gevallen of is dat het compromis?
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Flatwound snaren short scale?

Bericht door badastronaut »

Ja die zijn het! Ik dat dat ze zeker geschikt zijn voor die stijlen. Downtunen heb ik alleen nog nooit gedaan..Zal het eens proberen :)
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Re: Flatwound snaren short scale?

Bericht door DaanZtm »

Haha ok!
En de hoeveelheid kracht die nodig is en de mate van fretbuzz (bij normale stemming)...?
Plaats reactie