Wat nodig om op te treden
Re: Wat nodig om op te treden
Buiten het feit dat je niet meer hoeft te sjouwen, het gezeur over het geluid van de monitors etc. of dat er weer een te hard of te zacht is. Voor de geluidstechniker is het ook veel prettiger werken, omdat die vette dikke bolle brullende Bassmans en andere niet meer te hard achterin de zaal te horen zijn. Dat de gitarist niet meer op de FOH staat omdat zijn 2x12 Fender Blues de Ville al veel te hard is. Het zaalgeluid is daardoor veel beter in balans wat voor de toeschouwers uiteindelijk veel plezieriger is. En het is meteen een goede gehoorbescherming.
By the way, stond ik in een lokale muziektempel met een 4x12 Ampeg achter me, loop ik naar voren, hoor ik dat hele ding niet meer. Dat zal wel de reden zijn dat Pino met 2 x 8x10 en 2 x SVT amps op een podium staat. Hebben jullie ooit wel eens IEM geprobeerd? Moet je eens doen als je de kans krijgt, er gaat een wereld voor je open
By the way, stond ik in een lokale muziektempel met een 4x12 Ampeg achter me, loop ik naar voren, hoor ik dat hele ding niet meer. Dat zal wel de reden zijn dat Pino met 2 x 8x10 en 2 x SVT amps op een podium staat. Hebben jullie ooit wel eens IEM geprobeerd? Moet je eens doen als je de kans krijgt, er gaat een wereld voor je open
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vintage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vintage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11915
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Re: Wat nodig om op te treden
Neh, ik vind moderne auto's ook niet leuk. Terwijl ze wel veel beter zijn.
Maar we dwalen wel écht enorm af hier...
Maar we dwalen wel écht enorm af hier...
Re: Wat nodig om op te treden
@ Rob66 Ja,leuk verhaal maar je gaat er voor het gemak van uit dat iedereen in grotere zalen speelt en een geluids technicus bij zich heeft.
Financieel gezien is er ook nog wel een dingetje en eigenlijk zou ik ook wel een nadeel van jouw willen horen.
Ik zeg eerlijk dat ik het nog nooit(iem) geprobeerd heb maar het idee dat je niet meer die directe "feeling"hebt met je basinstallatie houd mij
ook wel tegen.
Als ex-geluidsman kan ik me inderdaad de voordelen ook wel voorstellen maarja,voor muzikant, die directe "feel",ik weet het niet.
(sjouwen is tegenwoordig ook niet echt een punt met al die lichtte spullen)
Financieel gezien is er ook nog wel een dingetje en eigenlijk zou ik ook wel een nadeel van jouw willen horen.
Ik zeg eerlijk dat ik het nog nooit(iem) geprobeerd heb maar het idee dat je niet meer die directe "feeling"hebt met je basinstallatie houd mij
ook wel tegen.
Als ex-geluidsman kan ik me inderdaad de voordelen ook wel voorstellen maarja,voor muzikant, die directe "feel",ik weet het niet.
(sjouwen is tegenwoordig ook niet echt een punt met al die lichtte spullen)
Laatst gewijzigd door Strabel op 15 jun 2018, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Re: Wat nodig om op te treden
Je kan natuurlijk wel hier de veranderingen in "stage setup" zien en hoe mensen er mee omgaan.dr. Bassvibes schreef: ↑15 jun 2018, 13:47 Neh, ik vind moderne auto's ook niet leuk. Terwijl ze wel veel beter zijn.
Maar we dwalen wel écht enorm af hier...
Feeling the groove is everything.
Re: Wat nodig om op te treden
Een nadeel, ja die is er ook, geen vette blazende 8x10 achter me. Maar 65 kg, dat is gewoon gedoe.
Mijn amp weegt slechts 3,5 kg, dat wordt inderdaad allemaal lichter, nu nog wachten op een 8x10 van een kilo of 10?
Mocht er op de venue een backline staan en monitors voor iedere muzikant en het is een kwestie van inprikken dan nog heb ik een voorkeur voor IEM. De mix op mijn oortjes zijn altijd hetzelfde ongeacht waar ik speel. Dus ik hoor de overige bandleden altijd goed.
Buiten dat het is zo relaxed om je pedaaltje te pakken (sinds kort gebruik ik wel weer een amp en cab simulator), aan te sluiten op de mixer, je bodypack te voorzien van batterijen, oortjes in doen, bas omhangen en spelen maar, de mix staat meestal al goed ingesteld sinds de laatste oefenavond of optreden.
In de oefenruimte spelen we vaak ook zonder IEM omdat dat makkelijker onderling communiceerd met name met nieuwe nummers maar als er complete setlists gespeeld worden, grijpt iedereen weer snel naar zijn IEM.
Jullie zullen wel gemerkt hebben dat ik enorm enthousiast ben over IEM, lijk wel een prediker voor de god IEM hahaha.
Mijn amp weegt slechts 3,5 kg, dat wordt inderdaad allemaal lichter, nu nog wachten op een 8x10 van een kilo of 10?
Mocht er op de venue een backline staan en monitors voor iedere muzikant en het is een kwestie van inprikken dan nog heb ik een voorkeur voor IEM. De mix op mijn oortjes zijn altijd hetzelfde ongeacht waar ik speel. Dus ik hoor de overige bandleden altijd goed.
Buiten dat het is zo relaxed om je pedaaltje te pakken (sinds kort gebruik ik wel weer een amp en cab simulator), aan te sluiten op de mixer, je bodypack te voorzien van batterijen, oortjes in doen, bas omhangen en spelen maar, de mix staat meestal al goed ingesteld sinds de laatste oefenavond of optreden.
In de oefenruimte spelen we vaak ook zonder IEM omdat dat makkelijker onderling communiceerd met name met nieuwe nummers maar als er complete setlists gespeeld worden, grijpt iedereen weer snel naar zijn IEM.
Jullie zullen wel gemerkt hebben dat ik enorm enthousiast ben over IEM, lijk wel een prediker voor de god IEM hahaha.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vintage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vintage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
- Sjtevel 1984
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06
Re: Wat nodig om op te treden
We hebben in het verleden al eens een keer met in-ears gespeeld. Ik was er zeer tevreden over en de rest ook wel. Alleen ben ik de enige in de band die er in wilde investeren. En om nu voor een hele band IEM’ers te gaan kopen vind ik ook een beetje veel van het goede....
Daarbij zal je ook het drumstel moeten micen, wat ook weer een extra investering met zich mee brengt. De gitaristen zullen ook geen zin om een Kemper/Helix/AxeFX te kopen. Daarbij zal er nog een mixer bij moeten en een rackcase waar alles in moet om het een beetje handelbaar te maken (maar ook die zijn kolere zwaar).
Dus al met al is het een dure grap, waarbij minder sleepwerk lang niet altijd gegarandeerd is.
Daarbij zal je ook het drumstel moeten micen, wat ook weer een extra investering met zich mee brengt. De gitaristen zullen ook geen zin om een Kemper/Helix/AxeFX te kopen. Daarbij zal er nog een mixer bij moeten en een rackcase waar alles in moet om het een beetje handelbaar te maken (maar ook die zijn kolere zwaar).
Dus al met al is het een dure grap, waarbij minder sleepwerk lang niet altijd gegarandeerd is.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Re: Wat nodig om op te treden
Wij micen heel vaak niet het volledige drumstel, voor ons is 1 mono OH en kick meestal genoeg, buiten wanneer de FOH beslist om de hele kit te micen natuurlijk. Bij ons was iedereen al aan de Kemper, dus daarbij geen problemenSjtevel 1984 schreef: ↑15 jun 2018, 17:35 Daarbij zal je ook het drumstel moeten micen, wat ook weer een extra investering met zich mee brengt. De gitaristen zullen ook geen zin om een Kemper/Helix/AxeFX te kopen.
Onze gehele flightcase komt rond de 2500 a 2600 euro uit, daar zit alles in, buiten de oortjes. wij zijn met 5, dus is ongeveer een 500 euro per persoon, normaal betaal je dat aan een degelijke floormonitorSjtevel 1984 schreef: ↑15 jun 2018, 17:35 Daarbij zal er nog een mixer bij moeten en een rackcase waar alles in moet om het een beetje handelbaar te maken (maar ook die zijn kolere zwaar).
Dus al met al is het een dure grap, waarbij minder sleepwerk lang niet altijd gegarandeerd is.
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
- Steeferdesteef
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27
Re: Wat nodig om op te treden
Ze bestaan zeker die super-lichte speaker-cabs! Voor wie wel zo'n muur achter zich wil maar niet wil sjouwen of dat niet kan/wil betalen
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Re: Wat nodig om op te treden
Ha! Wij speelden met de bluesband ooit op een avond samen met Jovink & de Voederbietels en die hadden ook die zelfde soort ultra-light kasten
Hans
"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng
"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng
"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
- AmericanIdiot
- Berichten: 6250
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41
Re: Wat nodig om op te treden
Als ik mij niet vergis ooit in het leven geroepen door Metallica
♪ Marleaux JB-5 DiMarzio's ♫ Hotwire Funky 77 5str ♪ Fender US Jazz '83 EMG's ♫ Fender Dimension Deluxe V ♪ Eden D410XST D210XLT ♫ EBS 112 Neo
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
Re: Wat nodig om op te treden
Ik heb begin jaren 80 een japanse heavy metal band "loudness"gezien met hele stapels lege Marshals ,bas en gitaar, en achter de giraarstack stond een Mesa-boogie.AmericanIdiot schreef: ↑18 jun 2018, 18:39 Als ik mij niet vergis ooit in het leven geroepen door Metallica
Beetje zelfde begin tijd als Metallica.
Feeling the groove is everything.
Re: Wat nodig om op te treden
Oh ja,vergat ik,en ik weet het is geen bas maar die Mesa-Boogie gitaarversterker ,klein, niet echt zwaar en een geweeeeldige bak geluid.
Feeling the groove is everything.
- AmericanIdiot
- Berichten: 6250
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41
Re: Wat nodig om op te treden
Ik speelde laatst met een band en moest direct hieraan denken inderdaad met toetsen. Elk nummer werd dichtgespeeld met een irritant harde, monotome elektronische kutpiano. Ik kreeg spontaan zin om dat ding een bierdouche te geven .
Toetsen kan erg mooi zijn mits gedoseerd gespeeld.
♪ Marleaux JB-5 DiMarzio's ♫ Hotwire Funky 77 5str ♪ Fender US Jazz '83 EMG's ♫ Fender Dimension Deluxe V ♪ Eden D410XST D210XLT ♫ EBS 112 Neo
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
Re: Wat nodig om op te treden
Doseren. Dat is een woord dat er met de riem ingeslagen moet worden bij beginnende muzikanten.