Wat nodig om op te treden

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
bartth
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 aug 2016, 18:27

Wat nodig om op te treden

Bericht door bartth »

speel al tijdje bas maar nog niet veel opgetreden. Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie allemaal voor extra’s hebben.
Tot op heden ging ik gewoon met hartke 250w op het podiumpje staan, maar is dat voldoende bv voor in de kroeg of raden jullie echt andere dingen aan? Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Unlord »

Als je in die kroeg de beschikking hebt over een PA, dan heb je aan die Harkte net genoeg. Mits je hem op buikhoogte zet. Ik heb regelmatig met een 500W amp en een 12" cabje op de vloer gekloot met mezelf goed horen. Vooral als er twee gitaren mee blèren en je een mongool op toetsen hebt. Voor een bandje met rustige muziek is het al heel anders.

Ik neem een bas en een versterker mee. Daarnaast een goede standaard die je bas ook echt vastzet. Liefst zo'n ding als op de foto hieronder en niet zo'n dingetje waar alleen de body van je bas op rust. Verder neem je twee snoeren mee. Altijd twee. Voor het geval er eentje kapot gaat. Neem ook je tuner mee. Tegenwoordig zijn die headstock tuners helemaal hip. Verder een paar plectra als de die krengen gebruikt. En een extra 9V batterij voor je actieve bas. Dat ding gaat nooit leeg, behalve als je op het podium staat. Kleine schroevendraaier erbij als je zo'n bas hebt waar de bouwer zich geen reet aantrok van het feit dat jij soms snel je batterij wilt kunnen wisselen en dat ding achter 13 schroeven heeft verstopt.

Voor de rest neem ik altijd een handdoekje mee. Zweet staat snel op je koppie. Flesje water is ook handig, maar in de meeste kroegen krijg je onbeperkt bier. Flesje kun je echter dicht doen en een glas bier op je amp brengt risico's met zich mee. Neem ook een boek ofzo mee, want soms zit je uren te wachten tot je mag beginnen en achteraf tot je naar huis mag.

Veel plezier ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door padawatje »

:stupid:

Helemaal eens met wat hierboven staat. Ik neem ook altijd gaffa tape mee en zorg dat ik op alles mijn naam zet (pedalen, kabels, stemapparaatje, ...).
Een schoon t-shirt voor achteraf is vaak ook wel handig.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Erelid »

Setje snaren. Ze breken nooit behalve...net als die batterij. Zo'n multitool gereedschap ding. Ik heb wel eens gehad dat vlak voor opkomst m'n brug half uit elkaar viel. Dan moet je niet hoeven zoeken naar gereedschap.
Gebruikersavatar
yawl6
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:22

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door yawl6 »

Oordopjes, voor 't geval je in een luid gezelschap speelt.
Chowny SWB Pro Walnut; PJB Double 4; Beat Buddy; Korg Pitchblack

Oost west, bas best.
bartth
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 aug 2016, 18:27

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door bartth »

Thanks! En een di?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door BassAgent »

DI zit in heel veel versterkers, maar als die er niet in zit neem ik 'm nooit mee. Meeste geluidstechnici gebruiken het liefst hun eigen (ook al is het een Behringer) omdat ze dat betrouwbaarder vinden. Ik heb er wel eentje in mijn Moog flightcase liggen.

Ik neem standaard mee:
-Twee bassen + stands
-Versterker
-Vier jackkabels
-Extra XLR (want je weet maar nooit)
-Twee straps
-Doekje
-Stekkerdoos
-Water

En dan ook nog Moog + stand als die nodig is. Nog nooit problemen gehad.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Doe altijd even een check een dag van tevoren of er geen slechtte kontakten of rammelende/krakende onderdelen zijn in je installatie/instrument.
Altijd frustratie als je dat ter plekke moet oplossen.Goed materiaal geeft je meer zelfvertrouwen. :wink:
Laatst gewijzigd door Strabel op 07 jun 2018, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door BassAgent »

Doe jij dat echt voor iedere gig?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

BassAgent schreef: 07 jun 2018, 15:47 Doe jij dat echt voor iedere gig?
Haha, ja, maar ik speel maar een 10 tal keer p/j en ik heb meerdere versterkers basgitaren,dus mijn hoofd -set gebruik ik thuis niet altijd en check ik
hem altijd als ik hem wel ga gebruiken.
Ik denk dat een hoop bassisten meer materiaal hebben wat niet altijd in gebruik is,(oefen versterker en een "gig"set) dus alles even checken is een goed gebruik toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door BassAgent »

Goed punt! Ik heb 1 amp (die nog behoorlijk nieuw is) die ik voor alles gebruik dus daar heb ik wat minder last van. Pots van bassen enzo check ik wel regelmatig.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Die xtra strap (gitaarband) vind ik ook een goeie,ik heb het wel een keer gehad (toen nog zonder straplocks) dat hij "uitscheurde" en daar sta je dan,wel gelijk geleerd dat je met straplocks daar geen last van hebt.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door AmericanIdiot »

^ach, gaffer doet wonderen met een kapotte strap. Niet te druk maken om optredens en je vooral focussen op het maken van muziek. Enige backup is prima maar sommigen overdrijven het.

Je kunt niet alles in 2-voud meenemen...man, dan moet je ook nog een reserve bassist meenemen. Stel je toch voor als....

Ik herinner me hier een gelijksoortig draadje waarin iemand een survival-kit naar optredens meenam waarmee je 3 bergbeklimmers en 5 sherpa's op een himalayatocht minstens 3 dagen in leven kon houden....wtf.

Wat batterijen betreft: als je echt op zeker wilt gaan doe er dan van tevoren gewoon een nieuwe in net zoals de betere geluidsbedrijven dat doen met hun draadloze mics.

Snaren tja.. tenzij je als een idioot ramt en hele dunne snaren gebruikt? Ik heb de laatste 15 jaar geen bassnaar gebroken. Neemt niet weg dat ik een gebruikt setje in mijn koffer heb voor het geval dat.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Green Goblin »

Mag morgen in een kroeg spelen, waar ze graag hebben dat je hun bascombo gebruikt....die kan al te hard....

Mooie Hartke HD50....50 watt en 1x10....

We zullen zien of dat genoeg is...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

AmericanIdiot schreef: 08 jun 2018, 21:06 ^ach, gaffer doet wonderen met een kapotte strap. Niet te druk maken om optredens en je vooral focussen op het maken van muziek. Enige backup is prima maar sommigen overdrijven het.
Je kunt niet alles in 2-voud meenemen...man, dan moet je ook nog een reserve bassist meenemen. Stel je toch voor als....
Haha,is ook wel zo,maar wel gaffer-tape mee nemen dan! :lol:
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie