Wat nodig om op te treden

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Rob66 »

Green Goblin schreef: 08 jun 2018, 23:15 Mag morgen in een kroeg spelen, waar ze graag hebben dat je hun bascombo gebruikt....die kan al te hard....

Mooie Hartke HD50....50 watt en 1x10....

We zullen zien of dat genoeg is...
Uit hoeveel mensen bestaat je band, muzieksoort, de afmetingen van de kroeg en hoeveel publiek verwacht je?
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Niels »

bartth schreef: 06 jun 2018, 17:19 speel al tijdje bas maar nog niet veel opgetreden. Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie allemaal voor extra’s hebben.
Tot op heden ging ik gewoon met hartke 250w op het podiumpje staan, maar is dat voldoende bv voor in de kroeg of raden jullie echt andere dingen aan? Ik hoor het graag!
Ik neem zo min mogelijk mee, liefst ook geen versterker (groot, zwaar en je gaat toch over de PA). Enige backup is een extra setje snaren in mijn tas. Zorg verder dat je stil kunt stemmen met een pedaaltje ofzo en dat je spul gewoon goed is. Dus geen krakende pots, crappy kabels en meer van die ellende.

Als je meer gaat spelen weet je vanzelf wat belangrijk is. Het maakt ook wel uit of je in het plaatselijke jeugdhonk staat te spelen voor gratis bier of dat je de Ziggo Dome uitverkocht hebt.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Niels schreef: 10 jun 2018, 11:34 [
Als je meer gaat spelen weet je vanzelf wat belangrijk is. Het maakt ook wel uit of je in het plaatselijke jeugdhonk staat te spelen voor gratis bier of dat je de Ziggo Dome uitverkocht hebt.
Mwah, Ik snap wat je bedoelt maar het is natuurlijk ook een beetje de instelling die je zelf hebt en voor mij is dat toch dat alles in orde moet zijn en je niet
teveel voor onverwachtte problemen komt te staan dus groot of klein is dan toch irrelevant toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door gilles »

Het is tot nu toe één keer gebeurd dat mijn basgitaar het begaf, dat was mijn eerste, een Cort Action bass. Iets met de elektronica, geloof ik. Ergens halverwege onze set stopte dat ding er mee, en toen kreeg ik direct van de bassist van een andere band - die ook speelde diezelfde avond - zijn basgitaar aangeboden.
Sindsdien zorg ik altijd voor een back-up-bassist, die ook alle rommel bij zich heeft.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door AmericanIdiot »

Eigen amp neem ik ALTIJD mee...te vaak onaangenaam verrast door de mooie praatjes amp die klaar zou staan. Ook al speel je over de PA, je moet tenminste jezelf kunnen horen. Monitoren zijn vaak ook ruk en als er al meer dan 2 zijn worden die gebruikt door de drummer, zanger en backing vocalisten (of toetsen). Vaak zijn het ook nog k@tdingen waarover je echt geen bas kunt spelen.

En van een te zware amp kan nooit sprake zijn...er zit een volumeknop op.

En gel@l dat ik geen eigen amp mag gebruiken hoon ik weg. Ik speel over mijn eigen gear anders niet.

Uitzonderingen daargelaten...als er echt wat goeds staat laat ik mijn setje fijn in de auto.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Daar ben ik het volledig mee eens.
Als (ex) geluidsman of als muzikant kwam ik natuurlijk ook tegen dat er werd gezegt dat het niet te hard mocht,ik had dan vaak het argument waarom je dan
Uberhaupt live muziek programmeerd en soms dan ook nog muziekstijlen die je niet direct associeerd met zachte volumes,dus ja,NIET ZEIKEN. :jam:
En ik maak zelf uit waar ik op/over speel,basta.
Laatst gewijzigd door Strabel op 11 jun 2018, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Green Goblin »

Goh, afgelopen zaterdag dus over dat combo'tje gespeeld, en het mocht dus inderdaad niet te hard (sterker nog, kon hem direkt na de eerste paar noten zachter zetten ;-) ). Ging best prima (nu is dit geen luid bandje en spelen de gitaristen de helft van de tijd akoustisch, dat scheelt ook.) En we mogen nog eens terugkomen.

Kun je wel gaan tegenstribbelen, maar dan weet je zeker dat het je laatste gig daar is, of sterker nog, het café stopt gewoon met livemuziek, omdat ze steeds klachten en/of boetes krijgen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Mooi dat het goed gegaan is. :D
Alles in verhouding blijven zien,als ik bvb in een "garage rock" bandje zou spelen en ik word gevraagd door de kroeg om de hoek om te komen spelen,zal
ik eerst aangeven dat het een luid bandje is of ik ga er van uit dat ze weten wat ze binnenhalen,dan moet er niet te veel gezeurd worden over volumes.
Een beetje tegemoet komen okay,maar ook kroegbazen moeten wat aan hun geluidsisolatie doen als ze live muziek willen programmeren.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Ik moest ooit eens een geluidsklusje(voor pa berijf waar ik voor werkte) in een r'damse studentenvereniging doen .
Zaaltje ongv 250 man ,niet al te grootte PA ,coverbandje.(in c'trum R'dam tussen woningen)
Staat er 3 kwartier later opeens een agent met een Db-meter naast me,en dat het te hard was.
Wat was het geval,250 man zongen uit volle borst mee met "Paradise by the dashboard light",(ze zongen wel meer nrs mee) dus ik laat zien aan die agent dat ik alles uit zette,maar het maakte weinig verschil.
Ga maar zeggen (tegen die agent) dat ze niet mee mogen zingen. :lol:
Agent droop af.
Ja kijk, je hebt een vergunning (in dit geval) om live muziek te hebben maar soms heb je niet alles in de hand. :wink:
Laatst gewijzigd door Strabel op 11 jun 2018, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Sjtevel 1984 »

In het geval van ‘je moet spelen op wat er staat’ stel ik altijd voor dat ik mijn set meeneem en iedereen die avond erover speelt. Meestal gaan ze dan wel om....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Misschien is dit iets nieuws( spelen op wat er staat), ik heb dat nog niet meegemaakt en als je de enige band bent die dan speelt?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Rieno »

Dat is vaak in kleinere zalen; daar staat dan gewoon een backline klaar. Heb ik zelf ook vaak gehad toen ik nog vaak buiten de deur speelde..meestal is het troep.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Ok,maar wat als je weigert en op je eigen spullen wilt spelen?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door gilles »

Ik zou in ieder geval eerst informeren wat er voor backline staat. Persoonlijk weiger ik niet gauw, afhankelijk van het aanbod. En als ik aanbied om mijn setje neer te zetten voor de hele avond, is dit ook meestal wl akkoord. Staat er een andere set - meestal van de bassist van een andere optredende band - vind ik het ook wel interessant om daarover te spelen; zo kun je mooi spulletjes testen!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat nodig om op te treden

Bericht door Strabel »

Ik heb zelf die behoefte niet zo om bij een optreden "spulletjes" te testen en hoe goed bedoelt ook van anderen ik speel gewoon graag over mijn eigen installatie.
Het is ook als "americanidiot"zegt,"op elke versterker zit een volume knop",Het is mij niet te doen om het dak eraf te blazen (als ik heel eerlijk ben,soms wel :lol: ) maar gewoon de zekerheid van mijn eigen spullen.
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie