Prijsformule nieuw/gebruikt

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door JohnBoy »

Aangezien ik een shitload aan materiaal ongebruikt op zolder heb liggen (ik speel nog maar op een paar bassen en dan meestal over de stereo al of niet met koptelefoon, en als ik in een bandje speel staat daar wel versterking of gebruik in inears)....

Wat is volgens de BGF-er een goede formule om de prijs van een gebruikt instrument of apparaat te bepalen?

Voorbeeld: Nieuwprijs x 2/3 mits in goede staat (vertelde een muziekwinkel mij in de 80's)...

Zeer benieuwd naar jullie meningen...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door BassAgent »

Ik doe meestal 2/3 van de nieuwprijs en verder doe ik meestal even een rondje internet om te kijken hoe de prijzen daar liggen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door JohnBoy »

En dan heb je nog het probleem gerepareerd en geupgrade spul... Bijv. nieuwe speakers in een cab... Beetje wat de gek er voor geeft ben ik bang
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door BassAgent »

Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat je upgrades zelden of nooit terugverdient. Ik heb wel eens bassen voor meer dan de nieuwprijs aangeboden gezien "maar er zitten Seymour Duncans in!!1!1!!". Jammer dan. Is meestal hoogstens tientjeswerk.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door Pedullist »

Ik kijk op Ebay US naar Completed Listings (kale prijs zonder verzend en btw) voor wat ik wil verkopen, zo krijg ik een beeld van een grote groep in de wereld nú een goede prijs vindt. Daar haal ik vervolgens wat vanaf. Uiteindelijk is het meestal iets minder dan de helft van wat het ooit was. Daarom vind ik dat mensen die lager dan dat bieden, de vinketering mogen krijgen. Helaas menen Hollanders dat je zonder zelf research te doen best hysterisch laag mag bieden.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door HNZ »

Pedullist schreef: 09 jul 2018, 19:21 ...Uiteindelijk is het meestal minder dan het ooit was. Daarom vind ik dat mensen de vinketering mogen krijgen. Hollanders zelf best hysterisch...
Nou, nou, nou... Pedullistje toch!

:lol:
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door JohnBoy »

Mmmm interessant... Als ik jullie methodes combineer kom ik op ongeveer 66 + 50 = 116 : 2 = 58% van de nieuwprijs...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door Unlord »

Ooit gehoord van marktwerking? In mijn zoektocht naar de perfecte bassen heb ik meer dan 60 bassen gekocht en verkocht. IN de periode 2000 - 2008 was het soms gekkenhuis en kon je een beetje bas makkelijk voor 2/3 van de nieuwprijs verkopen. Ik kan me nog herinneren hoe ik een Lakland 55-95, een Yamaha TBB5II en een Carvin LB75 tegen flinke prijzen van de hand deed (na er zelf eveneens veel voor te hebben betaald). Sinds 2008 ging het rap achteruit en heb ik voor relatief weinig geld enkele juweeltjes kunnen scoren. Helaas was het omgekeerde niet het geval: vaak kon ik mijn juweeltjes niet eens voor een vinketeringprijs kwijt. Ik zit nu nog met een ATK 300 waar geen mens zelfs maar 250 euro voor geeft terwijl ie in perfecte staat is.

Het is net als met de huizenmarkt: als je wilt dat je bas snel weg is, zet hem dan te koop voor een heel laag bedrag in de hoop dat je interesse wekt en mensen contact met je opnemen. In het beste geval zit er iemand tussen die de bas echt leuk vindt en er iets meer voor geeft.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door JohnBoy »

Een leuk verhaal maar volstrekt subjectief. Maar goed ik neem het bloedserieus. Dus wat bedoel je met marktwerking?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door Pedullist »

Dat je het niet in de hand hebt, en dat mensen de daadwerkelijke waarde der dingen niet goed kunnen inschatten. Ze betalen zo honderden euro's voor een telefoon/abonnement (of een paar avondjes stappen), maar miepen over 250 euro voor een bas van prima kwaliteit.

Als ik iets vorig jaar kocht voor 400 euro, dan snap ik dat ik niet de volle prijs krijg ervoor. Maar als je dan completed listings na biedingen ziet eindigen op 140 (ook al vrij laag), en je vraagt vervolgens 120, dan is een bod van 50 toch echt van de pot gerukt. Zelfs als ik uitga van wat onderhandelen. Kennelijk is dat 'marktwerking'. In dat geval doe ik aan bwaarwerking.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Prijsformule nieuw/gebruikt

Bericht door JohnBoy »

Pedullist schreef: 09 jul 2018, 22:11 bwaarwerking.
Ook een vorm van marktwerking toch? Kennelijk is er momenteel teveel aanbod? Misschien omdat nieuwe generaties minder interesse hebben in bezit.
C'est la retorique qui fait la musique
Plaats reactie