Gitaarriemen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Gitaarriemen

Bericht door MagicOnion »

Ik merk de laatste tijd dat lang repeteren en optredens mijn schouders een beetje te veel belasten. De strap die ik gebruik is een leren riem van zo'n vijf centimeter breed zonder "padding". Dus ik ben op zoek naar een degelijke brede strap met wat padding die de ballast wat verlichten.
Dus mijn vraag is: wat gebruiken jullie zoal en hebben jullie tips?
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Gitaarriemen

Bericht door phoerd »

Dus wat je nodig hebt is een riem met padding en eigenlijk ook gewoon een bredere riem.
Zoiets bijvoorbeeld
https://www.thomann.de/nl/minotaur_peac ... _strap.htm
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Gitaarriemen

Bericht door BassKees »

Ik gebruik de Minotaur Bass Strap:
Afbeelding
Wel met een bass strap shortener erbij, anders is hij voor mij te lang.
Héél tevreden mee! 11 cm breed en met padding.

EDIT: :stupid:

Toevoeging: ik heb nu een paar maanden een bas te leen die 5,8 kg weegt, ook geen probleem om die een avond om te hangen met deze riem.
Haico

Re: Gitaarriemen

Bericht door Haico »

Ooit eens een befaamde "Blue Note" strap gekregen. Nylon met veel padding. Dit zou volgens de fora het he-le-maal moeten zijn. Ik vind het nogal onprettig. Hij prikt, beweegt, kruipt op en geeft niks mee. Niet echt fijn.

Ik heb een kale zwarte Levy's Strap. Iets van 7 a 8cm breed. Nogal dik, maar zónder padding. Dus 1 stuk dik leder. De onderkant is kaal: lekker stroef. Deze gebruik ik staand.

Ik heb ook een strap afgesteld voor als ik langere sessies heb in de orkestbak (lees: ik als moet zitten). 5 Uur op een dag een basgitaar met volle gewicht op je been is onprettig. Het is fijn als je een gedeelte van het gewicht ook op je schouder hebt. Hij is 9cm breed, van De Gier. Dit is eigenlijk een rebranded strap van een ander merk (welk weet ik niet meer), maar dat drukt de pret niet.

https://www.pedalsandparts.com/nl/draag ... zwart.html

Voordeel van deze t.o.v. anderen is dat de padding stroef is. Ik houd niet van gladde straps.

Dat zou ik ook willen meegeven: bedenk of je glad of stroef wil.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Gitaarriemen

Bericht door BassAgent »

Ik gebruik vrij regelmatig de Mono Betty strap:
Afbeelding
Fijn ding, maar mij een beetje te glad eigenlijk.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Re: Gitaarriemen

Bericht door MagicOnion »

Bedankt voor de tips alvast! En inderdaad, Haico, stroefheid is ook iets om op te letten. Ik heb wel graag een stroeve riem zodat mijn bas min of meer blijft hangen hoe ik 'm graag heb.

Voorlopig neig ik ook naar een dikke leren strap, zoals hierboven al meermaals vermeld werd, maar ik lees ook op andere fora dat er veel tevreden gebruikers zijn van de Comfort Strapp en de Mono Betty strap.

Edit: hier blijkbaar ook, maar dus blijkbaar aan de gladde kant.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Gitaarriemen

Bericht door Frederiek »

Ik heb veel schouderproblemen (links) en ben omdat ik niks kon vinden mijn eigen banden gaan maken. Ik vind het prettig als de band zo breed mogelijk is, maar niet in de buurt komt van mijn nek of schoudergewricht (bij mij is dat zo'n 9 cm). Verder stop ik er een laag traagschuim van een centimeter dik in over de hele lengte dat de band je lichaam raakt, en een extra laag zeg maar over je sleutelbeen. De perfecte breedte doet denk ik het meest, plus stroefheid.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Gitaarriemen

Bericht door Britsie »

Ik gebruik een 'Harnass strap' waardoor het gewicht van mijn bas over 2 schouders (en heup) verdeeld wordt. Het ziet er niet uit maar ik mag al lang genoeg legaal in het OudeZakken-topic posten om mij daar niks van aan te trekken. :mrgreen:

https://www.slingerstraps.com/harness-s ... strap.html
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Re: Gitaarriemen

Bericht door Asat77 »

Ik gebruik de Comfort Strapp, verkrijgbaar bij Paul's Bassmatters.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Gitaarriemen

Bericht door LeftyJ »

Hier ook een tevreden gebruiker van de Mono Betty, en ik gebruik al jaren lederen banden van Italia Leather. Niet in de winkel te koop, alleen in de webshop van het merk zelf. Ze zijn er in een brede uitvoering (4 inch) en naar wens met een lederen of een ruwe suède achterkant. Die van suède beweegt geen kant op. Kwalitatief erg hoogwaardig, en lomp dik maar niet padded (maar dat mis ik niet). Ik ben fan!
https://www.italiastraps.com

Ze hebben bijna continu een "preferred customer sale" waar ze eerdere klanten mee spammen, variërend van gratis verzending tot buy one, get one free and then some (8 september ging de nieuwste actie in voor 48 uur. Tweede gratis + extra korting). Als je benieuwd bent wil ik de code best per PM delen, volgens mij is ie voor iedereen geldig maar gewoon niet voor iedereen zichtbaar.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6144
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Gitaarriemen

Bericht door LemmyNL »

Ik ben nog steeds het mees blij met de leren lap die ik aan m'n g*taar heb hangen. breed, maar onbewerkt aan de binnenzijde. Zit als een huis. Ik heb ook wel eens gespeeld met zachte of die neopreenmeuk, maar dat vind ik helemaal niks... ik wil wéten waar m'n instrument hangt, niet gokken.
Ik gebruik nu een hippe Fender strap vanwege de graphics, maar dat is puur optisch. Gelukkig heb ik niet genoeg fysieke klachten om echt iets anders nodig te hebben, maar anders had ik alles wel zo'n leren lap gegeven.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Gitaarriemen

Bericht door Peachabell »

Eigenlijk vind ik het gewicht van de bas belangrijker dan het type band.
Want een bredere/dikkere/gevoerde band veranderd in mijn optiek weinig aan het probleem van het gewicht, of niet in balans liggen.
Maar misschien ben ik nogal Spartaans, want ik heb ook niet veel op met klagen over neckdive, dan houd je de bas maar wat steviger bij de hals vast, denk ik dan. Of koop een andere, zonder neckdive.

Wat betreft banden heb ik een allegaartje van gekregen, goedkoop aangeschaft en ook nog wel eens zelf gemaakt van ouwe zooi en gespen.
Afbeelding
Wat nu in gebruik is.

Eigenlijk let ik meer op hoe de band bij de bas past dan op het gebruikerscomfort.
De bredere banden zijn in de meerderheid wel bij de wat zwaardere bassen in gebruik.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Gitaarriemen

Bericht door Herman »

Brede Levy lederen strap inderdaad, perfect! Heb er twee, helaas niet makkelijk traploos instelbaar qua lengte, maar als dat eenmaal goed is, is een heel fijn ding.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Gitaarriemen

Bericht door padawatje »

Haico schreef: 10 sep 2018, 09:45 Ik heb een kale zwarte Levy's Strap. Iets van 7 a 8cm breed. Nogal dik, maar zónder padding. Dus 1 stuk dik leder. De onderkant is kaal: lekker stroef. Deze gebruik ik staand.
Zo heb ik er ook twee. Eentje is van leer en heb ik ooit lang geleden gekocht bij P&R Guitar gallery in Merksem. het logo van de winkel staat erop en koste volgens mij < 20€

De ander is van suede en is denk ik van Levy's o.i.d. (ooit eens overgekocht van een forumlid)

Beide gebruik ik al jaaaaren tot grote tevredenheid. En ik heb een zwakke rug én slechte gewrichten.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Gitaarriemen

Bericht door didi »

Brede zwartleren strap met ruwe zijde aan de onderkant. Speel er al jaren mee en denk er nooit meer over na dus het zal wel geen ergernissen geven.
Plaats reactie