Fake bassist/band?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Het valt mij toch elke keer op als ik een live filmpje van"earth wind &fire"bekijk dat die "Verdine White" volgens mij toch echt niet live speelt.
Dit geld ook voor de koortjes af en toe ,en hoe leuk/aanstekelijk ik de bas loopjes en de (overdreven) vreugde van deze band/bassist ook vind,het is en blijft fake voor mij.(ik zou hier geen kaartje voor kopen)
Daar komt nog bij dat hij (Verdine) ook heel serieus in intervieuws verteld over zijn opleiding en nog wat zaken.
Het vreemde is alleen dat bvb in "namm"filmpjes waar hij live speelt hij mij altijd zeer amateuristisch overkomt en ook zijn spel echt onder de maat is.Voor zo'n "groovy"band vind ik hem maar ondermaats.
Dit doet mij vermoeden dat ook iemand anders op de albums inspeelt en dat ook de bas partijen door anderen bedacht zijn.
Wat denken jullie en zijn er misschien nog meer voorbeelden (buiten Milli Vannilli) van bassisten/bands die toch wel fake zijn?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Fake bassist/band?

Bericht door wombatboter »

Ik heb al dvd's gezien waarop je noten hoort en hij met zijn handen in de lucht staat..ik denk ook dat hij niet meer live speelt.
Hij kan wel een groove neerzetten maar hij is geen virtuoos.
Dit is bvb niet moeilijk maar het is lekker..

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Nou,ik zeg niet dat hij geen bas kan spelen ,maar een groove? ik heb ook een soort les video gezien waar hij ook een nr speelt van EWF, alleen als ik hem alleen
hoor spelen Zie ik niet die creativiteit/basspel wat ik in EWF wel terug vind, en dat geld voor de meeste solo filmpjes van hem en in die "les"video
moet hij ook erg naar zijn bas kijken wat ik hem live nooit zie doen.
Verder zijn de interviews met hem altijd veel gelul terwijl hij daar dan met een bas om zijn nek zit en op het einde dan 2 noten ramt en zegt"yeah",daar mag je het dan mee doen,toch een beetje treurig.
Laatst gewijzigd door Strabel op 06 okt 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Herman »

Ik heb liever iemand die niet virtuoos is en een swingende partij neer zet dan een virtuose notenpoeper die niet te volgen is
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Dat is ook de vraag,of HIJ dat neerzet.
Dat hij geen virtuoos is doet voor mij niks af aan de nummers op zich het is alleen de vraag wat zijn (Verdine) verdiensten zijn behalve dat gespring van hem.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fake bassist/band?

Bericht door JohnBoy »

Ik twijfel niet aan hem. Op live registraties kun je alles overdoen (behalve de drums) dus dat zal hij soms ook nodig gevonden hebben. Studiowerk gaat ook niet vanzelf maar zijn creativiteit geloof ik voor 100%.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Wat een vreemde uitspraak;Op live registraties kun je alles overdoen , hoe bedoel je dat?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fake bassist/band?

Bericht door JohnBoy »

Spoortje opnieuw inspelen (of "repareren")
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Ik heb het over live optredens (video) waar je ziet wat hij doet en hij speelt overduidelijk dus niet wat je hoort.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fake bassist/band?

Bericht door JohnBoy »

Dat bedoel ik. Je kunt van een live registratie vrij makkelijk de bas of de backing vocals of de gitaar opnieuw inspelen als het niet naar je zin is. Alles behalve de drums. Dit gebeurt dus ook heel veel. Dat verklaart waarom je niet hoort wat je ziet.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Sorry hoor ,maar ik heb zelf een aantal van die EWF nrs gespeelt en de vingerzetting klopt niet van hem.
Het nr "September"zit in het begin bvb een D 1 oktaaf hoger in ,hij blijft gewoon ergens in F rondneuzelen.(ook in heel veel filmpjes)
Als het zo is als jij zegt dan hebben ze dat met HEEEE..l veel filmpjes gedaan.edit (wat zou het publiek dan horen wat daar zit?)
Het is bekend dat sommige bands een "backingtrack"hebben mee lopen wat inhoud dat sommige instrumenten niet live worden gespeelt.
Kijk,live is live voor mij .
Heb ook begrepen van mensen die bij zo'n concert waren van EWF dat er een x-tra bassist aanwezig was (vaak in de coulissen)
Laatst gewijzigd door Strabel op 06 okt 2018, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Fake bassist/band?

Bericht door phoerd »

Het komt volgens mij wel vaker voor dat er niet (geheel) live wordt gespeeld. Heb het ook wel eens gezien bij toch verder gerenommeerde artiesten waarvan ik weet dat ze echt wel spelen kunnen.
Soms mag het ook niet. In de opera die zauberflöte staat er zelfs vaak in het contract van de sopraan dat de hoge noot vooraf opgenomen wordt en niet eens live mag.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

phoerd schreef: 06 okt 2018, 21:01 Het komt volgens mij wel vaker voor dat er niet (geheel) live wordt gespeeld. Heb het ook wel eens gezien bij toch verder gerenommeerde artiesten waarvan ik weet dat ze echt wel spelen kunnen.
Dat is mijn vraag bij Verdine White.
Ik heb echt weinig tot geen filmpjes gevonden waarvan ik dacht "jezus wat kan die man spelen" en dat mensen het misschien normaal gaan vinden dat er niet echt live gespeeld word vind ik alleen maar treurig. :cry:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fake bassist/band?

Bericht door JohnBoy »

Het is showbusiness. Maar ik snap je teleurstelling. Echter alles wat we consumeren bestaat uit een deel gebakken lucht. Niet teveel bij stilstaan is mijn motto... Tenzij het om wezenlijke zaken gaat. Maar ook daar kunnen we niet altijd het verschil zien tussen echt en fake.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Hahaha,ja kijk dat is niet de diskussie . :?
Misschien moet ik het omdraaien;Zijn er filmpjes van Verdine White of duidelijke info dat HIJ ook daadwerkelijk op de lp 's van EWF speelt.
Dat hij op de hoes of lp staat is niet genoeg .(de Beach boy's speelden ook niet zelf)
De Wrecking crew is ook pas achteraf bekend geworden terwijl ze in die tijd bijna alles inspeelden.
En mede oprichter of niet ,ik heb grote twijfels bij de man.
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie