Fake bassist/band?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Green Goblin schreef: 07 okt 2018, 14:49 Schijnbaar ook al jaren bekend en tot in en treure besproken op Talkbass: https://www.talkbass.com/threads/whos-p ... n.1117600/
Jawel,maar ik heb de focus op EWF,maar misschien zijn er nog andere ECHTTE fake voorbeelden,dus niet een playback in een tv show ,maar muzikanten die "live" echt staan te faken.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fake bassist/band?

Bericht door JohnBoy »

In de 70's was het heel gebruikelijk om mensen gewoon voor te schotelen wat ze leuk vonden. Er was geen discussie over. Die tv-studio sessie is achteraf gewoon flink nabewerkt om het nog een beetje goed te laten klinken. Live concerten registreren zoals dat tegenwoordig gaat, was toen technisch niet te doen.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Fake bassist/band?

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 07 okt 2018, 14:57 Jawel,maar ik heb de focus op EWF,maar misschien zijn er nog andere ECHTTE fake voorbeelden,dus niet een playback in een tv show ,maar muzikanten die "live" echt staan te faken.
Wat denk je van de autotune op zang bij concerten, tegenwoordig meer regel dan uitzondering bij de grote sterren heb ik het idee.
Ik vind gewoon dat een muzikant of zanger alles echt live moet spelen of zingen bij een concert. Anders wordt je als publiek genept en dan weet je niet meer wat nu echt of fake is. Dan maar wat fouten, maar dat maakt het wel levendiger en echter. Bij een officieel live album heb ik er minder moeite als er hier en daar wat opnieuw gedaan wordt.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Fake bassist/band?

Bericht door SpcMnk »

Strabel schreef: 07 okt 2018, 14:17
Mijn discussie is meer dat ik dat bij VW (bassist) van EWF juist niet goed kan of heb gezien dat deze man daadwerkelijk speelt.
Dat is toch wel een verschil.
Het verschil is dus dat jij belust bent op karaktermoord. Hernoem het topic dan ook even naar wat je wil dat het is.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Unlord »

Is het niet zo dat in de jaren 80 het een trend was om foute clips op te nemen waarbij echt iedereen in de band maar wat deed? En wat dan nog als Vernon niet zelf speelt? Illusie armer voor de echte fan, maar voor de rest van ons? Lekker laten waaien en zelf wel goed spelen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

SpcMnk schreef: 07 okt 2018, 18:13
Het verschil is dus dat jij belust bent op karaktermoord. Hernoem het topic dan ook even naar wat je wil dat het is.
Grappige opmerking van iemand die beweerd dat alle grote bands(65+) allemaal faken. :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

basloze fret schreef: 07 okt 2018, 17:30
Wat denk je van de autotune op zang bij concerten, tegenwoordig meer regel dan uitzondering bij de grote sterren heb ik het idee.
Ik vind gewoon dat een muzikant of zanger alles echt live moet spelen of zingen bij een concert. Anders wordt je als publiek genept en dan weet je niet meer wat nu echt of fake is. Dan maar wat fouten, maar dat maakt het wel levendiger en echter. Bij een officieel live album heb ik er minder moeite als er hier en daar wat opnieuw gedaan wordt.
Zo denk ik er ook over. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Unlord schreef: 07 okt 2018, 21:52 Is het niet zo dat in de jaren 80 het een trend was om foute clips op te nemen waarbij echt iedereen in de band maar wat deed? En wat dan nog als Vernon niet zelf speelt? Illusie armer voor de echte fan, maar voor de rest van ons? Lekker laten waaien en zelf wel goed spelen.
Misschien is dat allemaal zo ,maar daarom mag ik er nog steeds wel iets van vinden toch? :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Fake bassist/band?

Bericht door SpcMnk »

Strabel schreef: 07 okt 2018, 23:51
SpcMnk schreef: 07 okt 2018, 18:13
Het verschil is dus dat jij belust bent op karaktermoord. Hernoem het topic dan ook even naar wat je wil dat het is.
Grappige opmerking van iemand die beweerd dat alle grote bands(65+) allemaal faken. :lol:
Ah, jij bent er zo eentje. Staat genoteerd.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Frederiek »

Strabel schreef: 07 okt 2018, 23:51
SpcMnk schreef: 07 okt 2018, 18:13
Het verschil is dus dat jij belust bent op karaktermoord. Hernoem het topic dan ook even naar wat je wil dat het is.
Grappige opmerking van iemand die beweerd dat alle grote bands(65+) allemaal faken. :lol:
Geloof niet dat hij dat beweerde... tussen faken en extra muzikanten zit nogal een verschil. Keith Richards zet met een dikke grijns vet fout in, "hooo fuck" en gaat verder. Da's hoe dan ook best echt toch?
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

SpcMnk schreef: 08 okt 2018, 00:00 Ah, jij bent er zo eentje. Staat genoteerd.
Als je wat duidelijker bent kan ik het misschien bevestigen. :?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Frederiek schreef: 08 okt 2018, 00:01
Geloof niet dat hij dat beweerde... tussen faken en extra muzikanten zit nogal een verschil. Keith Richards zet met een dikke grijns vet fout in, "hooo fuck" en gaat verder. Da's hoe dan ook best echt toch?
Toch misschien even voor de duidelijkheid.
Ik ben zelf 25+ j professioneel technikus (full en partime job)geweest en heb eind jaren 80 (86 t/m 89) als "runner"voor Mojo concerten in de kuip en ahoy gewerkt, waar ik vaak backstage of op(coulissen) podia bij soundchecks aanwezig was.(en ook bij alle concerten )
Ik kan je verzekeren dat ik best wel wat zaken weet en gezien heb die niet bij het grote publiek bekend zijn.
Maar x-tra bandleden naast of achter een podium heb ik nog nooit gezien,wel bvb bij Michael Jackson dat er een toets op een Fairlight synth werd
aangeslagen en er een half nummer of gedeeltelijk bepaalde instrumenten te horen waren,waar ik ook helemaal geen problemen mee heb als dat sporadisch gebeurd bij enkele nrs.Eind jaren 80 waren er nog niet veel 65+ muzikanten/bands maar ik heb alle grote namen toen gezien.van
Madonna tot Prince en Pinkfloyd tm withney Houston.
Bij Madonna begon voor mij wel een beetje het gelazer met "backing tapes" ,wat natuurlijk met het show element te maken had ,maar goed,ze deed een hele hoop nrs wel live.
Ik heb EWF nooit live gezien, maar de meeste concert regiestraties die ik heb gezien en wat er over word gezegd ook op Talkbass en andere fora
doet mij vermoeden dat er wel wat aan de hand is/was en dat is het enige waar ik dan wat van vind als je pretendeerd "live"te spelen.
Tyden zijn veranderd en gebeuren er meer zaken waar ik eigenlijk ook niks van wil weten,maar als het bij sommigen toch wel overduidelijk fake is
dan heb ik daar wel een mening over.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Unlord »

Strabel schreef: 07 okt 2018, 23:58
Unlord schreef: 07 okt 2018, 21:52 Is het niet zo dat in de jaren 80 het een trend was om foute clips op te nemen waarbij echt iedereen in de band maar wat deed? En wat dan nog als Vernon niet zelf speelt? Illusie armer voor de echte fan, maar voor de rest van ons? Lekker laten waaien en zelf wel goed spelen.
Misschien is dat allemaal zo ,maar daarom mag ik er nog steeds wel iets van vinden toch? :wink:
Doe je ding! :jaaaaa:
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Frederiek »

Bedoel je daarmee te zeggen dat offstage muzikanten een fabeltje zijn? Ik heb het gezien bij Fleetwood Mac en Muse en van een aantal bands is het algemeen bekend (U2). Wat ik bedoelde te zeggen was dat ik dat heel wat anders vind dan simpel playbacken en het niet storend vind.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Ik denk dat er een hoop halve waarheden zijn,van U2 weet ik dat The Edge een x-tra gitaar tech heeft die alle "omschakeling" perikelen voor zijn rekening neemt en
bij Muse heb ik op het podium wel een x-tra keyboard player gezien ,maar verscholen muzikanten?
Eerlijk is eerlijk ik kan dat ook niet allemaal weten ,ik zeg alleen dat in al die jaren dat ik in de muziek werkzaam ben geweest nooit "verscholen" muzikanten heb gezien.
Er werken en lopen natuurlijk veel mensen back stage dus ik zou dan ook wel verwachtten dat er dan misschien iets meer bewijs is van x-tra muzikanten als jij daar meer
van weet ben ik daar ook wel benieuwd naar. :wink:
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie