Fake bassist/band?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fake bassist/band?

Bericht door JohnBoy »

Op zich allemaal heel interessant om te weten, ik heb er ook grote moeite mee als er "verborgen" muzikanten of backing tapes meespelen, omdat je daar als publiek mee in de maling genomen wordt. Maar waar ligt de grens? Ik lees in de reacties hier (en op TB) dat ieder daar zo z'n eigen opvattingen over heeft.
Aan de ene kant is het gewoon een show in wil je als publiek gewoon bedonderd worden, aan de andere kant wil je als muzikant graag zien dat er "echt" gespeeld wordt omdat je je er anders niet mee kunt identificeren en het al gauw oplichting vindt als je een rad voor ogen gedraaid wordt.
Was het in de 70's nog heel gebruikelijk om maar wat aan te rommelen op televisie (het publiek heeft geen enkel benul en de techniek was er nog niet om live-registraties met echt goede kwaliteit te maken in een amusementsprogramma), in de 80's draaide alles om clips, in de 90's was op TV playbacken ook nog heel gewoon en de laatste jaren wil het publiek juist weer echte muziek gemaakt zien worden...
Een programma als DWDD heeft ons verwend met vaak heel goed klinkende live-registraties, waardoor veel mensen nu denken dat dat allemaal een fluitje van een cent is. Tot ver in de 90's was het echter technisch (en vooral kostentechnisch) totaal niet haalbaar om zoiets neer te zetten in een amusementsprogramma.
Zelf heb ik in de 90's wel wat play-back "optredens" moeten doen, met grote tegenzin, want het voelt voor een muzikant ook als nepperij. Je kon dat wel weigeren, maar de platenmaatschappij was dan wel klaar net je. Wij maakten er dan maar een volslagen overdreven nepzooi van.
En zo bepaalt de commercie wat de artiest doet, en zal het ook door de commercie ingegeven zijn dat er soms verborgen muzikanten meespelen of backing-tapes gebruikt worden.
Toch zou ik het wel een beter idee vinden om die muzikanten gewoon op het podium te zetten, of overduidelijk zichtbaar een tape aan te zetten, of anders op z'n minst op de aankondiging vermelden dat What You Get Is More Than What You See... Of zoiets.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Green Goblin »

@Strabel: vind het wel vreemd, je begint met te beweren dat EWF een bassist achter een gordijntje heeft staan, en nu vertel je weer dat je in jouw jarenlange ervaring nooit extra muzikanten backstage gezien hebt. Spreekt elkaar wat tegen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Green Goblin schreef: 08 okt 2018, 11:53 @Strabel: vind het wel vreemd, je begint met te beweren dat EWF een bassist achter een gordijntje heeft staan, en nu vertel je weer dat je in jouw jarenlange ervaring nooit extra muzikanten backstage gezien hebt. Spreekt elkaar wat tegen.
Dat is ook mijn punt.
Bij EWF zijn er zoveel aanwijzingen dat daar wat aan de hand is en dat heb ikzelf nooit gehoord of gezien bij een andere band.
Het is buiten elke twijfel dat VW bij heel veel concerten zelf niet speelt,hel,ik zag zelfs een video waar hij op de voorgrond staat bij een of
andere tribute voor EWF en Nathan East op de achtergrond staat te spelen.(waarom speelt hijzelf dan niet?)
Bekijk de vele concert video's van EWF maar eens en bepaal zelf of hij daadwerkelijk staat te spelen en of er iemand achter een "gordijntje"of dat er een "backingtape"word gbruikt laat ik in het midden. Het is simpel;hij playbackt in een live setting en dat specifieke geval heb IK nog nooit bij andere bands gezien.
Maar zoals ik al eerder heb gezegd,misschien zijn er andere voorbeelden ,ik ken ze niet.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

@ JohnBoy
Ja, goed verhaal. :wink:
En natuurlijk hebben veel mensen misschien geen probleem met "showbusiness" (en weten ze het ook niet) alleen is dit een muzikanten forum en
zullen de meesten van ons er soms wel een "probleempje" mee hebben.
Feeling the groove is everything.
Haico

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Haico »

Ik heb geen zin om dit hele onderwerp door te lezen, maar het gaat over Verdine White?

Volgens mij is het er zelf heel open in. Hij speelt live nog een aantal nummers. De lastigere nummers met allemaal danspasjes/meeklappen/chorio laat hij spelen door (1 van de) toetsenist(en).

Prima toch.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Green Goblin »

Kan kloppen, zag ook inderdaad een concert waarbij de baspartij gedubbeld werd door de synth.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fake bassist/band?

Bericht door MR. LEE »

Ach , wat maakt het uit ...
Sinds mij bekend is geworden dat die zgn "Wrecking Crew" het gros van alle liedjes professioneel op de plaat heeft gezet , kan ik nog de waardering opbrengen voor diegenen die uiteindelijk de ideeen ooit hebben aangedragen.
Uiteindelijk blijven dat toch de componisten .
Die Brian Wilson van de Beach Boys was toch echt een grootmeester wat dat betreft.
Als je de beelden goed bekijkt van "Live in Japan" , dan staat er een hele extra band op de achtergrond in het duister mee te rammen :lol:

....maar het swingt perfect. :wink:
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Fake bassist/band?

Bericht door phoerd »

Eigenlijk leidt dit topic tot het besef dat wij allemaal enorme losers zijn dat we zelf onze baspartijen moeten inspelen :silenced:
go losers !
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fake bassist/band?

Bericht door MR. LEE »

Je kunt nog veel verder gaan :

Wat te denken van deze "grootmeester" Jackie Gleason ?
Deze componist ( bandleider , comedian en film-acteur ) kon GEEN enkel instrument bespelen en wist helemaal NIKS van muziek-theorie . :roll:
In z'n dromen en gedachten ontstonden plotseling mooie melodieen , waarna hij een muziek-technische vakman opbelde , waarna door deze man die melodieen op schrift werden gezet. :wink:

Dit prachtig swingende wijsje uit 1958 is een van z'n vele liedjes :
( Het is hier bekend als het aankonigings-liedje van de leuke TV-klucht "Toen Was Geluk Heel Gewoon" .)

Jackie Gleason - Round Rock Riff

Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fake bassist/band?

Bericht door JohnBoy »

Uiteindelijk kom je wellicht zelfs op een andere vraag: Waarom staat Verdine White eigenlijk nog op het podium?
1 - Omdat hij graag aandacht krijgt
2 - Om chicks te scoren
3 - Voor het geld
4 - Omdat de fans het willen
5 - Omdat hij graag muziek maakt in een bandje (?)
6 - Omdat hij verder niks te doen heeft
7 - Om over zijn podiumvrees heen te komen
8 - Omdat hij graag beroemd wil worden
9 - Omdat succes een keuze is
10 -Omdat hij moet van de platenmij
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Fake bassist/band?

Bericht door basloze fret »

JohnBoy schreef: 11 okt 2018, 10:29 Uiteindelijk kom je wellicht zelfs op een andere vraag: Waarom staat Verdine White eigenlijk nog op het podium?
1 - Omdat hij graag aandacht krijgt
2 - Om chicks te scoren
3 - Voor het geld
4 - Omdat de fans het willen
5 - Omdat hij graag muziek maakt in een bandje (?)
6 - Omdat hij verder niks te doen heeft
7 - Om over zijn podiumvrees heen te komen
8 - Omdat hij graag beroemd wil worden
9 - Omdat succes een keuze is
10 -Omdat hij moet van de platenmij
Alle bovengenoemde redenen, behalve 7 en 8 schat ik.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

Haha,ja dat is een mooie lijst. :D
Voor al diegenen die zeggen "wat maakt het uit"zou ik willen vragen of ze er ook zo over denken als hun eigen favoriete band/artiest staat te play
backen op een live concert?
Lee Towers gaf ooit antwoord op de vraag; Meneer "Towers",u zingt vaak mee met een backingtape waar ook u stem op te horen is?
Antwoord (lee) : Ja ,anders kan ik nooit 3 a 4 "schnabbels" op een dag doen. :lol: :lol:
Wel eerlijk antwoord maar voor een halfuurtje"meezingen"kreeg meneer tussen de 5 en 8 duizend (gulden ) in de jaren 80 en 90.(in de euro tijd weet ik niet)
Iedere keer als die "towers" op tv voorbij komt met die droeve ogen en hoe een voorrecht het voor hem is dat hij dit allemaal heeft mogen doen,moet ik aan die uitspraak denken.
Misschien is het meer een integriteit's kwestie voor mij waar anderen daar helemaal niet mee zitten," so be it".
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Fake bassist/band?

Bericht door gilles »

JohnBoy schreef: 11 okt 2018, 10:29 Uiteindelijk kom je wellicht zelfs op een andere vraag: Waarom staat Verdine White eigenlijk nog op het podium?
1 - Omdat hij graag aandacht krijgt
2 - Om chicks te scoren
3 - Voor het geld
4 - Omdat de fans het willen
5 - Omdat hij graag muziek maakt in een bandje (?)
6 - Omdat hij verder niks te doen heeft
7 - Om over zijn podiumvrees heen te komen
8 - Omdat hij graag beroemd wil worden
9 - Omdat succes een keuze is
10 -Omdat hij moet van de platenmij
1, 2 en 3 snap ik niet.... Hij is toch bassist?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Angelo »

High 5, gilles :D
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Fake bassist/band?

Bericht door Strabel »

[quote=gilles post_id=1564536 time=1539277214 user_id=315
1, 2 en 3 snap ik niet.... Hij is toch bassist?
[/quote]

:lol: :lol: Nou Gilles,nr3,Ik denk niet dat ie in de bijstand zit?
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie