Wat maakt een bas.....

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Wat maakt een bas.....

Bericht door gilles »

.... een studiobas of juist een live-bas?

Naar aanleiding van de korte discussie in het Musicman-topic, vraag ik mij dit af:
Wanneer is een bas de ideale bas voor op het podium of juist voor in de studio, en waar zit hem dit in?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door JohnBoy »

Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt. Ik heb gehoord dat een Stingray (van rond 2012) voor beide geschikt is :cheer:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door Strabel »

Ik denk dat elke bas geschikt is voor studio werk,mits er geen kraak ,kontakt of andere electrische "tekortkomingen " zijn.
Sommige studio's willen soms graag dat je op een bas van de studio speelt .dit ,omdat de opname technikus deze bas
"kent".(wel ook een beetje gemakzucht vind ik zelf)
Smaak of hoe een bas zou moeten klinken (ook in de studio) is en blijft persoonlijk. :)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door SpcMnk »

:stupid: :wink:
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door Rieno »

In mijn beleving is de term 'studio-bas' vooral voorbehouden aan basgitaren die ene klank hebben die in alle stijlen heel behoorlijk wil klinken. Sommige bassen hebben dat geluid; niet echt een eigen smoel, maar wel een eigenlijk altijd passende klank. Pedulla's hebben dat wel wat volgens mij, de TRB-serie van Yamaha (iig de TRB6). Die liggen gewoon overal goed in of onder.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door Unlord »

Beste studiogeluid heb ik gekregen uit een passieve Mexicaanse Fender Jazz. Fretloos kreeg ik een geweldige klank uit mijn inmiddels al heel lang ex-Warwick Thumb ‘89 5 string. Beide bassen waren live overigens ook meer dan uitstekend. In de studio heb ik overigens wel een voorkeur voor passief. Of eigenlijk “had”, want ik ben al in geen eeuwen in een studio geweest. Live wil ik gewoon een bas waar ik 4 uur achter elkaar op kan spelen zonder pijn in mijn nek of kramp in mijn fikken te krijgen. Stingrays zijn een favoriet van me, maar ik kan met teveel bassen overweg om echt voorkeur te hebben.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door Wiro »

eigenschappen studio-bas: Muisstil (geen ruis of brom), groot spectrum, liefst met veel harmonischen, en nieuwe snaren! De geluids-engineers hebben hiermee de perfect basis om een goeie sound in elkaar te knutselen.
Een live-bas mag best wat ruisen, dit hoor je niet meer zo gauw er meer dan tien mensen in de zaal zijn. Lage bijgeluiden kunnen ook zachtjes knap irritant zijn, dus dit mag sowieso niet. De sound moet een goeie definitie (en punch, oempf ed.) hebben om samen met de andere musici 'door de mix' overeind te blijven. Dit is voor een studio-bas niet zo belangrijk omdat dit met compressie en equalizing gemodelleerd kan worden.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door JohnBoy »

Het hangt toch wel heel erg af van het geluid wat je wilt, vind ik. Als je gewoon lekker wilt rocken bijvoorbeeld waarom zou je dan een andere bas gebruiken in de studio? Concentreer je liever op het eindresultaat, en gebruik de bas en amp die je jouw geluid het beste geven...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door Strabel »

:stupid:

Zo is het.
WIE maakt uit wat een goed bas geluid is?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door gilles »

Wat Wiro beschrijft over bijv de ruis, kan ik - met name in de studio - heel goed inkomen.

In de studio fretloos, maar live gefret kan ik ook begrijpen - afhankelijk van je eigen beweeglijkheid op het podium. Pearl Jam’s Ten is bv geheel fretloos (op Jeremy na), maar live speelt Ament slechts enkele nummers fretloos. Ik kan me goed voorstellen dat gefret je meer bewegingsvrijheid geeft.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door basloze fret »

Er zijn al goede punten genoemd. Wat ik nog beetje mis is het gewicht. Je wil niet twee uur op een podium staan met een zware bas. Tenminste ik niet meer. In studio kan die zware bas dan misschien wel geweldig klinken maar live verkies je dan een lichtere bas.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 21 okt 2018, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door Digidesign »

Ik heb destijds mijn Yamaha TRB 4p weggedaan omdat ie op het podium geen grote bek had. Thuis en op de hoofdtelefoon was ie fenomenaal.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door nangyala »

:stupid:
Rieno schreef: 20 okt 2018, 17:32 In mijn beleving is de term 'studio-bas' vooral voorbehouden aan basgitaren die ene klank hebben die in alle stijlen heel behoorlijk wil klinken. Sommige bassen hebben dat geluid; niet echt een eigen smoel, maar wel een eigenlijk altijd passende klank. Pedulla's hebben dat wel wat volgens mij, de TRB-serie van Yamaha (iig de TRB6). Die liggen gewoon overal goed in of onder.
En daarbij heel vlak op alle registers. Ontzettend kenmerkend HiFi 😉
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door MR. LEE »

basloze fret schreef: 21 okt 2018, 00:24 Er zijn al goede punten genoemd. Wat ik nog beetje mis is het gewicht. Je wil niet twee uur op een podium staan met een zware bas. Tenminste ik niet meer. In studio kan die zware bas dan misschien wel geweldig klinken maar live verkies je dan een lichtere bas.
Ik hoor zo vaak dat men aan lichtere basgitaartjes de voorkeur geeft ,...maar precies dat maakt mij niet zoveel uit.
( Ik heb zelfs een voorkeur voor de wat zwaardere basgitaren ,... een soliede en steady gevoel met een goede balans is voor mij weer belangrijk )
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Wat maakt een bas.....

Bericht door basloze fret »

Komt wel over een paar jaar.., :oudezak:
Plaats reactie