Frequenties en de Kamer/Zaal

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aukehamers
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2011, 12:00

Frequenties en de Kamer/Zaal

Bericht door aukehamers »

In welke frequenties komt jouw sound het beste uit de verf?

Wat stellen jullie af als je op een nieuwe plek komt en met wat stel je het af?
Bass, versterker, 3 band eq, 10 band eq, pedaal...
Bijvoorbeeld, als het geluid te boomy is, maar je wilt geen laag verliezen.
Waar zoek jij je definitie en hoe prik je door de mix?

Show us some bass wisdom :oudezak:
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Frequenties en de Kamer/Zaal

Bericht door Strabel »

lastige vraag,ook al omdat het afhangt of je uitgaat van jezelf of de beluisteraar ? :?
Je moet ook niet altijd gelijk aan eq denken maar soms aan demping zoals "backdrops"(dikke gordijnen ,reflectie platen) of je bascap hoger/vanaf de vloer plaatsen.
Eq afstellen ;Ik heb vaak mijn vaste afstelling en mocht er een probleem zijn met een bepaalde freq ,probeer die freq te vinden/isoleren en draai die ,kwa volume,terug of op, naargelang het teveel of te weinig is.
Een parametrische eq is voor mij wel een must om echt die freq te pakken die problemen geven of die je juist lekker vind klinken.
Sommige parametrische eq's hebben ook een "q" factor regelaar waarmee je de "bandbreedte" van een bepaalde freq kunt instellen ,dan kun je nog iets meer
inzoomen op de freq die je wilt regelen.
Er is geen eenduidig antwoord wat "door de mix"prikt,
Sommige basgitaren hebben dat al van zichzelf en anderen moet je wat meer met je eq spelen.
Definitie is wat jij definitie vind,er is een groot verschil tussen een reggea en heavy metal bassist ,de een wil veel "bonkend"laag en de ander wat meer (zoals ik dat noem) kling en klang geluid.
Elke zaal of kamer kan weer een andere freq dip of piek hebben ,dus het blijft altijd een beetje uitproberen wat het beste werkt
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
aukehamers
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2011, 12:00

Re: Frequenties en de Kamer/Zaal

Bericht door aukehamers »

Basscab hoger plaatsen is inderdaad een grote factor ben ik achter gekomen.
En wat als je maar een 3 of 4 band EQ hebt?
Ik ben wel benieuwd naar wat jouw ideale geluid is bij jouw muziekstijl.
En ook die van anderen.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Frequenties en de Kamer/Zaal

Bericht door evertalbers »

Met een 4-bands eq kun je al heel veel doen hoor.

Hier nog iemand die altijd zijn speaker op een kruk zet* trouwens. Zo heb je meer controle, maar minder laag, en het blijft een kwestie van smaak.

Wel eens opgetreden in een akoestisch godsonmogelijke ruimte (u raadt het al: een kerk) en toen liet ik 2 muzikale handlangers in het midden van de ruimte roepen wat ik met de eq moest doen totdat het goed klonk waar ze stonden. Het was een dun nasaal geluid op het podium, maar alleen dat klonk blijkbaar redelijk in de zaal. Bas is een gek instrument.

Met moderne mengtafels kun je een ruimte doormeten met een paar seconden witte ruis icm een meetmicrofoon, maar dat is best nerdy. En als er na de setup veel mensen binnenkomen verandert de akoestiek weer.

* (behalve mijn MicroBass, als ik alleen die kleine bij me heb is het alle hens aan dek en zet ik hem expres op de vloer en liefst bij een muur).
Gebruikersavatar
aukehamers
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2011, 12:00

Re: Frequenties en de Kamer/Zaal

Bericht door aukehamers »

"Bas is een gek instrument."
Zeg dat wel.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Frequenties en de Kamer/Zaal

Bericht door Strabel »

Eigenlijk zou ik willen zeggen dat het geluid wat jij wilt hebben uit de basgitaar komt die jij uitkiest,dit kunnen zelfs meerdere bassen zijn die jij (of zij) prefereerd voor bvb een bepaalde muziekstijl.
Ik speel het meest op mijn jazz bas, omdat ik daar wel mee "terecht" kom in de stijlen (pop,rock,funk,blues,jazz)
die ik speel en de eq op mijn versterker zie ik meer als een hulpmiddel om mijn bas geluid hetzelfde te houden ,ook in wat lastigere ruimtes.
Dus kortom,ik gebruik mijn eq niet om een bepaalt geluid te maken maar meer als een correctie in de ruimte waar je je op dat moment bevind.
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie