Hulp bij gehoortraining

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cizzje
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2014, 23:26

Hulp bij gehoortraining

Bericht door Cizzje »

Hallo allemaal, ik speel nu ongeveer vier jaar basgitaar en lees al een tijdje mee op dit forum. Al heel veel van opgestoken en nu zou ik graag advies vragen bij het volgende.

Als gehoortrainingsoefening probeer ik regelmatig liedjes van YouTube of Spotify op gehoor mee te spelen. Dat valt nog niet mee. Lastig daarbij is dat mijn eenvoudige computerspeakers de baslijnen vaak niet duidelijk genoeg kunnen weergeven. Omdat ik thuis altijd (vanwege de buren) met een koptelefoon speel, heeft mijn basleraar me aangeraden een mixer aan te schaffen zodat ik zowel het geluid van YouTube als van mn bas door de koptelefoon hoor. Ik vraag me af of dit nou een goede oplossing is en ik niet beter nieuwe speakers kan kopen. Wat adviseren jullie: speakers of mixer?

En in het geval van speakers: weet iemand goede, niet al te dure computerspeakers die baspartijen goed kunnen weergeven? Ook bij metal enzo? Dat je bijv. kunt instellen dat je meer bas hoort?

Mochten mensen nog andere tips hebben voor gehoortraining/solfège oefenen dan hou ik me ook zeer aanbevolen. :-)

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Hulp bij gehoortraining

Bericht door Herman »

Je kan ook een USB interface aanschaffen, bijvoorbeeld de Focusrite Scarlett. Interface in de pc, bas in de interface en meespelen maar. Ikzelf gebruik de Palmer Pocket Amp voor bas. Telefoon er op, bas en koptelefoon er in en meespelen maar. Voordeel daarvan is dat je een uitgebreide toonregeling hebt. En hem kon nog als DI kan gebruiken

Succes!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Hulp bij gehoortraining

Bericht door basloze fret »

Je zou kunnen overwegen om 2ehands wat goedkope studiomonitors aan te schaffen. KRK' rockit 5 bijvoorbeeld (plus minus 150 voor een set). En dan een vier (of meer) kanaals mixer van Phonic of Behringer. Maar gewoon actieve audio speakers moet ook kunnen, alles beter dan computer speakers.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Hulp bij gehoortraining

Bericht door CaptainSlow »

Met een Zoom B1on kun je een line-in aansluiten, van pc of telefoon.

Dan heb je een koptelefoonversterker, een looper, metronoom, tuner, een heeeeleboel effecten en amps (als je eenmaal via een amp-simulator gespeeld heb wil je echt niet meer zonder!), klinkt nog goed ook nog en ik snap ook niet hoe ze dat alles voor elkaar krijgen voor 50 EUR.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Hulp bij gehoortraining

Bericht door Hagen »

Ik heb een klein setje met extra subwoofer onder desk. Ook kan ik dan de bas wat bijdraaien. Iets met JBL . Dat was een paar jaar geleden rond de 75,-
Als dat nog te onduidelijk is, pak ik de koptelefoon.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Hulp bij gehoortraining

Bericht door CaptainSlow »

Wat voor een koptelefoon gebruik je?
Een goede koptelefoon helpt. Er zijn 2 types van Superlux die heel goed en goedkoop (20-30 EURO) zijn bij Thomann, de Superlux HD-681 en Superlux HD-668 B. Even de reviews checken.
En als je de bas wil isoleren kun je eens kijken naar Riffstation. Da's software van Fender voor op de PC, je kunt t tempo aanpassen, toonhoogte, frequentiegebieden filteren en blokken herhalen. Ideaal voor te oefenen.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Hulp bij gehoortraining

Bericht door Hagen »

Er is hier wel ergens op het forum een draadje over goede koptelefoons. Zelf gebruik ik een Bowers & Wilkins. Er staat geen type aanduiding op.
Gebruikersavatar
Cizzje
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2014, 23:26

Re: Hulp bij gehoortraining

Bericht door Cizzje »

Ah, superbedankt voor alle tips. Daar kan ik wat mee! Fijn om wat namen van modellen en merken enzo te weten. Goed om te weten ook dat een goede koptelefoon niet duur hoeft te zijn, ik zal het koptelefoondraadje even zoeken (en lezen ;-) ). En ik ben erg benieuwd naar Riffstation, dat ga ik ook even checken...
Plaats reactie