Snaren advies

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Snaren advies

Bericht door fusion »

Hallo,
Advies gevraagd , ik stem mijn bas een hele noot lager dan standaard ; DGCF Speelt fijn voor me maar wat een beetje ontbreekt is heldere klank op de D (E) snaar. Een beetje dof eigenlijk, de andere snaren blijven goed op klank.
Als oplossing had ik bedacht D'Addario SL snaren omdat deze wat hogere snaar spanning hebben of de DR string DDT set.
Kan iemand me vertellen of dit het probleem enigzins oplost of dat het allemaal weinig uit maakt tov van een standaard d'addrio EXL165 set. En maakt het dan nog wat uit om voor d'Addario SL of de DR DDT snaren te kiezen. Alvast bedankt...Jan
Greetz, Jan
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Snaren advies

Bericht door Rieno »

Waarom geen 5-snarige set en dan de dikste snaren erop? Da's toch vaak de oplossing als je echt wat lager wilt stemmen. Flatwounds kunnen ook (mijn Precision staat ook in die stemming), maar da's niet per se heel helder.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: Snaren advies

Bericht door fusion »

Ja is wel een kleine optie maar een B snaar naar D te stemmen lijkt me wel wat groot verschil. Eerst maar eens kijken of er evaringen zijn met de DR DDT of EXL-SL sets
Greetz, Jan
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Snaren advies

Bericht door MR. LEE »

nee,... i.p.v. E,A,D,G gewoon B,E,A,D snaren op je bas zetten ( en ook in die laatst genoemde stemming zetten.)
Dan kan je toch helemaal laag zat ?
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Snaren advies

Bericht door JohnBoy »

Een gewone set roundwounds (staal) moet ook in DGCF in balans kunnen klinken. Ik zou voor de optie die je zelf voorstelt gaan, een gewone set met wat hogere spanning. Een B snaar staat echt loeistrak als je die naar D stemt.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Snaren advies

Bericht door basloze fret »

Ik vind het een beetje vreemd dat alleen je E snaar dof is als je naar D stemt. Zou normaal niet moeten zijn bij geen enkele set. Misschien zijn je snaren gewoon te oud?
Haico

Re: Snaren advies

Bericht door Haico »

Vooral de E-snaar heeft er last van. Ik herken het wel.

Een set voor 5 snarige bas is te heftig. Ik zou voor deze set gaan: GHS Bass Boomers 50-115

Die dikkere E-snaar helpt!
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: Snaren advies

Bericht door koen van soelen »

Hee! Ik heb ongeveer hetzelfde probleem op min Rick (staat nu in B F# B E, Drop-B dus) met een dunne vijfsnarige set zonder de hoogste snaar. Normaal (in E stemming) had ik geen problemen met de sound, maar ik merk nu dat de E (B dus) ook wat doffer klinkt, beetje dood lijkt of zo. Dat zou dus misschien met een iets dikkere snaar op te lossen zijn? Is het bij jou al opgelost Fusion?
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: Snaren advies

Bericht door fusion »

koen van soelen schreef: 14 mei 2019, 16:41 Hee! Ik heb ongeveer hetzelfde probleem op min Rick (staat nu in B F# B E, Drop-B dus) met een dunne vijfsnarige set zonder de hoogste snaar. Normaal (in E stemming) had ik geen problemen met de sound, maar ik merk nu dat de E (B dus) ook wat doffer klinkt, beetje dood lijkt of zo. Dat zou dus misschien met een iets dikkere snaar op te lossen zijn? Is het bij jou al opgelost Fusion?
Ik heb nu Balanced Tension set van Dáddario Nu klinken de snaren beter in balans onderling. Ik merk wel dat als je snaren lager gaat stemmen ze sneller de neighing hebben doffer te klinken.
Ik heb ook een lage b snaar uit een 5 snarige set geprobeerd op de D stemming, dat werkt ook maar hij staat dan wel erg strak.
Een volgende set wordt de extra long set. Die hebben ook wat meer tension dan een standaard set. Dat zou wat beter op toon moeten blijven. We gaan het zien (horen)
Greetz, Jan
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Snaren advies

Bericht door AmericanIdiot »

Dat is nieuw voor me...langere snaren die op een normale mensuur (zeg 34) meer tension zouden hebben.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Snaren advies

Bericht door Spaghettihout »

AmericanIdiot schreef: 31 aug 2019, 20:09 Dat is nieuw voor me...langere snaren die op een normale mensuur (zeg 34) meer tension zouden hebben.
Op een 35 inch klinkt dat aannemelijk ja, maar op een 34 rijst de twijfel....
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: Snaren advies

Bericht door fusion »

Het blijkt echt zo te zijn dat de Xtra Long snaren meer tension hebben. Ik heb de website van daddario nagekeken er is een tabel waar de trekkracht per set en snaar aangegeven is. Het is ook wel logisch: als je op 35 inch een lage E hebt dan moet daar meer trekkracht op staan dan een lage E op 34 inch.
Greetz, Jan
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Snaren advies

Bericht door AmericanIdiot »

Ja dat is logisch. Maar ga je de extra long op een 34 leggen hebben die dan meer tension dan een normale snaar? Kan ik me niet voorstellen...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Snaren advies

Bericht door JohnBoy »

AmericanIdiot schreef: 18 sep 2019, 06:51 Ja dat is logisch. Maar ga je de extra long op een 34 leggen hebben die dan meer tension dan een normale snaar? Kan ik me niet voorstellen...
Ik ook niet. Op een langere scale heb je meer spanning nodig om dezelfde toon te krijgen.
C'est la retorique qui fait la musique
Plaats reactie