Wie heeft ervaring met in-ear systemen?
Wie heeft ervaring met in-ear systemen?
Ik ben erg benieuwd of er basbeesten zijn die ervaring hebben met het spelen ZONDER basversterker en alles via een in-ear monitorsysteem laten lopen. Ik ben mezelf nu een beetje aan het oriënteren en vraag me met name of je niet de druk en het live-gevoel van een band mist.
Kbenbenieuwd!!
Kbenbenieuwd!!
To bass or not to bass, that's no question!
- RobertoEDB605
- BassWeed
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21
...de ene bassist wil meer definitie horen, en de andere wil het liefst zijn lage tonen tot de max pushen om druk te krijgen....
't is en blijft een kwestie van smaak, en als je eenmaal in-ear uit hebt geprobeerd kun je pas een definitief ja of nee ervoor geven.
reacties van bassisten die er geen ervaring mee hebben helpen Bertil J. niet echt verder....
ik speel nu de laatste 2 jaar met in-ear, en ik wil niet meer terug naar het spelen met een backline !
je hebt niet zoveel druk (maar die krijg ik trouwens van de PA al meer als genoeg mee), maar je hoort wel heeeeeel goed wat je zelf aan het doen bent, en (ook belangrijk) wat je mede bandleden aan het doen zijn.
het beste is dat je met aangemeten oortjes speelt.
de standaard oortjes die bij in-earsetjes zitten, laten teveel buitengeluiden door.
gebrek aan interactie met het publiek of het live gevoel kan heel makkelijk worden opgelost door of een mic voor op het podium te plaatsen om zo feedback te krijgen van het publiek, of door 1 oortje uit te laten.
als je met inear geen eenheid vormt als band en niet over komt (qua performance neem ik dan aan... dit zit gewoon in de muzikanten of niet), dan vraag ik me af of je dat dan wel kan met een backline... zoals wilbert hierboven vermelde van een bandje wat ie had gezien.
sommige geluidsmannen klagen wel eens over bandjes met in-ears over "eilandjes". in-ear moet effe wennen, en dan worden die eilandjes weer gauw het vasteland..
en (ik weet het, het is geen rock & roll...) het scheelt heel veel sjouwwerk, en voor onze band ziet het ook mooier uit.... het podium is al vol genoeg met het licht, videowall, vaste cameraatjes, en de op en neer rennende/dansende muzikanten...
het zal niet voor iedere muzieksoort prima werken (en dan denk ik aan de stevige tot zeer stevige muzieksoorten zoals metal, punkrock en zo), maar voor hetgene wat ik doe (top 40/disco/soul/en een heleboel andere shit) werkt het prima !
Bertil, ik hoop dat je hier wat aan hebt.
't is en blijft een kwestie van smaak, en als je eenmaal in-ear uit hebt geprobeerd kun je pas een definitief ja of nee ervoor geven.
reacties van bassisten die er geen ervaring mee hebben helpen Bertil J. niet echt verder....
ik speel nu de laatste 2 jaar met in-ear, en ik wil niet meer terug naar het spelen met een backline !
je hebt niet zoveel druk (maar die krijg ik trouwens van de PA al meer als genoeg mee), maar je hoort wel heeeeeel goed wat je zelf aan het doen bent, en (ook belangrijk) wat je mede bandleden aan het doen zijn.
het beste is dat je met aangemeten oortjes speelt.
de standaard oortjes die bij in-earsetjes zitten, laten teveel buitengeluiden door.
gebrek aan interactie met het publiek of het live gevoel kan heel makkelijk worden opgelost door of een mic voor op het podium te plaatsen om zo feedback te krijgen van het publiek, of door 1 oortje uit te laten.
als je met inear geen eenheid vormt als band en niet over komt (qua performance neem ik dan aan... dit zit gewoon in de muzikanten of niet), dan vraag ik me af of je dat dan wel kan met een backline... zoals wilbert hierboven vermelde van een bandje wat ie had gezien.
sommige geluidsmannen klagen wel eens over bandjes met in-ears over "eilandjes". in-ear moet effe wennen, en dan worden die eilandjes weer gauw het vasteland..
en (ik weet het, het is geen rock & roll...) het scheelt heel veel sjouwwerk, en voor onze band ziet het ook mooier uit.... het podium is al vol genoeg met het licht, videowall, vaste cameraatjes, en de op en neer rennende/dansende muzikanten...
het zal niet voor iedere muzieksoort prima werken (en dan denk ik aan de stevige tot zeer stevige muzieksoorten zoals metal, punkrock en zo), maar voor hetgene wat ik doe (top 40/disco/soul/en een heleboel andere shit) werkt het prima !
Bertil, ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Reacties
Bedankt voor de reacties zover. Ik ben inderdaad het meest geïnteresseerd in reacties van gebruikers en niet zozeer in de meningen of waarschijnlijk zelfs vooroordelen van de bassisten die net als ik nog met een backline werken. Niet dat ik die niet waardeer (géén hatemail please!), maar deze geven alleen aan wat ik zelf tot een tijdje geleden ook dacht. Ik vind het juist reuze boeiend om van mensen die er al mee werken te horen hoe het nu écht is. Misschien zijn er wel ex-gebruikers die er nóóit meer mee willen werken en zo. De 2 reacties van de bassisten die al wel met in-ear werken zijn superlovend. Ik heb nog wel een ander vraagje. Onze gitarist wil bijvoorbeeld niet met in-ear werken omdat hij dan zijn eigen sound (nog) niet kan maken. Zijn er ook ervaringen van mensen waarbij niet de hele band met in-ear werkt? En zo vragen we nog even door!
To bass or not to bass, that's no question!
Ik heb geen ervaring met in-ear, maar wel met backline en floor monitors. Onze geluidsman klaagde wel eens dat het geluid van monitors en backline zo hard was dat de PA gewoon uit kon. Niet goed voor het zaalgeluid en al helemaal niet voor je eigen oren.
Ik kan me voorstellen dat een gitarist wel eens wil feedbacken en dan dus een gewone stack nodig heeft.
Ik kan me voorstellen dat een gitarist wel eens wil feedbacken en dan dus een gewone stack nodig heeft.
We triple check evryhing.
- Robert Homan
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34
In-ear heeft een hoop voordelen, maar het is natuurlijk geen basversterker. Ik speel nu al zo'n 7 jaar zonder backline en ik ben er inmiddels helemaal aan gewend. Ik heb een goeie pre-amp (Focusrite) en een PodPro voor de verschillende soundjes en dit volstaat.
Zoals in een eerdere reactie al genoemd, krijg je als bassist meestal wel één en ander mee van de PA-installatie. Op die manier ontstaat er een soort tweeweg-systeem; het (sub)laag komt van voren en het (mid)hoog komt uit je dopjes. Als je hier een tijdje mee te maken hebt, went het vanzelf. Het helemaal-uit-je-dak-gevoel is er ook zeker wel, alleen op een andere manier. Ik heb echt niet het idee dat ik als een nicht op het podium sta te pielen ofzo. Ik sta daar wel muziek te maken!
Maar......... (er is altijd een maar).
Als ik toevallig een keertje weer voor een basinstallatie sta te pompen (schnabbeltje ofzo) wordt je wel weer even met je neus op de feiten gedrukt. Dat is toch wel effe heel wat anders. Twee oordopjes kunnen niet op tegen de wall of sound uit een basversterker. Bovendien lijk je opeens weer vleugels te krijgen. Tja, elk voordeel hep z'n nadeel.
Maar........
Ik speel in een commerciële band, het podium moet er strak uitzien en in onze scene is het erg belangrijk dat het altijd en overal goed klinkt in de zaal. Ook moet het soms wel eens iets zachter. Onze geluidsman zou gek worden als we met Marshall-stacks, Eden-torens en een stuk of 10 floormonitoren aan zouden komen zetten. Bovendien moeten wij als "profs" ook aan de oren denken. Misschien is het volgende voor sommigen wereldschokkend nieuws maar 4,5 uur boven een floor hangen die 120 Db. je oren inpompt is niet gezond.
Dit laatste aspect is een zwaar onderschat voordeel van in-ear monitoring. Wij krijgen veel minder dB's te verduren dan onze backline-collega's. Ik ben er dan ook trots op dat ik na 15 jaar actief musiceren nog steeds geen permanente gehoorbeschadiging heb. Ik gebruik goeie doppen en ik denk dat ik nooit boven de 100 Db. zit. Is ook niet nodig want ik hoef niet harder dan iemand anders op het podium. Onze drummer speelt wel akoestisch, maar die zit op kleine podia altijd ingepakt in glas
Eindconclusie: Beter voor je oren, zaalgeluid, podiumuitstraling en roadies (!). Slechter voor je onderbuikgevoel en bovenal de muzikanten die naar je optreden (lees: SPULLEN) komen kijken.
Zoals in een eerdere reactie al genoemd, krijg je als bassist meestal wel één en ander mee van de PA-installatie. Op die manier ontstaat er een soort tweeweg-systeem; het (sub)laag komt van voren en het (mid)hoog komt uit je dopjes. Als je hier een tijdje mee te maken hebt, went het vanzelf. Het helemaal-uit-je-dak-gevoel is er ook zeker wel, alleen op een andere manier. Ik heb echt niet het idee dat ik als een nicht op het podium sta te pielen ofzo. Ik sta daar wel muziek te maken!
Maar......... (er is altijd een maar).
Als ik toevallig een keertje weer voor een basinstallatie sta te pompen (schnabbeltje ofzo) wordt je wel weer even met je neus op de feiten gedrukt. Dat is toch wel effe heel wat anders. Twee oordopjes kunnen niet op tegen de wall of sound uit een basversterker. Bovendien lijk je opeens weer vleugels te krijgen. Tja, elk voordeel hep z'n nadeel.
Maar........
Ik speel in een commerciële band, het podium moet er strak uitzien en in onze scene is het erg belangrijk dat het altijd en overal goed klinkt in de zaal. Ook moet het soms wel eens iets zachter. Onze geluidsman zou gek worden als we met Marshall-stacks, Eden-torens en een stuk of 10 floormonitoren aan zouden komen zetten. Bovendien moeten wij als "profs" ook aan de oren denken. Misschien is het volgende voor sommigen wereldschokkend nieuws maar 4,5 uur boven een floor hangen die 120 Db. je oren inpompt is niet gezond.
Dit laatste aspect is een zwaar onderschat voordeel van in-ear monitoring. Wij krijgen veel minder dB's te verduren dan onze backline-collega's. Ik ben er dan ook trots op dat ik na 15 jaar actief musiceren nog steeds geen permanente gehoorbeschadiging heb. Ik gebruik goeie doppen en ik denk dat ik nooit boven de 100 Db. zit. Is ook niet nodig want ik hoef niet harder dan iemand anders op het podium. Onze drummer speelt wel akoestisch, maar die zit op kleine podia altijd ingepakt in glas
Eindconclusie: Beter voor je oren, zaalgeluid, podiumuitstraling en roadies (!). Slechter voor je onderbuikgevoel en bovenal de muzikanten die naar je optreden (lees: SPULLEN) komen kijken.
Dit is ook interessant, maar misschien ook wel erg duur:
https://www.bose.com/controller;jsession ... /index.jsp
https://www.bose.com/controller;jsession ... /index.jsp
We triple check evryhing.
Richard schreef:kon je geen kortere link vinden
https://nu.nl
Zoiets? Maar ja, daar staat niks over basversterkers...
We triple check evryhing.
Je kan bijna de hele url weggooien en alleen het gedeelte dat van belang is overhouden:
https://www.bose.com/musicians/solutions/index.jsp
https://www.bose.com/musicians/solutions/index.jsp