Update van 13-08-2018 Review van de Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series, update en foto's

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Update van 13-08-2018 Review van de Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series, update en foto's

Bericht door Rob66 »

Update 13-08-2018:

Ik heb gemerkt dat het met de foto's niet goed ging. Als het goed is staan ze er nu wel.
Tot nu toe heb ik de bas al diverse malen op een optreden gebruikt. Hij bevalt eigenlijk heel erg goed.
Door de P J opstelling is het geluiden pallet enorm breed en ik hou van de sound van een passieve bas.
Moet eerlijk bekkennen dat hij mij beter bevalt dan mijn Fender De Luxe Jazz en zat ereven over te denken om die dan maar te verkopen. Maar ik weet niet hoe de Harley Benton zich na een jaar of na vijf jaar intensief spelen zal houden.
De Fender blijft voorlopig maar.
Ongelooflijk wat een plezier je kan hebben met een bas van slechts € 169,-
O ja, dacht ik nog even, met deze bas ben ik minder bang dat hij ontvreemd zal worden. Maar eigenlijk zou ik er doodziek van zijn :?

Review van de Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series

Tegenwoordig speel ik in mijn bandjes op een Fender de Luxe V jazz bas.
Hij is actief en niet over te schakelen naar actief. En vooral met oefenen om steeds weer de stekker eruit te trekken om batterij te besparen (milieu) dat is niet altijd handig. Maar om steeds over te stappen op mijn oude 4 snaar passieve bassen is ook weer zoiets, ik vergis me niet veel maar toch.
Dus op zoek naar een passieve 5 snaar. Het hoeft niet per se een jazz te zijn. Na een rondje surfen op internet en op You Tube kwam ik de Harley Benton tegen. Was onder de indruk maar vooral voor de prijs van €169,- wat kan je daarvoor verwachten. Maar toch, vanwege de reviews, de PJ opstelling en de fraaie looks, toch maar de stoute schoenen aangetrokken.

Het bestellen:
Op 22 mei j.l. besteld bij de firma Thomann, op 25 mei ontvangen; netjes, komt met UPS.
Bestellen bij Thomann is simpel, je hebt dan wel een creditcard nodig of je kan ook het bedrag overmaken. Voor meer snelheid zou het meer prettig zijn als ze ook via Ideal e.d. de betalingen kunnen regelen.

Het ontvangen en uitpakken:
De basgitaar was goed ingepakt; in een doos en op zijn beurt ook weer in een doos met van die airpockets. De bas was onbeschadigd.
Wat mij meteen opviel was de fraaie vintage white kleur en de headstock in dezelfde kleur meegespoten. Dit lettertype van Harley Benton heeft een sjieke uitstraling.
De slagplaat is netjes uitgezaagd zonder happen, maar heeft een lelijke fotoprint.
De knoppen zijn van het “barrel” type en zien er prima uit.
De jackplug voelt stevig aan maar dat gaan we op lange termijn wel merken of dat werkelijk zo is. Een nieuwe kost een paar Euro dus niet echt een ding om je druk over te maken.

De snaren zijn, volgens het label, van het merk D'Addario type EXL .045 - .130

Body is netjes gespoten in Olympic White Hoogglans, wat ik een mooie kleur vind.

De stem mechnieken zijn van het type wat je op veel bassen uit het lagere prijssegment terug vindt, zo ook op Mexicaanse Fenders. Simpel maar niets mis mee.

Hals:
De achterkant van de hals heeft een prettige laklaag, deze kleeft totaal niet. Ik ben altijd snel geneigd om halzen kaal te schuren omdat dit prettiger aanvoelt maar bij deze bas heb ik nu nog niet de behoefte.

Het bespelen:
Om de stemming er goed in te krijgen moesten de snaren flink opgedraaid worden. Maar was snel gestemd en de intonatie was ook meteen prima, niet perfect maar goed genoeg.
De actie; laaaaag, op enkele posities licht fretbuzz, niet geschikt voor mij, ik hou van werken op een bas en dat resulteert in klikgeluiden. Die ga ik dus hoger zetten.
Mooie brass saddles by the way.

De frets zijn ook best wel netjes afgewerkt, niet zo fijn als van mijn Fender maar goed genoeg en zeker voor deze prijsklasse.

Aangesloten op een Ampeg PF800 en Kustom 8 x 10. Volume open van beide pickups maar dit klinkt niet als een P, volume van het jazz element dicht gedraaid; aaaai, het precision element geeft geen geluid.
Meteen de slagplaat losgeschroefd en de solderingen nagekeken. Er was inderdaad een slechte soldering, deze opnieuw gesoldeerd. Nu klinkt de bas dik en vet. Meegenomen naar huis en daar op de Ampeg SCRI-Di aangesloten om over de koptelefoon te luisteren. Mooie sound, de pickups liggen goed in balans. en de P klinkt lekker dik.
Helaas begeeft na een uurtje spelen het P element. Blijkt uiteindelijk toch dat de potmeter een defect heeft. Ik heb nog een oude liggen en die erin gesoldeerd. Nu weer die mooie dikke sound.
Na een paar mailtjes met Thomann, dat kan in het nederlands, (netjes hoor) krijg ik een nieuwe potmeter opgestuurd.

Kortom een fijne bas, speelt fijn, ziet er netjes uit, mooi afgewerkt, hals prettig gevormd maar bovenal, hij klinkt te gek (mijn mening) en dat voor die prijs van € 169,- incl. verzendkosten. Maar je moet dus wel handig zijn als er iets niet in orde is of weer terug sturen naar de leverancier.

UPDATE: De bas had wel wat last, vooral door het jazz element, van brommetjes, nu ik hem geshield heb met alu tape is dat ook weer opgelost. Inmiddels van de TD van Thomann een nieuwe potmeter ontvangen. Die wordt er binnenkort ingesoldeerd. Ik ga de Harley Benton bas maar eens op de eerst volgende optreden gebruiken.


En ik heb nog wat foto's gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Plaats reactie