Review: Epiphone Rivoli

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanders
moderator
Berichten: 18735
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Sanders » 19 nov 2011, 13:48

Specs
- Body: dubbelgebonden, semi-hollowbody thinline body, gelamineerde maple top & achterblad, maple zijkanten. Centerblock van sparrenhout.
- Toets: 20-fret rosewood toets met pearloid dots
- Hals: Shortscale (30.5") Mahonie hals, met scarfjoint headstock.
- Brug: 3-punts Gibson basbrug, toploader
- Element: 1 Mudbucker, in de halspositie
- Electronica: 1 Volume, 1 Tone, 1 Choke-schakelaar
- Lak: Polyurethaan

Bouw:
Het gaat hier om een semi-akoestische basgitaar. Het eerste wat opvalt is dat ze best wel zwaar is, wat je niet verwacht van een semi-akoestisch instrument. De body is gemaakt van een "arched laminated maple" top & achterblad, en maple zijkanten. In tegenstelling tot de dure archtopgitaren (Gibson Super 400, L5) is het achterblad niet gestoken uit een plak hout, maar geperst in zijn vorm, net zoals de Gibson ES335, waar deze bas een directe afleiding van is. Het enige verschil met een ES335 is dat de top dubbel zo dik is, en het centerblock dubbel zo breed. De Set-neck hals is gemaakt van no-nonsense mahonie, met een aparte headstock, die via een scarf-joint verlijmd is aan de hals. De toets is van rosewood, zonder franjes uitgerust met pearloid dots op de standaard posities, en gezegend met 20 standaard frets. Stemsleutels zijn de standaard "Shamrock" tuners, die best omvangrijk zijn, maar hun stemming wel goed behouden, en soepel & nauwkeurig werken. De brug is de standaard Gibson 3-punts toploader brug, die iets stabieler is dan de oude 2-punts brug die in de jaren '60 gebruikt werd. Afstellen is een beetje meer werk, maar niet onoverkomelijk.

Afwerking:
Het is een Epiphone uit de jaren '90, uit Korea, en de buren van Kim Jong Il wisten toendertijd erg goed hoe je een instrument moest maken. Wat vast moet zitten zit vast, wat los moet zitten zit los. Electronica kraakt & stoort niet. De hals zit stevig vastgelijmd in de body, er zijn geen kieren, naden of dichtgeplamuurde overgangen te zien. De kop is wel eens een keertje afgebroken geweest, maar dat is terug gelijmd en overlakt, en als je het niet weet, zie je het ook niet. 1 Stud van de brug had zichzelf deels uit de body getrokken, maar wat bijpassen met fineer, en een rubberen hamer maakten daar snel komaf mee.

Bespeelbaarbeid:
Vergis je niet doordat het een shortscale bas is, de Rivoli is een groot instrument. Exact even lang als mijn '61 Precision bass, en 12 centimeter breder. De grotere lengte komt doordat de brug trots in het midden van de body geplant staat, en je nog een dikke 20 centimeter extra kont hebt achter de brug. De hals is vrij dun en slank, dus je moet wel wat opletten hoe je speelt, want je zit vrij snel een fretje te ver als je niet oplet. De bas is een beetje kopzwaar, maar niets dat niet valt op te lossen met een goede, ruwe strap.

Klank:
Deze basklank komt in gradaties van "warm, vettig laag". De mudbucker is uitgerust met het Peet/Ruis gepatendeerde "Nail-That-Tone" mod, die het magneetveld van het element wat breder maakt. Zonder deze mod komen de E en G snaar wat punch en output te kort tegenover de A & D snaar. De Choke-knop is een drukschakelaar die voor een passieve "bas-boost" zorgt. Druk deze in, en er komt een dik, wollig tapijt van warm laag op je af. Solo klinkt deze bas best leuk, maar in een bandmix is de kans er reëel dat je verzuipt in de mix, omdat er amper midrange en hoog in je signaal zit, net de frequenties die zorgen voor articulatie & duidelijkheid. Met een overdrive komt er een erg warme scheur in je geluid, iets waarmee je een mooie baslijn ONDER de bandmix kunt neerzetten.

Besluit:
Zoek je een bas met tijdloze looks, een erg warme & vettige klank, dan is dit iets voor je. Inzetbaarheid is weliswaar wat beperkt, maar niets is onoverkomelijk

+ tijdloze looks, mooie vintage uitstraling
+ erg degelijk gebouwd, en vlot bespeelbaar
+ geen deadspots over de ganse hals
- geen veelzijdige klank, door een gebrek aan mids en highs
- beetje kopzwaar, en fragiele bouw (semi-hollow body)
- zonder de Nail-That-Tone mod komt het element wat output te kort voor de E & G snaar
- moeilijk te vinden

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GMUyV2EiZ8A[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DURzRQMhq0E[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7iA-58WvPYM[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fuLBxHxnDBU[/youtube]
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.

Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20193
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:36

Bericht door tjoepatjoep » 19 nov 2011, 15:10

Altijd heerlijk, die reviews van jou! Heeft ie ook neckdive of valt dat mee?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail

Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2564
Lid geworden op: 13 nov 2008, 11:29

Bericht door GeertdeJonge » 19 nov 2011, 16:23

Hij is kopzwaar, maar das te verhelpen met een goede ruwe strap. Dat is wat Sanders schrijft. Graag lezen Joep ;)

Gebruikersavatar
RawSprawl
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 aug 2010, 17:18

Bericht door RawSprawl » 19 nov 2011, 18:11

Fijne review, William.
Hou wel van grote instrumenten (cf. Ripper) om een of andere reden.
Nu staan er rounds op zeker?

Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20193
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:36

Bericht door tjoepatjoep » 19 nov 2011, 18:12

GeertdeJonge schreef:Hij is kopzwaar, maar das te verhelpen met een goede ruwe strap. Dat is wat Sanders schrijft. Graag lezen Joep ;)
Kak... busted... ;)
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail

Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 20899
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:39

Bericht door RUIS » 19 nov 2011, 18:24

Heb je de Nail That Tone™ mod ook even ongedaan gemaakt om het verschil te kunnen horen?
In een bandmix vind ik het juist opvallend hoe goed het geluid van deze bas overeind blijft. Ik heb er ook wel 's eentje gehoord op een festival met meerdere bands. De bassist met de Rivoli was de enige die een gedefinieerd geluid had door de PA die uit modder, klei en veem was opgetrokken. De Jazz en de Yamaha BB van de andere bands klonken als het geluid wat je wel 's hoort een paar uur na een maaltijd met flink wat bonen. Met opnemen is de Rivoli ook heel makkelijk neer te zetten, hij gaat vanzelf onder de rest liggen. Het is inderdaad wel een bas met flink wat beperkingen, hij is voor de meeste nummers totaal ongeschikt.

Het testexemplaar is trouwens een B-stock. In de achterkant van de kop staat 'USED' geramd. De kop is er ook ooit vanaf geweest, de scheur in de achterkant van de hals is zichtbaar tot de 5e fret.
De meest irritante versterker van heel Europa - Wombatboter


Dat was RUIS z'n schuld! - QuoVadis

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2044
Lid geworden op: 31 jan 2010, 16:54

Bericht door we tigers » 23 nov 2011, 17:14

lekkere ronde klank zeg! Erg fraai
bandje: Motorboat ukuleleduo: We Tigers
| Rickenbacker 4003 Midnight Blue | Peterbuilt Precision Burgundy Mist | Squier BassVI Burgundy Mist | Kala UBass | Orange 4 Stroke 500 | Fender PA135 | Aguilar DB 410

Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 nov 2008, 14:19

Re: Review: Epiphone Rivoli

Bericht door Chino » 30 dec 2018, 22:58

Hoe verhoudt deze 90 jaren versie zich met de ‘originele’ rivoli en Gibson EB2 bassen? Ik ben natuurlijk dan vooral benieuwd naar eventueel verschil in klank.
Music Man Cutlass bass - Contrabas - Ashdown Drophead 1x15 combo - Markbass Classic 108

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast