Bergantino B|AMP

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Slashhead

Bergantino B|AMP

Bericht door Slashhead » 11 mar 2019, 14:01

Hoewel ik eigenlijk altijd IN-EAR speel vind ik het toch ook wel leuk om af en toe wat geld voor een versterker neer te leggen omdat mijn aandacht getrokken wordt. De ene keer is dat klankmatig, bijvoorbeeld een MESA Carbine M3 of andere keer een concept dat mij aanspreekt en daarnaast ook nog eens goed klinkt. Zo dan; de Bergantino B AMP. Kon hem enigszins betaalbaar scoren als demo model (-35%) en 2018 model, waardoor ik overgehaald ben :mrgreen:

Bas en innovatie zijn toch wel twee zaken die de nodige wrijving hebben. Misschien is dit wat te algemeen gesteld maar zelf ben ik helemaal niet van de vintage en loop ik liefst met een grote boog om een buizenbak van 40kg heen en klassieke torren/mosfet bakken hoeven voor mij ook niet meer. Klasse D is nu wel zo'n beetje ingeburgerd kan je stellen. Ik ben een jaar of vijf geleden al dit platform opgestapt met de Glockenklang Blue Sky als vervanger van mijn Heart Rock, welke mij overigens minder goed beviel dan de Heart-Core. Deze Blue Sky gaat ook pas weer weg als de opvolger van de Blue Sky het levenslicht gaat zien. Hoe goed de Bergantino ook is, het is geen Glock ;-) dus van verdringing zal geen sprake zijn.

Tja, wat moet je er dan mee zou je zeggen...
Om te beginnen, de helft lichter en kleiner als mijn Blue Sky en hij heeft een LCD :lol: met DSP.

Bekijk hem https://bergantino.com/product/bamp/:

Mijn bevindingen;
Er zijn een paar dingen die in mij opkomen; Clean, direct, snel, compact, stil, handig!
In mijn optiek bestaan "neutrale" versterkers niet. Ik zie die opmerkingen regelmatig voorbij komen; deze versterker voegt niks toe, alleen mijn bas maar dan harder... Er is altijd een signature van de ontwerper aanwezig en dat spreekt je aan of niet. Vergelijk ik de basis van de B AMP met de Blue Sky dan is mijn conclusie dat de Blue Sky meer juice heeft en "rijker" klinkt. Dit valt vooral op wanneer je direct A/B doet. Ben je een minuutje heen op de B AMP dan ben ik de Blue Sky eigenlijk alweer vergeten. De B AMP nodigt uit en inspireert. Waar de Blue Sky in het laag nog wel eens voor flinke uitslagen zorgt van de woofers, heeft de B AMP dat niet, terwijl gehoormatig niet ondergedaan wordt in het low-end. In het hoog is de B AMP wat harder dan de Blue Sky. De Glock zou ik dan ook wat milder beschrijven terwijl je geneigd bent te denken dat de B AMP wat dof is nadat je net op de Blue Sky hebt gespeeld. Maar nogmaals, dat gevoel verdwijnt wanneer je even aan het spelen bent op de B AMP.
Totzover mijn pogingen om geluid te beschrijven...

DSP
Nou, hier draait het natuurlijk allemaal om (voor mij).
Ik heb waardering voor de wijze waarop dit concept uitgebracht is. Alle regelingen en filters zijn in het digitale domein. Inmiddels zijn we beland op Firmware 5.12 en is naast de reeds bestaande HPF (hoog doorlaat filter) een LPF (laag doorlaat filter) en een Fuzz toegevoegd. DISTORTIONS 1/2 waren reeds aanwezig. Nu zijn distortions niet echt mijn ding, dus laat ik die maar voor wat het is.
De HPF is inschakelbaar en instelbaar in stappen van 1Hz vanaf 32Hz. Dit kan helpen om de eindtrap te ontlasten. Veel vermogen gaat doorgaans in de lage frequenties zitten. Een HPF ruimt wat op waardoor meer over is voor het overige. Waarschijnlijk alleen nuttig op hoge volumes wanneer je het uiterste van de versterker vraagt. In elk geval heb ik klankmatig een voorkeur om de HPF uit te schakelen. (Phil Jones Piranha Compact 8 cabinet). Zoals al eerder aangehaald, de B AMP houdt je speaker uitstekend onder controle en heb je doorgaans zo'n HPF niet nodig naar mijn mening. De LPF is ook instelbaar tot 9,5kHz (5kHz stappen omlaag). De gedachte is dat je ruis en snaarbuzz kan elimineren, maar deze eerste poging van het LPF kan niet echt op applaus van mij rekenen. Het lijkt erop dat het een cut-off filter is, terwijl ik liever een -3dB demping had gezien. Ik zal Jim Bergantino hier eens een berichtje over sturen.
De compressor is ietwat beknopt als je gewend bent om met tresholds, ratio, gain en hard/soft knee te werken. Je hebt hier alleen een indicatieve ratio (0-15) en een gain en geen visuele indicatoren. Je kan geen treshold inschakelen en dat vind ik wel een gemis. Het heeft er nu meer weg van dat het constant werkt waardoor je meer punch in het geluid krijgt, maar niet echt heel precies de uitschieters (bijvoorbeeld Low C/D, als je wat te enthousiast te werk gaat) kan trimmen. Dit is niet echt de manier die ik bejubel om met een compressor om te gaan maar realiseer me dat anderen daar heel anders over denken. Waarschijnlijk ben ik teveel verwend met de DBX 160a, waarvan ik overigens de OverEasy mode gruwelijk vind en zware voorkeur heb voor hard-knee.

Heb ik dan helemaal niks positiefs te melden over de DSP?
Zeker wel, het opslaan van je instellingen is een dikke PLUS. Je kan zelf de mode instellen waarop je toonregeling doet en vervolgens zijn er twee geheugen sloten om het in weg te schrijven. Ideaal voor mij die vaker dan mij lief is in dezelfde akoestische ramp omgeving repeteert en 3 seconden de tijd heeft om te sound checken.
De systeem fan kan je instellen op NORMAAL of QUIET. In deze laatste setting is de amp muisstil en wordt toch voldoende gekoeld in een off-stage omgeving. Heb je hem ingebouwd in een rack met de nodige straalkacheltjes dan kan je de FAN ook continu zetten voor maximale luchtstroom in de B AMP.
Voor de akoestische mensen onder ons, er zit ook een soort van feedback killer in. Lijkt me nuttig.

Daarnaast doet de B AMP nog aan speaker profiles. Een leuke Vendor Lock-In om je aan te sporen Bergantino cabinets aan te schaffen. Het idee is dat de B AMP compenseert daar waar een cabinet zich anders gaat gedragen onder wisselende belasting. Helaas is het systeem niet zo intelligent dat het zelf een meting kan doen, je bent aangewezen op de profiles die geleverd worden door de Bergantino, voor enkel hun aanbod.

Voor mij voorlopig een blijvertje. Het basis geluid is zonder meer goed en de toonregeling werkt uitstekend. Hij is licht van gewicht en daarnaast heel compact. Potentie om verder door te groeien door de software updates is ook een voordeel.
Ik hoop dat we ooit nog eens op een niveau belanden dat de DSP naar de next level gaat. Hiermee bedoel ik dus; speaker en room correctie toepassen. Dit gebeurd al enige tijd in audio land, maar hopelijk bereikt het ons ook nog eens een keer.

Zonder DSP heb je de Forte. Deze is een paar honderd euro lager geprijsd en heeft een conventionele toonregeling. Zeker een aanrader om eens te proberen.
Een Glockenklang Blue Sky is een stuk duurder dan de Forte maar ongeveer gelijk geprijsd met de B Amp.

Plaats reactie