Review: G&L SB-2 Tribute

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Haico

Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Haico »

G&L. Je hoort/leest niet zo veel over dit merk op dit forum. Key en Bax verkoopt ze niet. Music Store Köln is de meest dichtsbijzijnde winkel die G&L aanbiedt. Ik kocht vorige maand blind(!!!) een G&L SB-2 Tribute. Voor 600 Euro thuisbezorgd door Andertons (UK), bekend van het leuke en informatieve Youtube-kanaal.

Prijs/kwaliteit

Ik vond het lastig om te verzinnen wat ik wilde schrijven in deze review. Als ik anderen geloof is tegenwoordig de beste koop wat betreft Fender-achtige instrumenten: SIRE Marcus Miller. De 2e generatie van dit merk is uit en deze wordt weer met veel lof ontvangen. Dit is de benchmark. Dus... ik kan nu een heel relaas over de spetterende prijs/kwaliteit-verhouding van de budgetlijn van G&L. Dat deze óók heel goed is. En dat de afwerking óók meer dan prima is, enzovoorts. Maar, wat heeft dat voor zin? Het is immers niet the flavor of the week.

Sec gezien is een goede prijs/kwaliteit iets wat je tegenwoordig wel kan verwachten. Er worden in Europa nog amper echt slechte basgitaren verkocht. Er zal vast nog wat brandhout verkocht worden onder steeds wisselende white label merken, maar de grote fabrikanten in de industrie blijven daar vér van weg. Grotere merken hebben in elk van de prijssegmenten wel een optie. Alles is waar naar het geld, maar niks valt negatief op. Ook de lagere klassen zijn prima bespeelbaar en klaar voor het podium in de handen van een amateur of pro! Je kiest de duurste variant meer voor de details. Voor exact DIE sound. De finesse in de afwerking. Voor de historie. Voor de affiliatie met een bepaalde artiest. Voor het plezier van het bezitten. 8)

G&L heeft ook zo zijn plekje tussen de grotere fabrikanten. Ook zij hebben voor elk budget wat. Ze hebben een custom shop, de reguliere USA modellen, en een Aziatische budget lijn: Tribute, gemaakt in Indonesië.

Ondanks dat de prijs/kwaliteit "gewoon erg goed" is, is er wel iets wat G&L differentieert t.o.v. concurrentie. Ik zie eigenlijk niks aan deze basgitaar wat ik op termijn zou willen/kunnen/moeten upgraden:
- De elementen zijn hetzelfde als die in de Made in Fullerton bassen. Gemaakt in de USA. Geen winst op te behalen dus.
- De brug is de zware Leo Fender-designed G&L Saddle-Lock variant. Ook lekker laten zitten.
- Stemmechanieken zijn relatief licht van gewicht en doen goed hun werk. Ook geen reden tot upgraden.
- Etc.

Tsja... Als je écht wat wil verzinnen, dan plaats je soepel draaiende CTS potmeters en misschien een andere topkam. Zelf vind ik dat typsich onderdelen die je pas vervangt als ze kuren beginnen te tonen. Al met al koop je met een G&L Tribute dus een professioneel instrument die al helemaal "af" is.

Specifiek over de het SB-2 model

Vergeet alles wat je weet over bassen met 2 elementen. Dit is écht een ander concept. De SB-2 is een pure P-bass. De single coil is enkel ter support voor de split coil. Deze heeft te weinig power om stand-alone gebruikt te worden. Dit is ook er geen tone knop op de bas zit. De bas heeft alleen maar 2 volume knoppen. De split coil is van zichzelf erg donker qua klank. Alsof de tone pot dicht is. Door volume van de single coil element te verhogen, voeg je bite en sprankel toe aan het geluid. Alsof je aan een tone knop draait! :) Het tweede element gebruiken als tone-knop: een fantastisch concept. Het is even wennen, maar al snel kom je erachter dat er een legio van mogelijkheden zijn met enkel de 2 volumeknoppen! :shock:

In alle standen is de klank van de bas zéér aggresief te noemen. Wat een jetsers zijn die MFD elementen zeg. Hoe omschrijf je dat? Veel van alles!! Dik laag, knorrend midden. Zeer intens met een typische snerp in het hoog. Knalt overal doorheen. Daar hou je van of niet. Ik heb nog geen youtube video gevonden die deze klank écht op een mooie manier weergeeft. Echt iets wat je zelf moet horen.

Bespeelbaarheid van de bas is top. Met 4,3 kg geen lichte bas. Maar op een of andere manier hangt hij zo lekker om, dat je het gewicht amper meekrijgt. De hals heeft Jazz-afmetingen. Speelt heel snel en lichtjes.

Met de afstelling kan je alle kanten op. De trussrod reageert goed op kleine aanpassingen. Ik heb nu de afstelling idioot laag staan. Heerlijk.

Conclusies

Objectief gezien gewoon een steengoede bas. Ongeacht de prijs. Solide. Bijna vrij van compromissen in hardware en elektronica.

Subjectief: Een geluid in het P-spectrum wat je aanspreekt of niet. Klinkt bijna als een actieve bas. Het is een ander smaakje. Ik gebruik hem in een Iron Maiden tribute band. Maar ook als ik in een rock band zou spelen en op zoek was naar een "eigen geluid", dan zou ik een SB-2 zéker een kans geven. Weer eens wat anders dan en J, P, Ric of MM.
Bijlagen
IMG_20190226_1239581212.jpg
53518748_2188025241236662_1371541967107784704_n.jpg
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Lacertus »

Door de volumeknop v/h P-element dicht te draaien, kun je dat element ook nog wat temmen: het klinkt dan wat minder 'actief' en komt dichter in de buurt v/d traditionele P klank. Magnefiek voor rock en aanverwanten, maar als je old-school Jamerson lijnen wilt neerleggen, zou ik niet voor de SB2 gaan.

Ik heb zelf een rood '88 USA model. Bijzonder prettige bassen!
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Haico

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Haico »

Yepz! Volume iets dicht verhoogt de weerstand op het circuit... en daarmee verlaag je de resonantiepiek.
Stuk meer P. Maar inderdaad nog niet in Jamersontown. :)
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Brinkmeister »

Thanks, fijne review! Komt 'ie mee naar de ouwe zakken meeting?
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Spaghettihout »

Goede verwoording Haico!
Ik vind het een superbas, en ik denk ook dat je niet uit moet gaan van wat de trend is, of wat er meer waar voor je geld is -of zogezegd- goedkoper is.
Het gaat er om dat je er heel erg tevreden en blij mee kunt zijn, zo'n bas leg je niet weg om stof te happen, je MOET hem bespelen, je koopt een bas toch ook niet omdat een ander hem mooi of trendy moet vinden, nou ja, misschien een uitzondering daar gelaten.....
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door CaptainSlow »

Ik heb al een motown-p, lekker lief-mooi-mellow, en ik zoek nog een herrie-p voor erbij.

Ik zat eerst te denken aan een Nate Mendell, dit is ook een leuke optie.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Haico

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Haico »

Spaghettihout schreef: 20 mar 2019, 21:55 Goede verwoording Haico!
Ik vind het een superbas, en ik denk ook dat je niet uit moet gaan van wat de trend is, of wat er meer waar voor je geld is -of zogezegd- goedkoper is.
Zeker. Zo denk ik er ook over! :D

Er bemerk echter soms sterke trends in basgitaarland. Zéker in dit prijssegment. Een merk komt uit het niets op, en "pikt" tijdelijk wat markt. Helemaal prima natuurlijk! Maar toch jammer dit ervoor zorgt dat men daardoor blind raakt voor hele interessante opties die al langer in de markt beschikbaar zijn. De SB-2 komt origineel uit 1982! :)
CaptainSlow schreef: 21 mar 2019, 00:02 Ik heb al een motown-p, lekker lief-mooi-mellow, en ik zoek nog een herrie-p voor erbij.

Ik zat eerst te denken aan een Nate Mendell, dit is ook een leuke optie.
Das óók een bas die al helemaal "af" is. :) Quarter Pounder en een himass brug.

Jammer dat het niet gemakkelijk is om een SB-2 Tribute te testen. Maar... ik vind het een aanrader in het segemtn herrie-P. :D
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Herman »

Ik ben wel gecharmeerd van de LB100 eigenlijk.....
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Hagen »

Duidelijke review, Haico!
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door aap »

Ik ga maandag naar musicstore om deze en een lb100 te bepotelen. Was vandaag bij Bax en heb op een Sire en Fender player P gespeeld, had bij beide een mwah gevoel.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Spaghettihout »

De Sire P schijnt inderdaad nogal mwah te zijn ja, de Fender ook? Lijkt mij toch weer een stapje beter of niet?
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door aap »

Ben ook maar kwartier bij Bax geweest. En heb niks versterkt gespeeld, maar de Sire voelde beter aan als de Fender en ik heb een 1e generatie kort gehad en de 2de is beduidend beter. Morgen ga ik naar Musicstore om p bassen te testen.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door evertalbers »

Haico schreef: 19 mar 2019, 11:29 De split coil is van zichzelf erg donker qua klank. Alsof de tone pot dicht is. Door volume van de single coil element te verhogen, voeg je bite en sprankel toe aan het geluid. Alsof je aan een tone knop draait! :) Het tweede element gebruiken als tone-knop: een fantastisch concept.
Ik had al vaker recenties over dit ding gelezen, en ook een filmpje van die opgefokte The Bass Hang-jongen beluisterd, maar pas nu, na jouw verhaal gelezen te hebben snap ik hoe deze bas is bedoeld!
Haico

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Haico »

Die gozer van The Bass Hang legt het inderdaad nogal onhandig uit.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Review: G&L SB-2 Tribute

Bericht door Spaghettihout »

De SB-2 staat nog steeds op mijn lijstje, kom er alleen niet aan toe om het eens te proberen.
Hopelijk binnenkort eens rondneuzen, zou graag eens meerdere P's willen testen, en o ja, de Ibanez sr670, maar dat is weer een ander beestje..
Plaats reactie