Vergelijking Peavey TVX 410 4 ohm en TXF 410 4 ohm

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Vergelijking Peavey TVX 410 4 ohm en TXF 410 4 ohm

Bericht door Madmac »

Beste mensen, zoals sommingen wel weten heb ik een heel oude Peavey TXF 410 op 4 ohm waar ik extreem tevreden over ben. Zo erg dat American Idiot al zei dat ik een Peavey-fetish heb :thumbsup:

Nu heb ik donderdag een TVX 410 op 4 ohm bijgekocht. De TVX is max drie jaar oud, mijn TXF is minstens 7 jaar oud.

Door mijn 2 eindtrappen in de Hartke 5000 kon ik de twee samen aansluiten en A/B switchen in de vergelijking.
Ik heb dus een vreemde conclusie getrokken. Beide kasten zijn identiek van bouw en formaat. Enkel de bekleding verschilt. Tolex voor de TVX en tapijt op de TXF.
Als ik nu de kasten A-B vergelijk, kom ik tot volgende bevindingen:

- samen op hetzelfde volume hoor je de TXF duidelijker (harder).

- de TVX klinkt echt braver, zachter, minder strak.

- mijn oude TXF gaat veel dieper in de bas.

- middengebied is hetzelfde.

Ik keek daar natuurlijk serieus van op, want verwachtte niet dat een nieuwere kast zo anders kon klinken :shock:

De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat ik de TXF in 't verleden al zo erg op zijn start getrapt heb, dat hij daardoor beter ingewerkt is. Op mijn TXF heb ik bvb. een tweetal jaar 900 watt mono gebruikt, je kon de woofers toen echt zien uitslaan tot hun uiterste punt. Je krijgt dan zo 'n blaf-geluid als je de woofer voorbij zijn uitslag drijft. Ik heb dit in de test periode veel gedaan, vandaar mijn vertrouwen in de duurzaamheid van de kast. Als ik 'm al niet kapot heb gekregen na dat misbruik ! :roll:

De TVX daarentegen is enkel gebruikt op een Peavey firebass 700, tesamen met een BVX 15" BW kast. Deze is dus niet tot de max gedreven en klinkt toch wat minder indrukwekkend dan mijn oude TXF.

Conclusie: de TVX is goed voor 't geld, maar nu ik gehoord heb hoe hij klinkt naast mijn TXF weet ik wel dat mijn opinie over de klank van de kast gekleurd was door de TXF.
Mijn Peavey festish is over :mrgreen:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Ik heb een TVX410 4ohm, maar dan wel met de tapijt bekleding. Ik dacht dat dat misschien een overgangsmodel was, die moet er dan eigenlijk eens tussen.

Heeft die TXF ook dezelfde Sheffield speakers, of BW's?

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Zelfde speakers ! Ze zijn in alle opzichten identiek aan elkaar...
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Wel typisch, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat er in de loop der jaren iets gewijzigd is in het productieproces van de speakers ofzo.

Had je ze trouwens op elkaar staan of naast elkaar, dat zou wellicht ook iets uitmaken.

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Naast elkaar, telkens bovenop een (niet aangesloten) 15" Peavey kast. Het verschil was dus niet subtiel, maar werkelijk duidelijk hoorbaar. Vooral het feit dat de TXF dieper en strakker klinkt was duidelijk.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dan zullen mijn 410TX's wel helemaal da bomb zijn..... 8)

verrek, dat zijn ze ook! :twisted:

interessante test Ludo.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Hoe zit het met de baspoorten? Ik heb een oude Peavey 2x10 en die zuigt zo enorm omdat de baspoort achterop zit; hierdoor moet ik hem altijd tegen een muur zetten om echte bas te hebben
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

die oude series hebben de ports idd ad achterkant en af en toe is dat wel eens minder.
heb er meestal niet veel last van gehad omdat de cabs meestal toch tegen de achterwand vh podium aan staan.

aan de andere kant: ook als ze niet tegen een muur aan staan kan ik niet zeggen dat ik veel bas mis. sound is vol, diep en drukkend. en hard!

deze TX kasten zijn me destijds opgevallen omdat ze in de Bassplayer als aankoop vh jaar werden gekozen vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. toen blind eentje besteld en ik was zwaar onder de indruk. meteen een tweede besteld dus. dat was in '93 ongeveer en al die jaren alleen maar erg veel plezier aan gehad.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Misschien zijn mijn speakers wel gewoon rot....... ik gebruik hem al zo lang :)
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik moet zeggen dat ik nu al effe GAS op een Peavey TX, gewoon om te horen hoe die kast zich gedraagt i.v.m. mijn TXF !
Ik vermoed dat de TX strakker gaat klinken, maar minder diep.
Dat zou echter in mijn bi-amp set-up geen probleem zijn.

Maar ja, ik heb nu een TVX die er als nieuw uitziet en een BVX 15" Black Widow die zo uit de winkel lijkt te komen. Qua bi-amp set-up kan dat dus tellen :yes:

Het valt op dat je geregeld TVX'en te koop ziet staan, maar nooit TX'en. Momenteel wordt er ene verkocht op 2dehands.be, voor 250 Euro ! Vind ik teveel. Ik kan momenteel bij mijn muziekhandel 2 nieuwe TVX 4 ohm kasten kopen voor 600 Euro.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Stinky schreef:en al die jaren alleen maar erg veel plezier aan gehad.
gebruik je die Peavey cabs voor Action in DC? :o vond die Goliath ook wel erg vet
btw, wij spelen 13 mei in plato :D
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

idd: 2x Peavey 410TX. tegenwoordig zitten die cabs trouwens ingebouwd in ons nieuwe "Great Wall of Marshall" decor.

en die andere cab is geen Goliath Sr, maar een Henry the Eighth.
maar klinkt vet, he? en samen met die G&K 1001 is het echt een top combinatie imho. 8)
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Bericht door Jerome »

Beetje late reactie, maar het verschil kan ook verklaard worden doordat de speakers van je TFX al lekker ingewerkt zijn. Misschien kan je hier over een half jaar eens op terugkomen?

Bij gitaarspeakers is het in elk geval wel zo dat het laag lekkerder wordt en het vieze tophoog wat milder na flink wat speeluurtjes....

Ik zal eens kijken of ik binnenkort mijn 412TVX in de oefenruimte kan proberen en daar een review voor kan maken....
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Je moet ook speakers inspelen

Pas na 40 uur spelen heb je perfect klinkende speakers! Er is wel een manier voor om dat te versnellen maar die ontschiet me even nu!
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Dat komt dan waarschijnlijk doordat de speaker ophanging wat soepeler word naarmate je er meer op speelt? Of is het iets dat de speaker aan de kast "went". Achja ik gok maar wat:P
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Plaats reactie