Het nut van bi-amp (voor de nieuwsgierigen)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Het nut van bi-amp (voor de nieuwsgierigen)

Bericht door Madmac »

Ik hoor soms wel dat mensen het nut van bi-ampen bij basgitaar niet inzien. Daarom wil ik hier even uiteenzetten van het nut ervan is.

Allereerst wil ik zeggen dat bepaalde cabs gemaakt zijn om bepaalde frequenties optimaal weer te geven. Van een 18" verwacht je bvb geen hoge tonen en van een 210 verwacht je geen subbas.
Als je nu een 18" en een 210 parallel aansluit krijg je een perfecte combinatie die mekaar mooi aanvult.
Maar veel versterkerpower gaat bij elk cab verloren aan nutteloze frequenties. De subbas die bvb naar de 210 gestuurd wordt, is verspilde enegie die beter naar de 18" gestuurd werd.

Hier komt bi-amping dus voor het verschil zorgen ! 8)
Nu heb je twee gescheiden eindtrappen (Hartke 5000 of 7000, Eden WT 800, Ampeg SVT 4 pro, ...) die via een instelbare schiedingsfilter (crossover) hoge frequenties naar één cab sturen en lage freq naar het andere cab.
Het nut ? Je 18" krijgt plots enkel frequenties onder (bvb) 150 hz te slikken, waardoor je zijn frequentiegebied optimaal benut, met een hoog rendement tot gevolg. De 210 daarentegen wordt vrijwaard van subbas en gaat plots een veel hogere presence in de lowmid aankunnen.
Tesamen gaat deze combinatie dan onmiddelijk véél meer rendement geven dan beide in fullrange.

Nu een situatie om mijn uitleg te staven:

Ik heb een Hartke 5000 van 2 x 250 watt uitgang op 4 ohm. Een bi-amp versterker dus.
Ik heb een Peavey TVX 410 op 4 ohm en een Peavey BVX 15" op 4 ohm.
Nu doe ik de volgende aansluitingen:

Bi-amp uit, elke cab aangesloten aan een 250 watt eindtrap, fullrange. Beide cabs krijgen het volledige bereik te verwerken en het klinkt lekker. De 410 gaat bijna zo laag als de 15" en de 15" geeft heel wat mid extra. Dit is met alle toonregeling flat.
Bij hoge volumes begint de 410 dominant te 'flapperen' in de subbas, waardoor een onzuivere basklank ontstaat. De opeengestapelde mid overheerst waardoor je het gaat weg EQ'en.

Bi-amp aan, crossover op 80 hz. De 15" krijgt enkel de freq onder 80 hz doorgestuurd, de 410 krijgt de freq boven de 80 hz. Elk cab doet waar het goed in is. Je krijgt dus geen mid-overlapping waardoor deze combinatie meer 'loudness' klinkt op lage volumes. Ook met de toonregeling flat.
Bij hogere volumes begint de 15" lekker te brullen, zonder vervorming, en de 410 geeft bij 80 hz nog steeds een zalige punch, zonder risicofrequenties. Er onstaat geen mid opstappeling, maar wel een straffe mid-presence.

Nu de combinatie met mijn Warwick Terminator. Dit is een zeer bijzonder cabinet. Het is één kast, met bovenaan twee 10" + tweeter en onderaan twee 15" in een 4th order bandpasskast:

Afbeelding

Bij deze combinatie geef ik veel meer frequenties door naar de 2 x 15. Mijn filter staat nu op 500 hz, waardoor de 2 x 15 alles onder de 500 hz voor zijn rekening neemt en de 210 slechts de +500 hz freq moet nemen.
In deze combinatie is de 215 een 4 ohm cab en de 210 een 8 ohm. De 210 krijgt hier slechts 170 watt.

Bij gebruik geeft de 215 een ongeloofelijke grommende bas weer, gewoon heel rauw. De 210 moet enkel mid en hoog doen en heeft hier dus nooit ademnood. De combinatie klinkt extreem present, met een hyperenergieke sound als gevolg. Héél anders dan de twee Peavey's dus.

Bijkomend voordeel bij bi-amp is dat de twee eindtrappen afzonderlijk instelbaar zijn, waardoor je ook nog eens controle hebt over de balans tussen (sub)bas en mid/hoog.

Conclusie: als je het allerbreedste klankspectrum wenst te halen zonder vervorming is bi-amp ideaal. Wil je net een mid-based grommende sound dan is bi-amp overbodig, tenzij met een Terminator.

Zo, ik hoop dat hier ooit iemand iets aan heeft. :mrgreen:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 mar 2007, 16:31

Bericht door Obelix »

Voor mij zijn dergelijke opties nu niet meteen weggelegd, maar wel interessante lectuur Madmac! :thumbsup:
Bass: The Final Frontier
Gebruikersavatar
koentje_bassist
Berichten: 1684
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48

Bericht door koentje_bassist »

Jep, interessant. Bedankt voor de uitleg. Ik wil me namelijk een GK aanschaffen met ook de bi-amp functie.
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Bij GK dient de bi-amp wel enkel om de tweeter te sturen. Dat is een héél ander principe. Je kan namelijk vanop de versterker de tweeter regelen.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
koentje_bassist
Berichten: 1684
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48

Bericht door koentje_bassist »

Azo :o :) :( :shock: :?:

nee, ik begrijp het wel hoor :roll: :wink: :idea: :!: :P
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Heb er zelf ook al wel es over gedacht, maar dan zit ik weer met weerstands problemen bij de 4x10+1x15. Eventueel zou ie 2x10+1x15 kunnen, maar klinkt het dan nog wel goed helder?

Vind het maar lastig..de optie is er, maar of ik m ook ga gebruiken hangt er dus maar net vanaf. Jou bevalt het dus iig erg goed Madmac?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Wat voor problemen?
M'n PH 1000 had ook (naast de fullrange ingang) biamp ingangen, beide 8 ohm. Ik heb er later een Speakon connector in gezet en de andere ingangen gebypassed.
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Rush
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 aug 2006, 19:35

Bericht door Rush »

Interessant stukje Madmac. Wellicht ga ik in de toekomst ook nog naar zo'n systeem. Mijn BBT500H heeft ook een crossover funxtie. Wanneer ik nog zo'n amp erbij aanschaf kan ik deze aan elkaar linken en ook gebruik maken van de bi-amp functie.
Basses:
Sandberg California JM4
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Rieno schreef:Heb er zelf ook al wel es over gedacht, maar dan zit ik weer met weerstands problemen bij de 4x10+1x15. Eventueel zou ie 2x10+1x15 kunnen, maar klinkt het dan nog wel goed helder?
Dit begrijp ik niet goed ? Waarom zou je met een 410 + 115 problemen hebben en met een 210 + 115 niet ? :roll:
Rieno schreef:Vind het maar lastig..de optie is er, maar of ik m ook ga gebruiken hangt er dus maar net vanaf. Jou bevalt het dus iig erg goed Madmac?


Ja, ik ben er op 't podium héél tevreden over. Maar op de repetitie speel ik fullrange op mijn 4 ohms 410. Klinkt ook beestig, maar op mijn repetitievolume (stand 2) kan ik nooit optreden (stand 5 nodig).

Nu zit ik enkel nog met mijn voorkeur, ga ik de Terminator gebruiken of de 410 + 115 combi ? Ideaal zou samen zijn... :twisted:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Madmac schreef:
Rieno schreef:Heb er zelf ook al wel es over gedacht, maar dan zit ik weer met weerstands problemen bij de 4x10+1x15. Eventueel zou ie 2x10+1x15 kunnen, maar klinkt het dan nog wel goed helder?
Dit begrijp ik niet goed ? Waarom zou je met een 410 + 115 problemen hebben en met een 210 + 115 niet ? :roll:
Ghehe, ok..misschien een beetje gare uitleg, maar voor mij klonk het logisch. Mijn versterker bestaat uit 2 2x10" delen van elk 8ohm. Als ik er dus ook nog een 8ohm 15" bij zou zetten, dan kom ik te laag uit met de weerstand en ben ik bang dat ik mn versterker om zeep help.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Madmac schreef: Nu zit ik enkel nog met mijn voorkeur, ga ik de Terminator gebruiken of de 410 + 115 combi ? Ideaal zou samen zijn... :twisted:
Dit klinkt een beetje als FC Spoiler :P
Al zit ik er zelf ook over te denken om met mijn fender bxr300 over mn zelfbouw 12 en 10 inch te spelen en met mn buizenversterker over de peavy 4x12, dit samen aangestuurd via een ibanez effecten module (19") en dan kan ik met de compressor de buizen oversturing regelen 8)

Edit: Dan moet ik eerst maar eens deftige gehoorbescherming aanschaffen want het gaat echt tering hard:P
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Nefron schreef:Dit klinkt een beetje als FC Spoiler :P
Ware het niet dat hij bij full range zweert, met m'n Nightbass en stereo Strategy is Biamp goed mogelijk, maar ik vind het nix...
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Ik heb het ook allemaal geprobeerd...
Niks voor mij...
Gebruikersavatar
Durk fan Titanium
Berichten: 622
Lid geworden op: 05 nov 2005, 13:49

Bericht door Durk fan Titanium »

Ik heb ook een Hartke 5000, maar ik vindt fullrange ook mooier.
Ik bleef maar aan knopjes draaien voor een fatsoenlijk geluid, totdat ik de biamp schakelaar op mono drukte :D
Ik begrijp het idee erachter wel, maar het is aan mij niet besteed.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik heb trouwens ook het idee dat zo'n bi-amping systeem veel meer power nodig heeft om tot een acceptabel (lees vergelijkbaar met wat je gewend bent van fullrange) druk nivo te komen.


klopt dit ook echt? ik heb zelf namelijk geen ervaring op een bi-amp systeem maar baseer dit op op vele ervaringen die ik in de loop der jaren van andere spelers gehoord heb.
Plaats reactie