Yamaha TRB 1006

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Yamaha TRB 1006

Bericht door heskez »

Ik heb de mogelijkheid gehad om een Yamaha TRB 1006 uit te testen.

Mijn eerste indruk: Stevig apparaat, vrij licht voor een zessnaar. De hals is vrij breed maar nog net smal genoeg gemaakt om probleemloos overal bij te kunnen.

Het geluid vond ik in eerste instantie een beetje nasaal, maar na het afstellen van de eq kreeg ik er wat meer heldere tonen uit. Het is echt een sound met een bite, het blijft goed hangen, echt een heel karakteristieke sound.

De snaarafstand bij de brug is ongeveer 17mm, dat is vrij smal maar voor fingerstyle is het perfect. Slappen gaat iets minder vanwege de smalle stringspacing, maar is nog wel mogelijk, het kan alleen iets minder "wild".

De hals voelt stevig en prettig vanwege de vorm.

plus: het karakteristieke geluid, voldoende variatie in geluid en de speelbaarheid, speelt heerlijk door die prettige hals. De looks, de natural kleur is erg mooi met maple finish.
min: toch de snaarafstand, je kan niet lekker uithalen. En ik vind persoonlijk de laklaag die erop zit veel te dik waardoor de bas een plastic uitstraling krijgt, er is weinig hout terug te zien.

Al met al een prima bas voor het geld maar voor die prijs en nog een beetje extra kun je er al bijna eentje laten bouwen..

Ik heb hem dan ook maar niet gekocht, wat zou betekenen dat ik mijn KSD 705 proto zou moeten verkopen die ik toch stiekem eigenlijk steeds meer begin te waarderen.

Maar als er een zessnaar bij zou komen dan wordt het wel een TRB denk ik. Een vergelijking met een van de oudere series zou niet gek zijn.
-- It's the hat that keeps the funk --
Master of Bass
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2007, 13:18

Yamaha

Bericht door Master of Bass »

Vandaag de bas getest bij Feedback in Rotterdam. Echt geweldige bas, had em bijna meegenomen.......Heel vet geluid, heel muzikaal en veelzijdig. Hals voelde perfect aan. Had alleen met de stringspacing wat moeite. Is dit op de oudere versies breder? Kan iemand hier iets over zeggen?
Voor het geld, 899 Euri, echt een mega deal.
EBS Microbass en In Ear(Live)
Hartke HA 4000 + Peavey 2 x 10 inch
Fender Precision 1972 maple neck/flatwounds
Yamaha TRB 5P fretloos/Nordstrand pickups
Allparts "Fender"P/J-Seymour Duncan
NS Design NXT Double Bass
andre van ham

Re: Yamaha

Bericht door andre van ham »

Master of Bass schreef:Vandaag de bas getest bij Feedback in Rotterdam. Echt geweldige bas, had em bijna meegenomen.......Heel vet geluid, heel muzikaal en veelzijdig. Hals voelde perfect aan. Had alleen met de stringspacing wat moeite. Is dit op de oudere versies breder? Kan iemand hier iets over zeggen?
Voor het geld, 899 Euri, echt een mega deal.
Ja, stringspacing is op de oudere (TRB en TRB-II) breder, 19mm om precies te zijn.

Tip : ga op zoek naar een 2ehandse TRB (de produktie versie van de TRB6-P) of misschien zelfs wel een TRB6-P. De oude TRB is echt vele malen beter dan die huidige TRB 1006.
Gebruikersavatar
Slapdash
Berichten: 1069
Lid geworden op: 07 aug 2004, 14:06

Re: Yamaha

Bericht door Slapdash »

andre van ham schreef:
Master of Bass schreef:Vandaag de bas getest bij Feedback in Rotterdam. Echt geweldige bas, had em bijna meegenomen.......Heel vet geluid, heel muzikaal en veelzijdig. Hals voelde perfect aan. Had alleen met de stringspacing wat moeite. Is dit op de oudere versies breder? Kan iemand hier iets over zeggen?
Voor het geld, 899 Euri, echt een mega deal.
Ja, stringspacing is op de oudere (TRB en TRB-II) breder, 19mm om precies te zijn.

Tip : ga op zoek naar een 2ehandse TRB (de produktie versie van de TRB6-P) of misschien zelfs wel een TRB6-P. De oude TRB is echt vele malen beter dan die huidige TRB 1006.


klopt
______________________________
De bassist speelt nooit fouten akkoorden/noten :lol:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

En daarom schop je een twee maanden oud topic omhoog?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Dat valt wel mee toch, sommigen doen het met topics van 2 jaar oud... :P
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

TRB 1006 heeft toch helemaal niet zulke smalle stringspacing??
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:17

Bericht door Vincent »

BassAgent schreef:En daarom schop je een twee maanden oud topic omhoog?
zal wel familie zijn van fotodinges
Telefoon uit de handen slaan en dan die gek gewoon in elkaar rammen. Dat is de beste oplossing. - Gnermo

I'leaevin this country.. - Jack

Ik haat de maatschappij, en gelukkig maak ik er geen deel van uit. - Iris Music
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Nou...eigenlijk vind ik het wel goed dat ie weer es opkomt. Ik heb nl ook recent 2x de TRB1006 in mijn pootjes gehouden en ik moet toch echt zeggen dat ie me bijzonder is meegevallen. Beslist geen "goedkoop speeltje". Superdegelijke en mooie bas. Klinkt ook als een klok. De string spacing is inderdaad smal, maar toch nog iets breder dan op mijn Ibanez SR3006. Ik kon er vrij goed mee uit de voeten.

Nadeel van deze Yamaha's schijnt te zijn dat ze niet heel denderend door de mix komen behalve wanneer je er veel bas bij draait. Herkent iemand dat?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Dan moeten ze de preamp hebben veranderd t.o.v. de vorige serie, want ik heb nergens last van :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Hela, Hidde. Ik dacht dat jij een TRB5 had/hebt?
fotodinges
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 dec 2007, 17:17

Bericht door fotodinges »

Vincent schreef:
BassAgent schreef:En daarom schop je een twee maanden oud topic omhoog?
zal wel familie zijn van fotodinges
hoezo ik ken die hele gozer niet hoezo zou dat dan famillie van mij moeten zijn mn broer ofzoiets? dacht het niet dus
Dean Edge 09M SN
Stagg B200
Behringer BT108 Combo
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Unlord schreef:Hela, Hidde. Ik dacht dat jij een TRB5 had/hebt?
Klopt, vandaar. Ik prik met mijn TRB makkelijk door de mix heen, dus als de nieuwe 100x-serie niet goed door de mix heen komt moeten ze wel iets aan de preamp veranderd hebben :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Slapdash
Berichten: 1069
Lid geworden op: 07 aug 2004, 14:06

Bericht door Slapdash »

BassAgent schreef:Dan moeten ze de preamp hebben veranderd t.o.v. de vorige serie, want ik heb nergens last van :)
met alle respect maar het ziet er naar uit dat jij het ook doet :D :lol:
______________________________
De bassist speelt nooit fouten akkoorden/noten :lol:
Gebruikersavatar
Slapdash
Berichten: 1069
Lid geworden op: 07 aug 2004, 14:06

Bericht door Slapdash »

BassAgent schreef:En daarom schop je een twee maanden oud topic omhoog?
bedoelde dit
______________________________
De bassist speelt nooit fouten akkoorden/noten :lol:
Plaats reactie