Ken Smith Design proto 705

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Ken Smith Design proto 705

Bericht door heskez »

Ik heb deze bas al een paar maanden in mijn bezit maar ik had hem nog niet fatsoenlijk kunnen testen, dat heb ik nu wel gedaan.

KSD proto 705, 70 staat voor 70ies en de 5 staat voor 5 snaren. T'is maar dat je het weet :)

Eerste indruk: Zware bas! Zwaarder dan mijn BTB605. Brede hals, goeie slapsound. De ruimte tussen de snaren bedraagt ter hoogte van de brug zo'n 19mm. Dat is vrij breed, heerlijk om te slappen maar ik vind het voor fingerstyle persoonlijk eigenlijk wat minder. De hals heeft een 4 punt bevestiging wat je kunt merken als je de hals iets naar je toe trekt. Zit een beetje speling in maar niet zorgelijk veel.

Speelbaarheid: In eerste instantie speelde deze bas als boter, totdat ik alle snaren had gestemd, toen ging het een stuk minder soepel. (Let daar vooral op als je hem in een winkel uitprobeert :)) Maar vergeleken bij andere bassen speelt ie nog behoorlijk soepeltjes. Pickups staan vrij ver naar achteren waardoor je voorin lekker de ruimte hebt.

Sound: Lekkere sound, vooral de slap, komt ligt in de buurt bij Marcus Miller. Met allebei de pickups open de mooiste tone. De brugpickup produceert helaas niet de "jaco knor". Brugpickup alleen klinkt vrij saai. Pre-amp is een beetje zwakjes maar net sterk genoeg om niet alle knoppen volledig open te moeten draaien voor een vette sound.

Algemeen: Zeer veel bas voor je geld. De enige aanpassing die ik tot nu toe heb gedaan is het iets rechten van de hals. Die stond naar mijn mening iets te hol, zat ver boven de 2 mm ruimte boven de 12e fret, maar dat is nu opgelost. Dat ging vrij gemakkelijk door de stelpen een slagje te draaien, 1 kwartslag was al genoeg.
Deze bas komt het beste tot zijn recht vind ik in de passieve input van de versterker met de EQ op 0 en de lage hertzen ietsjes geboost. Wat een kanon van een sound heb je dan!
Ik vind de sound nu OK maar zit er toch aan te denken om een Jretro in te bouwen, ik ben benieuw hoe die dan gaat klinken.
Verder zit ik te denken aan andere elementen, deze elementen zijn Ok maar niet geheel ruisloos. De maat is net ff anders dan standaard 5 snaar jazzelementen dus het wordt een klus om er andere in te krijgen. Misschien andere met de orirginele kapjes, het is maar een idee.
En ik heb de steunlat van mijn baskoffer moeten uitvijlen anders paste hij er niet in :) Lange bas dus.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
baskikker
Berichten: 364
Lid geworden op: 14 dec 2006, 10:30

Bericht door baskikker »

Klinkt goed! Ben zelf erg benieuwd naar de 605. Vind ik mooier. Veel plezier ermee. Hoe bevalt de B snaar? Is deze lekker strak?
Fender American Jazz Bass
Tune Somnus 4 string
Ibanez Talman bass
Markbass CMD121P combo
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

B is super strak
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

Ik heb nu geruime tijd mijn KSD
En ik geniet er nog van
Voor de verandering heb ik de PUs vervangen door Bartolinis
Vooral omdat ik ook van mijn 55-02 hou, met zijn Bartolinis, wou ik de uitdaging ook aan met de KSD
En ik vind de opdracht geslaagd
Hierdoor klinkt ie warmer en ie meer midlaag
De originele geven meer hoogmid en tophoog
Wel vind ik dat de Preamp nog beter tot zijn recht komt dan met de originele PUs
Het laag is ronder, en het hoog stukken minder "harsh"
Het is gewoon een bom geworden

Sinds vandaag ook de EBS titaniums opgelegd
Ik was bang voor de D string omdat die enorm lang moet zijn
Ja hoor, de D string past perfect!
Hiermee heb ik nu uiteindelijk mijn sound gevonden dankzij de Titanium strings!
Ze houden enorm lang hun sound , zijn niet overdreven duur, en ze kunnen zelfs op mijn KSD qua lengte, .....
Dit wordt en blijft mijn definietieve set
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Hee Basske,

Heb je in de body moeten frezen voor die barto's?
Wat is het verschil met die EBS Titanium in vergelijking met EBS Northern lights?
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

Hey Hezkez,

Het waren de Bartolini 57 CB J1 Pickups

Ik heb iets moeten bijvrezen bij de rondingen, maar dat was heel miniem.
Gewoon met een raspje op de boormachine
Pas op, het is heel hard hout!!
in de lengte pastten ze ongelofelijk juist, geen speling meer over (brug-element)
De slagplaat heb ik ook wat moeten bijfrezen in de rondingen

Ik moet zeggen dat de Preamp zich geweldig laat uitkomen met deze Pus!
Een enorme warme knor, in tegenstelling tot de originele PUs

Wat de titaniums betreft, ik zal in de toekomst geen andere meer nemen.
Northern 's heb ik nog nooit gebruikt,

-Maar de de titaniums klinken vrij zacht, geen schel "harsh...." hoog,
-En vooral ze houden heel lang de klank.
Ik heb ze er nu bijna 4 maand opzitten (op mijn lakland), en ze beginnen nu af te zwakken in het "hoog"
-Ze zijn ook niet "stijf", wat het speelkomfort ten goede komt.
-ze zijn voldoende lang (Dstring) voor de KSD wat uitzonderlijk is
-ze hebben een heel strakke Bstring
-ze zijn niet erg duur

En oja, ik heb er net besteld bij "lordofthestrings"
Ze zijn net binnen

hopelijk ben je er iets mee :wink: (met mijn uitleg)
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Bedankt voor je uitleg Basske.
Toch jammer dat ze standaard niet in de pockets passen die elementen.
Ik moet er niet aan denken dat ik uitschiet als ik aan het boren ben..
Toch leuk om in het achterhoofd the houden dat er alternatieven zijn.
Hoe zit het trouwens met de slap klank van die bartolini elementen? Klinken de plucks net zo agressief en jazzy als bij de originele elementen?

Ik merk nu al wanneer ik mijn snaren vervang dat ongeveer een factor twee scheelt. En dat ik wel erg vaak snaren aan het vervangen ben terwijl ik er eigenlijk niet zo veel op slap op die bas.
Na die Northern lights van EBS was ik eigenlijk voorgoed op dat merk uitgekeken. Maar na die review van jou wil ik die titaniums zeker wel een keertje proberen.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

Hey
Een klank is vaak moeilijk te omschrijven
Ik vind de knor van het brugelement (vd Barts) dieper en voller.
Het origenele element is scherper en verliest laag als het alleen gebruikt wordt.
De barts klinken warm en vol
tjah............hopelijk "hoor" je het al een beetje in your mind

Anders, als je in de buurt bent, ................welkom!
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie