EHX Mini Q-tron!

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

EHX Mini Q-tron!

Bericht door Equalizer »

Woehoe sinds gisteren heb ik een 'EHX Mini Q tron envelope controlled filter'! 8)

Afbeelding

€ 107,- bij Musik-Produktiv, incl. verzendkosten.

En hij is vet. Binnen een paar dagen was -ie er. Daarvoor had ik hem btw al bij Feedback besteld, die hem niet op voorraad hadden, en vervolgens 3 maanden moeten wachten en toen maar gecancelled en vanuit Duitsland laten komen voor € 13,- extra. Moraal van het verhaal: bestel nooit iets bij Feedback wat ze niet op voorraad hebben. Maargoed verder met de review.
Voor wie hem niet kent:

-Drive control: The filter sweep sensitivity control. Determines the width of the filter's sweep range by the input signal. Produces more sweep when turned clockwise.

-Q control: Determines the frequency peak of the filter. Creates a more dramatic effect when turned clockwise.

-Mode switch: Determines what frequency range the filter will pass through. Emphasizes lows in LP (Low Pass), midrange in BP (Band Pass), and highs in HP (High Pass).


Je kunt hem met een 9 V batterij of 9 V 100mA 1/8" adapter gebruiken.

De sound: super funky soort van auto-wah, echt wat ik zocht. Je kunt er spacey tapstukjes mee doen, funky fingerstyle grooves, slappen is ook fijn.. En omdat het een envelope filter is reageert -ie dus echt op hoe hard je aanslaat.
Geschikt voor zowel bas als gitaar. Ik weet dat de gemiddelde bassist dan wantrouwig wordt, maar het is waar. Enige nuance: voor bas is eigenlijk alleen de Low Pass mode bruikbaar, de rest zuigt low end weg (tenzij je de drive knop terugdraait). Maar heb je hem op Low Pass staan, dan blijft het laag erg goed behouden!
De 'drive' knop gaat met de klok mee zegmaar van 'mwoah' naar 'plop' (maar wel een mooie plop), alles ertussenin is ook mogelijk. Als je hem iets over de helft zet heb je mwoah bij zachte aanslagen en plop bij de hardere, waarbij ook de typische EHX burp erbij komt, die je misschien ook wel (in extremere versie) van de Bassballs kent. Die is erg leuk met alleen het brugelement aan, veel treble en dan ook heel dicht bij de brug aanslaan.
Met gitaar (dat speelt m'n broertje) issie ook heel vet voor subtiele funky slagjes en, in combinatie met distortion, voor over-the-top gekrijs.

Dit is m'n eerste effect ooit, maar na goed inlezen en soundsamples luisteren besloot ik meteen voor een kwalitatief goed effect te gaan zonder eerst een multi-effectding te kopen om uit te vinden wat me wel en niet aanstaat, want ik wil gewoon wah en funk, en voor de rest boeien de meeste effecten me niet zoveel.
Nadeel van dit pedaal is dat hij je volume wat omhoog gooit, wat live natuurlijk niet zo handig is. Met bijvoorbeeld een compressor is daar wel wat aan te doen, of een volume-potmeter op het pedaaltje zetten (en garantie foetsie). Aan de andere kant, als je dit eefect inschakelt wil je wel gehoord worden, dus misschien is het niet zo'n probleem.

Kortom: weer een tevreden EHX gebruiker erbij! :D
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ik ben benieuwd naar het geluid van deze q-tron in vergelijking met de mutron...

Iemand ervaring met beiden?
Ja toch?
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Ik heb geen ervaring met de Mutron, maar van de Q-tron kan ik wel eens wat opnemen.. heb alleen veel last van ruis bij opnames.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Een opname? Graag! De ruis luister ik wel doorheen.
Ja toch?
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Ik heb wat opgenomen, staat onder Music/Recording. De ruis lijkt nog wel mee te vallen! :P
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Klinkt koel hoor!

Waar heb je de drums mee gesequenced?
Ja toch?
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Uhm.. gesequenced? Ikke nie snappuh :shock: :oops:
Ik heb de drums met Hammerhead gemaakt, in wav-bestanden omgezet en daarna in een opnameprogramma (N-track) achter elkaar aan gezet. Vervolgens de bas opgenomen. Is dat een antwoord op je vraag?
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Ik heb ook de mini Q-tron!!! Met dank aan S.B.! Ik heb er alweer een tijdje niet op gespeeld, maar hij is wel superkick hoor. Lekker funky inderdaad!
Gebruikersavatar
RetepV
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:59

Bericht door RetepV »

ropstop schreef:Ik ben benieuwd naar het geluid van deze q-tron in vergelijking met de mutron...
Iemand ervaring met beiden?
Ik heb ooit een mutron gehad. Maar die was veel te heftig voor mijn bas. Ik kon hem niet goed afgesteld krijgen. OF je hoorde niks, OF de ruiten trilden eruit.

Wel nog een tijdje gebruikt met een gitaar Wah pedaal er voor, die haalde een stuk laag weg. Het effect was wel grappig, het begon echt te zingen als je het pedaal samen met de mutron gebruikte. Maar in mijn bandje van toen kon ik dat nergens voor gebruiken.

Wel beetje jammer dat ik hem heb weggedaan :).
Music Man Sabre ROCKS. They should bring it back.
Plaats reactie