EBS titanium nickel legering snaren

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

EBS titanium nickel legering snaren

Bericht door SnarenPlankPlukker »

EBS heeft nieuwe snaren serie op de markt gebracht. Omdat titanium niet veel effect heeft op de elementen is er een legering met nickel van gemaakt. Ik heb deze een aantal weken geleden besteld en aan een testje onderworpen.
Volgens EBS moeten ze vooral ook langer mee gaan. Een bijkomend voordeel is het gewicht. Titanium weegt relatief weinig door de soortelijke massa die het materiaal heeft. Dat heeft dan weer het effect dat de snaar makkelijker kan trillen en minder snel uitsterft onder het eigen gewicht. Dat hoor je dan ook i.v.v. en lange sustain.

Feel:
De snaren voelen gladder aan en spelen hierdoor prettiger. Het is veel
minder hard werken waardoor er meer subtiliteit in he spel komt.

Verder hebben alle snaren een vergelijkbare luidheid bij een gelijk krachtige aanslag.
Hierdoor heb ik het gevoel veel meer controle te hebben over het volume en dus het gevoel dat ik beter kan sturen in het volume.

Dynamisch spelen is veel makkelijker dan met de stainless snaren waar ik tot nu toe op heb gespeeld (Warrick en D'dario).

Klank:

De klank van de titanium snaren is warmer dan de stainless en nickelroundwounds. De klank heeft het zelfde effect als de feeling. Niet enkel het volume is homogener ook de klank over de verschillende snaren. De warme sound is op alle snaren evenredig aanwezig.

Conclusie:
Ik ga ze dus op alle bassen zetten en neem de nickel zwarte vingertoppen voor lief. Het is ten slotte de sound waar het om draaid en dan moet ik die consessie maar maken.

Voor relatief weinig geld een goede snaar met een lekker warme gebalanceerde sound die licht bespeelbaar is en zeer goed te beheersen qua volume, dynamiek etc. Naar mijn idee een aanradertje en voor de prijs van €23,50.
Laatst gewijzigd door SnarenPlankPlukker op 13 okt 2007, 05:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

Waar te halen? het liefst online, want ik ben lui :wink:
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Te bestellen bij e plaatselijke muziekhandel want ze zijn zo nieuw dat nog niemand ze op voorraad heeft liggen.
Ik heb een setje in bestelling bij de www.americanguitarstore.nl te Enschede.

Ik heb inmiddels al dat setje binnen die ik had bestelt bij Huigens muziekhandel te Hengelo overijssel en er een paar bij besteld.
www.huigens.nl
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Jazzor
Berichten: 606
Lid geworden op: 20 mar 2006, 16:55

Bericht door Jazzor »

Mwaw, zoals je het beschrijft is het bijna te mooi om waar te zijn, maar ik ga die snaren zeker proberen voor die prijs. Speel nu altijd op Rotosound Solo Bas rvs, ben daar zeer content mee, maar zijn ook niet goedkoop!
Thanks!
https://www.myspace.com/coyotebutts" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

En wanneer weten we hoe het zit met die beloofde langere levensduur? :wink:
Hoe lang heb je ze nu op je bas zitten, en hoe verhoudt de klank zich inmiddels met de klank van toen je de snaren net op je bas had zitten?
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Jammer dat ik een Ni allergie heb. :(
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

En wanneer weten we hoe het zit met die beloofde langere levensduur?
Hoe lang heb je ze nu op je bas zitten, en hoe verhoudt de klank zich inmiddels met de klank van toen je de snaren net op je bas had zitten?
Die vraag kan ik nog niet beantwoorden. Ze zitten er net een 1,5 week op dus da's nog een beetje vroeg maar, de tijd zal het vertellen.

@Olaf: Da's inderdaad balen. Ik heb problemen met de zuurtegraad van mijn zweet en krijg zwarte vingertoppen binnen enkele minuten. Ik vindt de klank echter zodanig dat ik dat er voor over heb. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een alergie. Misschien maken ze nog eens een legering met een andere toevoegen i.p.v. nickel. Er zullen vast wel klachten over de nickel komen. Ik wil EBS hierin ook nog een mailtje sturen met de gedachte dat er nickel alergie bestaat en het zwart worden van mijn klauwtjes.

Zou mooi zijn maar, of dan de klankeigenschappen ook de zelfde zullen zijn waag ik te betweifelen.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

LeftyJ schreef:En wanneer weten we hoe het zit met die beloofde langere levensduur? :wink:
Hoe lang heb je ze nu op je bas zitten, en hoe verhoudt de klank zich inmiddels met de klank van toen je de snaren net op je bas had zitten?
En nu? :)
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

En wanneer weten we hoe het zit met die beloofde langere levensduur?
Hoe lang heb je ze nu op je bas zitten, en hoe verhoudt de klank zich inmiddels met de klank van toen je de snaren net op je bas had zitten?
Nou tot nu toe nog steeds prima.
Het wordt nog niet doffer of levenlozer.
Heb ze inmiddels ook op mijn andere bassen gehangen. 8)
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Grommen ze een beetje? Ik ben namelijk altijd nog op zoek naar echt goede grommende snaren. En hoe zijn ze in het laag? De Galli's & DR's die ik gebruik hebben namelijk een heel dikke, stevige onderlaag en daar wil ik niet vanaf.

En weet je of ze bij een internetwinkel te verkrijgen zijn?
none.
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Re: EBS titanium nickel legering snaren

Bericht door The Fourth Horsemen »

SnarenPlankPlukker schreef:Een bijkomend voordeel is het gewicht. Titanium weegt relatief weinig voor de massa die het materiaal heeft.
Dit lijkt me kletskoek. Is titanium onderworpen aan een lagere zwaartekracht dan de rest van de wereld? Massa is massa en twee dingen met dezelfde massa, wegen evenveel.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: EBS titanium nickel legering snaren

Bericht door LeftyJ »

The Fourth Horsemen schreef:Dit lijkt me kletskoek. Is titanium onderworpen aan een lagere zwaartekracht dan de rest van de wereld? Massa is massa en twee dingen met dezelfde massa, wegen evenveel.
Ik neem aan dat in plaats van massa volume bedoeld werd.
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

Ik ben bijzonder geintresseerd om deze snaren uit te testen
Enig idee waar deze in belgie te vinden zijn?
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Dit lijkt me kletskoek. Is titanium onderworpen aan een lagere zwaartekracht dan de rest van de wereld? Massa is massa en twee dingen met dezelfde massa, wegen evenveel.
:?

By the way heb je ook andere soorten massa. Er is ook nog zoiets als trage massa maar, da's een ander verhaal. :wink:

Ik heb inderdaad de verkeerde term gebruikt. Sorry hoor, ik wordt ook een dagje ouder en mijn schooltijd is al weer een tijdje geleden. :wink:
De juiste term is soortelijke massa.

Bij titanium is dat 4,5 Kg/dm3
Bij nickel is dat 8,8 Kg/dm3
Bij staal is dat 7,6 Kg/dm3

Maar heb je wel begrepen waar het om gaat of wil je jezelf enkel even laten gelden? :wink:
Mag ook hoor.


ff back on topic.

@Kilian:
Grommen? Ik vind dat ze dat zeker wel doen. De klank is lekker diep en de trillingen zijn goed waarneembaar. De eerlijkheid gebiedt me wel om aan te geven dat ook dit gedeeltelijk subjectief is. Ik houd van een warme diepe sound waarbij de haren op mijn armen overeind komen en waarbij mijn aambijen beginnen mee te wapperen. Met deze snaren heb ik dat.
Met 'd dario en Warrick en andere snaren heb ik dat niet!

Voor die paar euro is het denk ik wel de moeite waard ze eens uit te proberen. Ik heb ze inmiddels op alle bassen gezet. De lage B is bijna orgastisch.

Ik heb de snaren besteld bij de plaatselijke snarenboer. Gewoon naar binnen stappen en bestellen. Laat ze wel erg duidelijk aangeven dat het om de titanium versie gaat. De zelfde serie heeft ook stainless steel snaren.
Had ze besteld en kreeg toen de stainless. Klinken ook goed maar minder diepte.

@Baske:
Zoals ik hierboven beschreef kun je ze het beste bestellen bij je plaatselijke gitaarsnarenboer of ergens online. Die kan ze weer bij de importeur bestellen. Zo heb ik het ook gedaan want ze zijn nog niet zo bekend dat ze al in de schappen liggen.

Misschien kan de Bassist ze eens testen voor de volgende editie. :lol:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

ik wou ff slim zijn :lol:
Plaats reactie