Peavey T-max versus Hartke HA 5000

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Peavey T-max versus Hartke HA 5000

Bericht door Madmac »

Ik ga hier een vergelijking neerplanten over bovenstaande versterkers, die ik in mijn bezit heb. Het zijn beide hybride versterkers met tube en solidstate voorversterkers en solid state eindversterkers. Deze test is gebaseerd op dezelfde omstandigheden:
- in de repetitie, via dezelfde basgitaren, over hetzelfde cabinet (410) en met de
Hartke op mono.
- op 't podium, via dezelfde basgitaren, over dezelfde cabinets (410 +
115) en met de Hartke op biamp tegenover de T-max mono.

Peavey T-max technisch:

- Tube preamp met pre en post gain controls
- Solidstate preamp met gain control
- Deze zijn schakelbaar en combineerbaar (via footswitch mogelijk)
- Knopjes voor tube, SS of combine
- Equalizer aan knop
- 8 bands grafische EQ
- Low control
- High control
- Master
- Frequentie en balans voor biamp gebruik (2de eindtrap nodig)
- 500 watt @ 2 ohm mono uitgang, 350 watt @ 4 ohm
- Preamp out, poweramp in
- Insert send en return
- Footswitch aansluiting op DIN !!! :shock:
- DI uit
- 2 jack aansluitingen voor speakers

Hartke HA 5000 technisch:

- Tube preamp gain
- Solidstate preamp gain
- Combineerbaar (niet schakelbaar)
- Regelbare compressor
- Equalizer aan knop
- 10 bands grafische EQ
- Low control
- High control
- Master
- Frequentie en balans voor biamp gebruik (2 versterkers ingebouwd)
- 2x 250 watt @ 4 ohm of 2 x 170 watt @ 8 ohm
- Insert send en return
- DI uit
- 4 jack aansluitingen voor speakers, 2 per eindtrap

Nu mijn beoordeling van beide versterkers:

Peavey T-max pluspunten:

- Look, de witte voorplaat trekt aandacht
- Draaiknoppen voelen stevig en kwalitatief aan
- Gaat héél luid
- Tube pre en post gain, dit laat toe de lamp te oversturen :wink:
- Solide afwerking, uitsluitend metalen jackchassis gebruikt
- Ingebouwde DDT (limiter)

Peavey T-max minpunten:

- Lay out van de knoppen
- Lomp uitziende EQ
- 'Plop' geluid bij aanzetten
- Biamp enkel met extra eindtrap

Peavey T-max, mijn commentaar:

De T-max bied je de mogelijkheid om een vuile lampensound te creeëren door de pre gain van de tube open te zetten in combinatie met weinig post gain. Geef je echter 50% pre en 80% post gain, dan knort deze versterker zelfs met mijn Ibanez EDA ! En dat is een prestatie.
De T-max geeft een héél accuraat signaal weer, alles wat je doet komt er prima uit. De solidstate preamp geeft een boomy maar heel clean signaal. Wezenlijk verschillend met de tube preamp. Dat de preamps schakelbaar en combineerbaar zijn, maakt dit eigenlijk een 3 kanaals versterker. Alleen blijkt de footswitch niet vlot verkrijgbaar te zijn en door de DIN aansluiting past een andere niet zomaar.
Dit ding gaat op 3 zo hard dat de gitarist al kloeg dat ik té hard stond. en dit op een podium van 10 breed op 5 diep in een zaal van 400 man.

Hartke HA 5000 pluspunten:

- Look, mooi symetrische layout
- Gaat héél luid
- Fool proof
- Cool uitziende EQ (die lampjes)
- Soft start (geen 'plop')
- Biamp aan boord door 2 eindtrappen
- Symetrische opbouw binnenin

Hartke HA 5000 minpunten:

- Knoppen voelen goedkoop aan, wiebelig en weinig weerstand
- Jackinputs zijn plastic jackchassis, niet bepaald stevig dus
- Knopjes van de EQ breken makkelijk af omdat de schuifjes zelf van
plastic zijn
- Geen preamp uit of poweramp in

Hartke HA 5000, mijn commentaar:

Weinig verschil tussen tube en solidstate preamps bij de Hartke. Er is een verschil, maar niet zoals bij de T-max. Persoonlijk vind ik de compressor overbodig, ik gebruik het nooit omdat het mijn signaal smoort. Je haalt de ballen uit de sound die je bas geeft.
De Hartke lijkt een ingebouwde boost te hebben op een bepaalde 'sweet frequentie' wat de indruk geeft van veel volume. Maar toch komt het over dat deze versterker 'vergevingsgezinder' is dan de T-max. Er wordt meer weggemoffeld in de sound.
Heeft bij mij ook nog niet hoger dan 5 gestaan, wel op biamp.

Conclusie: beide versterkers bevinden zich in dezelfde categorie, maar de T-max bied onmiskenbaar meer karater in de sound. Ook is de pre en post gain regeling bij de tube een serieus pluspunt.
De Hartke moet het dusdoende toch afleggen van de Peavey ! :thumbsup:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Dank voor de review. Niet iedereen krijgt de kans om twee van zulke amps zo uitgebreid naast elkaar te vergelijken.

Hoe zit het trouwens met de ruis van beide amps op beide voorversterkerkanalen? Ofwel, ik ben benieuwd naar het volgende testje:

Sluit geen bas aan op de versterkers. Zet het volume van de eindtrap helemaal open. Draai daarna eerst de solid state van 1 versterker helemaal open en luister hoeveel ruis er uit de speakers komt. Doe hem weer dicht en pak dan de buizentrap. Luister weer naar de ruis. Doe hetzelfde voor de 2e versterker.

Wie wint het op ruis? Met dit testje kun je bepalen hoe hard de preamp aan de eindtrap gevoed wordt. Ik heb zelf de Hartke HA3500 en ik kan wel zeggen dat de ruis ENORM is vergeleken bij bijvoorbeeld Eden versterkers.
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

Unlord schreef: Ik heb zelf de Hartke HA3500 en ik kan wel zeggen dat de ruis ENORM is vergeleken bij bijvoorbeeld Eden versterkers.
en dat is goed? :?
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Nee, hij wil zeggen dat de voorversterker het signaal zo sterk boost, dat je enorm veel ruis krijgt bij hoge volumes.

Daarom dat je bij de twee bovenvermelde versterkers de master zo laag kunt zetten om toch massa's volume te krijgen. Eigenlijk is het de hoge output van de preamp die hiervoor zorgt.

@Unlord, ik kan over de ruis nu al zeggen dat de Hartke meer ruist op normaal gebruik. Bij mij staat de tweeter ALTIJD 50% open en de treble op mijn bas ergen tussen 100% en 50%, afhankelijk van de attack die ik beoog.
Maar de T-max heeft er een lage wow en flutter sound bij die de Hartke weer niet heeft.

Ik ga maandag bovenstaande even uittesten en post mijn bevindingen hier.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Top. Ben benieuwd.

@rensdus: nee, daz nie goe! :D
Haico

Bericht door Haico »

Ik wil al een lange tijd een T-Max... waanzinnige versterker!
Hard, pretentieloos en DIK!

De ventilator en het hoge gewicht zijn wel iets minder toffe eigenschappen.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ik ben ook heel erg tevreden over m'n Tmax.. Lekker geluidje, ik kan er eigenlijk alles wat ik wil wel uitkrijgen.. Speel er ook veel gitaar over, dan moet alleen het hoog iets boosten (doe ik dmv de EQ die erop zit, is met footswitch te bedienen..) Ik ben helemaal tevreden!
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Okee, ik heb vandaag de test gedaan... en er is een wereld van verschil :shock:

Solid state:

T-max, behoorlijk wat ruis. Echt hard en met een zingerige toon.
HA 5000, heel lichte high pitched ruis.

Tube:

T-max met pre én post gain open, ongeloofelijk veel ruis. Alsof je een oceaan op de achtergrond hebt.
HA 5000, iets meer dan de solid state van de Hartke, maar beduidend minder dan de T-max

Ik vermoed wel dat de zwaardere eindtrap bij de Peavey in zijn nadeel speelt en het feit dat je een pre en post gain hebt. Je gebruikt nl nooit de twee open. Voor overdrive staat pre open en post lichtjes en voor warme tube sound staat post open en pre lichtjes.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Bij mijn T-max is die ruis nooit echt opgevallen.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ik ben bang dat er idd iets met de amp aan de hand is dan. Ik heb een aantal jaren een T-Max gehad en van ruis was absoluut geen sprake. Nou ja.. wel iets als je beiden open zet, maar hoe snugger is dat? Heb je chronisch de limiter aan staan dan MadMac?

Ik stuurde de pre-gain wel open, maar draaide dan de post-gain weer naar beneden om de output te beteugelen. Volgens mij is dat ook de manier hoe het moet. Om dat nou als nadeel te noemen....

De Hartke ken ik niet, maar aan de T-Max ga je je geen buil vallen. Hard, mooi en die solidstate setting ga je heel gauw vergeten als je een tijdje het buizenkanaal aan hebt gesloten. Ik ben niet de enige daarin. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Mensen, lees eerst alles vooraleer je de verkeerde conclusie trekt :roll:
Unlord schreef: Hoe zit het trouwens met de ruis van beide amps op beide voorversterkerkanalen? Ofwel, ik ben benieuwd naar het volgende testje:

Sluit geen bas aan op de versterkers. Zet het volume van de eindtrap helemaal open. Draai daarna eerst de solid state van 1 versterker helemaal open en luister hoeveel ruis er uit de speakers komt. Doe hem weer dicht en pak dan de buizentrap. Luister weer naar de ruis. Doe hetzelfde voor de 2e versterker.

Wie wint het op ruis? Met dit testje kun je bepalen hoe hard de preamp aan de eindtrap gevoed wordt. Ik heb zelf de Hartke HA3500 en ik kan wel zeggen dat de ruis ENORM is vergeleken bij bijvoorbeeld Eden versterkers.
Deze test heb ik dus uitgevoerd...
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Sorry... ik ben ff te snel geweest.. :P
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Yeti
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2004, 12:39

Bericht door Yeti »

Mijn T-MAX ruist wel wat, maar of het storend is? Hij gaat gewoon hard met een lekker vuil randje. Heb ook nog nooit het solid state kanaal gebruikt. Dat iele buisje dat er in zit geeft wel een veel lekkerder geluid
Boekholt Thunderbass
Fender Custom Classic Jazz
Fender '57 Precision
Ampeg SVT '75 + Ampeg 810
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ha, ik heb ook een T-Max. Dank voor de review Madmac, nu weet ik ook waar al die knopjes voor zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Gisteren over een T-MAX kunnen bassen. Inderdaad een heel lekker geluid! Overigens geen ruis kunnen ontdekken.
Plaats reactie