Getest/gekocht: Fender Jaguar Bass
-
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 16:11
Getest/gekocht: Fender Jaguar Bass
Specificaties:
Model: Fender Jaguar Bass Deluxe Series
Prijs: Aanbieding bij Feedback: E 860,-
Kleuren: - Black
- Hot Rod Red
Body: Els
Hals: Esdoorn
Toets: Palissander
Pickups: 2 Vintage Jazz Bass Single-Coil Pickups
Waar al die knopjes voor zijn:
Master Volume,
Master Tone,
Preamp Treble Control Wheel,
Preamp Bass Control Wheel,
Passief/Actief switch
Per element een aan/uit schakelaar
Een schakelaar om ze in parallel te zetten
Uiterlijk
Hier valt natuurlijk over te discussieren, maar ik vind m heel mooi. De matching headstock die je bij de Hot Rod Red versie krijgt geeft de bas, samen met de parelmoer-achtige position markers en al die chromen plaatjes een heel vintage uiterlijk. Wat jammer is is dat 'ie hier alleen in de bovengenoemde kleuren kunt krijgen, terwijl ze hem in Japan (waar hij gebouwd wordt) ook in Vintage White en Sunburst leveren. De afwerking is dik in orde, alles voelt solide aan, en er is tot zo ver nog niks van af gevallen. De input kun je inmiddels wel met de hand losdraaien, maar ik vermoed dat mijn fijne planet-waves kabel met dingetjes om de jack waarmee ie extra stevig vast zit daar hand in heeft gehad....
Bespeelbaarheid
De hals is lekker dun, dus snel. Wat deze snelheid een beetje in de weg zit is het feit dat de snaren vrij ver van de hals af staan, waardoor je de snaren diep moet indrukken. Even laten afstellen en het is verholpen. Door alle elektronica is de bas wat zwaar, in ieder geval zwaarder dan je zou vermoeden omdat de body vrij klein lijkt. Voor de mensen die graag zittend spelen: de bas heeft de neiging van je been af te glijden door de kleine bolling die achter je been zou moeten 'haken'. Kleinigheidje. Hij heeft helaas ook last van neckdive. Ik dacht dat dat opgelost zou zijn met een leren strap, maar het enige effect dat dat ding tot nu toe heeft gehad is dat ik half wordt uitgekleed omdat die strap mn shirt mee naar beneden wil trekken:P Het komt denk ik door de vrij lompe stemmechanieken, dus die gaan t.z.t. vervangen worden.
Geluid
Wat ik aanvankelijk een beetje vreemd vond is dat, hoewel dit ding zoveel knoppen heeft dat je verwacht er ook brood mee te kunnen roosteren en het gazon te kunnen maaien, de knop voor de elementbalans ontbreekt. Ook zijn er geen knoppen om het volume per element te regelen, ze kunnen alleen aan of uit. Omdat ik op zoek was naar een veelzijdige bas vond ik dit eerst een minpunt. In de actieve modus heb je echter de beschikking over een equalizer die dit probleem behoorlijk verhelpt. Met een beetje gedraai kun je van de bas zowel een vette P als een funky Musicman maken. Als je het knopje naast de equalizer omzet is je bas ineens een passieve jazzbas met een mooi rond geluid, maar niet veel beter of slechter dan andere bassen in deze klasse. Wat leuk is aan die passief/actief schakelaar is dat je je equalizer instelt, naar passief schakelt en begint te spelen. Zet de switch om en je equalizer wordt actief, zodat je in een nummer twee hele verschillende geluiden kunt gebruiken zonder aan je versterker te moeten gaan klooien. Ook handig als je (zoals ik) in delen van een nummer een effect gebruikt, zoals mijn Phase Shifter, dat wat beter klinkt als je hoog wat meer open staat. Het slapgeluid is dik in orde, met een mooi (mijn baslerares omschreef het als een 'rinkeltje') in het hoog. Voor rock en funk gebruik ik gewoon het hals en het brugelement, ik laat het van de stijl af hangen of ik ze in serie of in parallel zet. Beide elementen tegelijk gebruik ik niet zo heel vaak. De actieve modus gebruik ik vooral voor de wat rustigere ballads, om te zorgen dat 'ie iets minder agressief klinkt draai ik er wat meer laag in. Als ik ga slappen wil ik ook af en toe nog wel eens wat extra laag of hoog toevoegen. Wat ik nog steeds erg gaaf vind aan het ding is dat je er heel veel verschillende geluiden uit kunt halen. Brugelement in serie en in paralel klinken bij wijze van spreken al alsof je twee verschillende bassen in je handen hebt. Nadeel: Hij bromt. Alleen als je niet speelt, en met name als je alleen het halselement parallel gebruikt. Met het brugelement heb ik nergens last van.
Conclusie
Als je een veelzijdige bas zoekt waarop je zowel Bootsy als Gene Simmons wilt kunnen imiteren is dit zeker een bas die je in je overweging mee moet nemen. Ik ben zelf vooral voor het geluid en het speelgemak gevallen, en tot nu toe heeft ie me niet teleur gesteld. Begin alleen haatgevoelens te koesteren jegens de man die heeft bedacht dat je eerst een bas met een hele lichte, dunne hals te bouwen en er vervolgens loodzware stemmechanieken op te zetten, zodat 'ie alsnog neckdive heeft.
Nog even wat plaatjes:
Model: Fender Jaguar Bass Deluxe Series
Prijs: Aanbieding bij Feedback: E 860,-
Kleuren: - Black
- Hot Rod Red
Body: Els
Hals: Esdoorn
Toets: Palissander
Pickups: 2 Vintage Jazz Bass Single-Coil Pickups
Waar al die knopjes voor zijn:
Master Volume,
Master Tone,
Preamp Treble Control Wheel,
Preamp Bass Control Wheel,
Passief/Actief switch
Per element een aan/uit schakelaar
Een schakelaar om ze in parallel te zetten
Uiterlijk
Hier valt natuurlijk over te discussieren, maar ik vind m heel mooi. De matching headstock die je bij de Hot Rod Red versie krijgt geeft de bas, samen met de parelmoer-achtige position markers en al die chromen plaatjes een heel vintage uiterlijk. Wat jammer is is dat 'ie hier alleen in de bovengenoemde kleuren kunt krijgen, terwijl ze hem in Japan (waar hij gebouwd wordt) ook in Vintage White en Sunburst leveren. De afwerking is dik in orde, alles voelt solide aan, en er is tot zo ver nog niks van af gevallen. De input kun je inmiddels wel met de hand losdraaien, maar ik vermoed dat mijn fijne planet-waves kabel met dingetjes om de jack waarmee ie extra stevig vast zit daar hand in heeft gehad....
Bespeelbaarheid
De hals is lekker dun, dus snel. Wat deze snelheid een beetje in de weg zit is het feit dat de snaren vrij ver van de hals af staan, waardoor je de snaren diep moet indrukken. Even laten afstellen en het is verholpen. Door alle elektronica is de bas wat zwaar, in ieder geval zwaarder dan je zou vermoeden omdat de body vrij klein lijkt. Voor de mensen die graag zittend spelen: de bas heeft de neiging van je been af te glijden door de kleine bolling die achter je been zou moeten 'haken'. Kleinigheidje. Hij heeft helaas ook last van neckdive. Ik dacht dat dat opgelost zou zijn met een leren strap, maar het enige effect dat dat ding tot nu toe heeft gehad is dat ik half wordt uitgekleed omdat die strap mn shirt mee naar beneden wil trekken:P Het komt denk ik door de vrij lompe stemmechanieken, dus die gaan t.z.t. vervangen worden.
Geluid
Wat ik aanvankelijk een beetje vreemd vond is dat, hoewel dit ding zoveel knoppen heeft dat je verwacht er ook brood mee te kunnen roosteren en het gazon te kunnen maaien, de knop voor de elementbalans ontbreekt. Ook zijn er geen knoppen om het volume per element te regelen, ze kunnen alleen aan of uit. Omdat ik op zoek was naar een veelzijdige bas vond ik dit eerst een minpunt. In de actieve modus heb je echter de beschikking over een equalizer die dit probleem behoorlijk verhelpt. Met een beetje gedraai kun je van de bas zowel een vette P als een funky Musicman maken. Als je het knopje naast de equalizer omzet is je bas ineens een passieve jazzbas met een mooi rond geluid, maar niet veel beter of slechter dan andere bassen in deze klasse. Wat leuk is aan die passief/actief schakelaar is dat je je equalizer instelt, naar passief schakelt en begint te spelen. Zet de switch om en je equalizer wordt actief, zodat je in een nummer twee hele verschillende geluiden kunt gebruiken zonder aan je versterker te moeten gaan klooien. Ook handig als je (zoals ik) in delen van een nummer een effect gebruikt, zoals mijn Phase Shifter, dat wat beter klinkt als je hoog wat meer open staat. Het slapgeluid is dik in orde, met een mooi (mijn baslerares omschreef het als een 'rinkeltje') in het hoog. Voor rock en funk gebruik ik gewoon het hals en het brugelement, ik laat het van de stijl af hangen of ik ze in serie of in parallel zet. Beide elementen tegelijk gebruik ik niet zo heel vaak. De actieve modus gebruik ik vooral voor de wat rustigere ballads, om te zorgen dat 'ie iets minder agressief klinkt draai ik er wat meer laag in. Als ik ga slappen wil ik ook af en toe nog wel eens wat extra laag of hoog toevoegen. Wat ik nog steeds erg gaaf vind aan het ding is dat je er heel veel verschillende geluiden uit kunt halen. Brugelement in serie en in paralel klinken bij wijze van spreken al alsof je twee verschillende bassen in je handen hebt. Nadeel: Hij bromt. Alleen als je niet speelt, en met name als je alleen het halselement parallel gebruikt. Met het brugelement heb ik nergens last van.
Conclusie
Als je een veelzijdige bas zoekt waarop je zowel Bootsy als Gene Simmons wilt kunnen imiteren is dit zeker een bas die je in je overweging mee moet nemen. Ik ben zelf vooral voor het geluid en het speelgemak gevallen, en tot nu toe heeft ie me niet teleur gesteld. Begin alleen haatgevoelens te koesteren jegens de man die heeft bedacht dat je eerst een bas met een hele lichte, dunne hals te bouwen en er vervolgens loodzware stemmechanieken op te zetten, zodat 'ie alsnog neckdive heeft.
Nog even wat plaatjes:
Laatst gewijzigd door lars-dorren op 13 jul 2008, 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
- Madame Clapotis
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06
Bij KeyMusic stond hij gisteren nog voor rond de 990euro!
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU
Mme Clapotis
TK: CIOKS Schizophrenic PSU
Mme Clapotis
-
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 16:11
Je moet altijd vragen of ze een deal kunnen,maken. Dan gaat er nog een groot deel van af.Madame Clapotis schreef:Bij KeyMusic stond hij gisteren nog voor rond de 990euro!
In Gent staat hij voor 850
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212
The Foreign Exchange Program
The Foreign Exchange Program
- Madame Clapotis
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06
Voorlopig nog niet genoeg geldjes om die vraag zelfs maar te mógen stellen.albi schreef:Je moet altijd vragen of ze een deal kunnen,maken. Dan gaat er nog een groot deel van af.Madame Clapotis schreef:Bij KeyMusic stond hij gisteren nog voor rond de 990euro!
In Gent staat hij voor 850
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU
Mme Clapotis
TK: CIOKS Schizophrenic PSU
Mme Clapotis
Aargh der zijn zoveel mooie bassen. Maar eerst een P
Ibanez SR-505dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300
Das persönliche drätchen
-
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 16:11
Ooit komt er bij mij ook nog eens zo'n bas te staan. Heb nu al zo lang GAS voor zo'n beestje, en dit soort verhalen helpen niet om me in te houden...
Wat betreft de tuners: zijn dat gewoon de lompe "standaard Fender tuners"? Er zijn dacht ik ook lichtgewicht uitvoeringen met dezelfde looks (toch?).
Wat betreft de tuners: zijn dat gewoon de lompe "standaard Fender tuners"? Er zijn dacht ik ook lichtgewicht uitvoeringen met dezelfde looks (toch?).
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!
DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
(Te) veel inspiratie!
DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
-
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 16:11
Jep, die zijn er...T zou ook een onhandigheidje in het ontwerp kunnen zijn trouwens, want de body is redelijk zwaar, en de hals echt heel dun, dus ik denk dat het evenwichtspunt wat ongelukkig geplaatst is. Ik zou, voordat ik geld in nieuwe tuners zou stoppen, even navragen of dit ook echt een oplossing is. Overigens heb ik zelf niet zo'n enorme problemen met de neckdive, en hij is ook niet zo heel sterk, maar als het te verhelpen is zou ik dat even doen.PaulPp schreef: Wat betreft de tuners: zijn dat gewoon de lompe "standaard Fender tuners"? Er zijn dacht ik ook lichtgewicht uitvoeringen met dezelfde looks (toch?).
Mooi ding....mooi rood is niet lelijk!
Ik heb er een tijdje terug op gespeeld, en daar is helemaal niks mis mee - dezelfde hals als de Fender MIA dlx j-bass.
Staat dus nog op m'n verlanglijst (met nog 4 andere... ), en haal 'm dan bij Dirk Witte - daar staat-ie voor € 799,--........
Ik heb er een tijdje terug op gespeeld, en daar is helemaal niks mis mee - dezelfde hals als de Fender MIA dlx j-bass.
Staat dus nog op m'n verlanglijst (met nog 4 andere... ), en haal 'm dan bij Dirk Witte - daar staat-ie voor € 799,--........
I'm an Ace, so of course I play the Bass....
Fender MIA Deluxe Jazzbass / OLP MM2s / Squier Jaguar
Markbass CMD 102P + CMD 121P (300/500W combo's)
Markbass Traveller 151P
Roland Cube 30W Bass
Warwick Sweet 15/150W combo
Warwick CCL/250W combo
Fender MIA Deluxe Jazzbass / OLP MM2s / Squier Jaguar
Markbass CMD 102P + CMD 121P (300/500W combo's)
Markbass Traveller 151P
Roland Cube 30W Bass
Warwick Sweet 15/150W combo
Warwick CCL/250W combo
Das nou wijsheid... Hans zou trots op je zijn.Dazler schreef:Aargh der zijn zoveel mooie bassen. Maar eerst een P
(zei iemand met een jazz alleen thuis)
Mooie bas, zo'n Jaguar.. geniet ervan!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.
Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".