Oude gitarist test bassen! (lang....)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
munkie
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 feb 2008, 19:27

Oude gitarist test bassen! (lang....)

Bericht door munkie »

Na uitvoerige lezing van onderhavig Forum ben ik op zoek gegaan naar een betaalbare bas. Ik ben een heel oude gitarist die ooit een Peavey T15? en een Yamaha BB1100 heeft gehad, allang weer verkocht natuurlijk. Gewoon voor erbij, lijntje bas inspelen bij opnames, misschien eens een jamsessie. Budget zo tot 300 euro. Gewone passieve 4 snaar. 2dehands is er weinig aanbod in de regio, NW Fryslan.

Getest in een muziekzaak op een Roland bascube de toonregeling op 0:

Ibanez GSR 180(169 euro): speelgoed, te brede hals, dun geluid

Yamaha RBX170(229): voelt ook wat iel aan maar klinkt veel beter dan de Iba

Epiphone EB0(199): wat een baggerding, hoe kunnen ze het Jack Bruce aandoen.

Cort Action V(249): het is dat ik geen 5 snaar wil anders was dit hem geworden. Een ECHTE BAS voor dit geld niet te geloven. Zelfs de lage B spuit eruit op een klein combootje. Wel wat moderne vormgeving, ik zocht eigenlijk iets " vintage" .

Squier P bass Affinity(189) Voelt wat cheapo aan, de mechanieken zijn wat vaag. Verrast echter wel electrisch met de overbekende "ronk" die op 100.000 classic rock platen staat. Speelt niet slecht.

Richwood RB825-TS(159) 5 snaar MM kloon. Loopt wat aan vooral de lage B. Klinkt electrisch wat knallerig en ongedefinieerd. Lang niet zo goed als een OLP MM2 die ik elders getest heb.

Squier Jazz bass Standard SHG(289) Toets is geverfd, doet toch wat goedkoop aan. (Te?) slanke nek. Mwa, niet echt overtuigend.

Squier Jazz bass VM 70N(359) De Vintage Modified die zo'n goede pers krijgt. Iets bredere nek dan die andere jazz. Electrisch best goed maar blijft toch iets goedkoop aanvoelen ondanks de prijsklasse. Mooie 70s copie maar toch. Mwa. Misschien ben ik wel geen Jazz bas man, het blijft wat te beschaafd allemaal.

(Drumroll.... 8) )

Yamaha BB414WR(359) Ik had dus vroeger een BB1100. Dit doet w.m.b. niet onder voor wat Yamaha vroeger maakte. Afwerking perfect, speelt goed. Veelzijdig en erg goed geluid. Ik moet jullie knarsetandend gelijk geven... Alleen de prijs, ik ben niet rijk en voor erbij is het eigenlijk teveel. Als geld geen rol zou spelen, dit is hem.

In andere winkels getest:

Shine Beatle bas(219!) LEUKE Hoefner copie, veel te goed om aan de muur te hangen. Klinkt electrisch verrassend stevig. Loopt wel erg aan op 1 positie.

Indie Rick copie(500): "hors categorie" qua prijs. Met de vingers "mwa" maar met plectrum het CHRIS SQUIRE " pneumatische hamer" geluid, no problemo.

OLP MM2(249): Speelt en klinkt goed, niet te zwaar, goede balans. Het verschil tussen de beide volumeknoppen is qua klank te klein vind ik. Regelbereik is ook niet goed, te abrupt.

Met dank aan dit forum :!:
ouwe gitarist
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Je hebt uitgebreid en onbevooroordeeld de mogelijkheden bekeken en je niet beperkt tot één categorie qua looks of afkomst. Da's een goed uitgangspunt.
Maar heb je nu iets gevonden wat je zou willen aanschaffen binnen je budget?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
munkie
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 feb 2008, 19:27

Bericht door munkie »

Afbeelding

Zij het met enige schroom... :oops:

Toch maar een 2dehandsje. Squier P-bass Affinity, met hoes en draagband, 110 euro. Meteen maar nieuwe snaren erop, Rotosound Swingbass 45, 30 euro!! Dure hobby, bassen! Knapt ie wel van op moet ik zeggen. Actie is nog wat hoog, de hals staat wat hol. Ben ik aan het corrigeren met de inbus sleutel, kwart slagje per dag. Ik heb mijn leergeld hiermee wel betaald.
ouwe gitarist
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Niks mis mee voor het doel waarvoor je 'm wilt gebruiken toch? En voor dat geld...
Trouwens.......zie onderschrift 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Voor de prijs prima basjes!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
munkie
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 feb 2008, 19:27

Bericht door munkie »

Hij begint al aardig bij te trekken. Ik heb nog even gekeken op de site van Gary Willis, prima uitgelegd hoe je een bas afstelt. Ik heb 25 jaar gitaar ervaring, scheelt ook natuurlijk. Hals dus recht getrokken, brug omlaag, intonatie, topkam iets verder ingevijld. Niet alleen speelt ie nu veel beter, hij klinkt ook beter, strakker, meer boventonen. Ik heb inmiddels een blaar op mijn middelvinger van het spelen, Zwaar werk hoor, bassen :wink:
ouwe gitarist
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Kun je nagaan tussen wat voor bikkels je je hier bevindt :P
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Hans58 schreef: Trouwens.......zie onderschrift 8)
Ik wilde net iets zeggen... ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie