Artec EBC4-CR - Sidewinder PUP replacement

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Hoe hard klinkt het brug element?
Is dat significant zachter dan het hals element? (waarschijnlijk wel, want die laatste is superhot met zijn 30 kOhm...)

Ga anders eens naar het Gibsonbass forum voor échte expertise op gebied van EB3 aansluitingen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Basvarken schreef:Hoe hard klinkt het brug element?
Is dat significant zachter dan het hals element? (waarschijnlijk wel, want die laatste is superhot met zijn 30 kOhm...)
Uh ja, maar ik krijg nou de indruk dat we over verschillende dingen zitten te praten want natuurlijk is de mini-humbucker zachter als je het vergelijkt met de Artec wanneer je ze op hun respektievelijke solo-standjes ingeschakelt op de switch.

Maar in de stand met beide PUPs ingeschakeld is er niks aan het handje en geeft de mini meer dan voldoende output om tegen de Artec op te kunnen. Het "probleem" is dus wat mij betreft geen probleem, in pricipe gebruik ik toch alleen de mix-stand en draai de mini terug naar de sweet-spot en zoek daar het geluid wat het lekkerst door de mix komt.

Ik vind het alleen een vreemd technies gegeven dat de mini in combinatie met de Artec dus blijkbaar de totaal output naar beneden brengt, ten opzichte van de Artec solo. Maar als je het volume van de mini geleidelijk terugdraaid tot 0 wordt de output weer navenant hoger en eenmaal op 0 uitgekomen is de Artec weer net zo hard als in zijn solo-stand op de switch.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Droombolus schreef: Ik vind het alleen een vreemd technies gegeven dat de mini in combinatie met de Artec dus blijkbaar de totaal output naar beneden brengt, ten opzichte van de Artec solo. Maar als je het volume van de mini geleidelijk terugdraaid tot 0 wordt de output weer navenant hoger en eenmaal op 0 uitgekomen is de Artec weer net zo hard als in zijn solo-stand op de switch.
Ik vind dit een logisch verhaal. Hoe meer je de invloed van het brugelement terugbrengt, hoe sterker het hals element zal zijn.

Wil je een evenredige verdeling dan zul je denk ik iets moeten wijzigen aan de weerstand die tussen de Artec en de volumepot zit. Maar dat kan Bernarduur je vast vertellen...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Basvarken schreef:
Droombolus schreef: Ik vind het alleen een vreemd technies gegeven dat de mini in combinatie met de Artec dus blijkbaar de totaal output naar beneden brengt, ten opzichte van de Artec solo. Maar als je het volume van de mini geleidelijk terugdraaid tot 0 wordt de output weer navenant hoger en eenmaal op 0 uitgekomen is de Artec weer net zo hard als in zijn solo-stand op de switch.
Ik vind dit een logisch verhaal. Hoe meer je de invloed van het brugelement terugbrengt, hoe sterker het hals element zal zijn.

Wil je een evenredige verdeling dan zul je denk ik iets moeten wijzigen aan de weerstand die tussen de Artec en de volumepot zit. Maar dat kan Bernarduur je vast vertellen...
Ja;

ik gebruik nu zelf een 220k weerstand, een oude CC weerstand gewoon voor de fun, om dit uit te balanceren

En he, de mijne ius maar 1.5k, dus niet eens zo heet maar een output!
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Ik heb 'r meegenomen naar de rippetissie donderdag en ik ben een tevreden kampeerder !

Door tijdgebrek heb ik allen maar de kombinatiestand uitvoerig kunnen testen. De PUPs laten zich ook op groter volume makkelijk in allerlei verschillende geluiden mixen, dus ook in het enig ware geluid :wink: waarbij je je aanslag goed door de mix hoort komen terwijl tegelijkertijd de broekspijpen lustig wapperen vanwege de grote hoeveelheden laaaaag die door de Artec geproduceerd worden. Echt een belachelijk verschil met de Epi Sidewinder die ook wel goed wat laag produceert maar toch voelbaar minder diep gaat, terwijl je aanslag in kombi met de mini regelmatig ten onder dreigt te gaan in het totaal bandgeluid.

Ik zal volgende week kijken of ik de tijd krijg om een goed geluid uit de Artec kan krijgen als ie de kar alleen moet trekken........
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
farmie
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 feb 2006, 20:59

Bericht door farmie »

Binnenkort heb ik er één (Artec pickup) om in mijn Epi Rivoli te steken. I"ll keep you informed.
Trouwens, zal maar meteen ook de pots vervangen van die Rivoli. Iemand een idee van de waarde dat die best hebben?
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

In de EB-3 zit B-500K ( lineair ) als volume-pot en A-500K ( logaritmies ) als toon-pot ......
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Droombolus schreef:Ik zal volgende week kijken of ik de tijd krijg om een goed geluid uit de Artec kan krijgen als ie de kar alleen moet trekken........
Belofte maakt schuld ........

Rechtstreeks versterkt op de Trace ( zoals ik normaal altijd speel ) krijg ik er vrij makkelijk een redelijk geluid uit. Het geluid mist dan wel de duidelijke aanslag punch die er in kombi met de mini wèl in zit. Snaren aangeslagen met een plektrum geeft een beter resultaat in die richting, maar plektrum is mijn ding niet.
Maaaaaaaar, de Artec solo kwam wèl echt tot leven, met een voor mij aanvaardbare punch dus, toen ik 'r via een EH English Muff'n ( met buizen dus ) in de Trace plugde. Konklusie: het lijkt potjandozie wel een echte !! Mijn oude Gib EB-3 dee het ook alleen maar lekker als ze met buizen versterkt werd ....... 8)
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Same here

Mijn Tbird's MUD klinkt zo vreslijk anders als je hem versterkt met mijn SS of buizen Ampeg.........

Tube for life!
Gebruikersavatar
farmie
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 feb 2006, 20:59

Bericht door farmie »

Droombolus schreef:In de EB-3 zit B-500K ( lineair ) als volume-pot en A-500K ( logaritmies ) als toon-pot ......
Thx voor de tip. Ondertussen is het wel nog even wachten op de pickup. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Droombolus schreef:In de EB-3 zit B-500K ( lineair ) als volume-pot en A-500K ( logaritmies ) als toon-pot ......
Is het niet omgedraaid? Log is meestal de volume potmeter
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Bernardduur schreef: Is het niet omgedraaid? Log is meestal de volume potmeter
Eigenwijze bassen voor eigenwijze mensen :lol: Ziet de volume pots -->

Afbeelding
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Voor accurate Gibson potmeter gegevens check hier:

https://www.vintageguitars.org.uk/gibsonPots.php
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Hee Martin, nog even over dat volume verschil als je beide pickups aan hebt. Ik las net toevallig dit verhaal op de bassoutpost. Kennelijk hoort het er een beetje bij met de mudbucker en de minibucker in combinatie.


"If you have had experiences with EB-2D's you will know how the discrepancy between the mudbucker and the bridge mini cause considerable problems with regard to a simple balanced sound when the toggle is in the 'middle' position. To utilize both pickups on an EB-2 you have to dial back the volume of the mini a very small bit to bring out the mudbucker effectively. You get very good at moving the volume knob for the mini humbucker very small increments! One would think the opposite to be true because the mudbucker is soooo much stronger than the mini but in the middle position the sound is thin and fairly anemic."
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Droombolus schreef:
Bernardduur schreef: Is het niet omgedraaid? Log is meestal de volume potmeter
Eigenwijze bassen voor eigenwijze mensen :lol: Ziet de volume pots -->

Afbeelding
Ik zie er niet veel aan............ hoe zie je dat ie lin is?
Plaats reactie