Artec EBC4-CR - Sidewinder PUP replacement

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Artec EBC4-CR - Sidewinder PUP replacement

Bericht door Droombolus »

Je zou kunnen zeggen dat voor deze Artec "Bought :wink: Under A Bad Sign" opgaat. De eerste verzending ging de mist en na veel heen en weer mailen en diepgaande onderzoeken kon de verkoper het pakketje terughalen bij het postkantoor en opnieuw verzenden, waardoor het pas na een dikke maand bij mij bezorgd werd. Nadat ik 'r in m'n EB-3 gezet had bleek de potmeter van de mini-humbucker het proces niet overleefd te hebben :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Artec is wat dikker en breder dan de Epi Sidewinder maar na wat vijlen en takties gebruik van een steekbeiteltje, om de in de body beschikbare breedte iets te vergroten, kon ze redelijk soepel geplaatst worden. In de diepte hoefde ik niks aan te passen want met een dunner stukje schuimplastic onder de PUP dan wat er onder de Epi PUP zat en de door iets hogere chromen PUP cover van de Artec past het allemaal precies. De schroefgaten voor de cover zitten op precies dezelfde plaats als bij de Epi PUP dus ook daar geen probleem.

Ik heb er zojuist in mijn muziekhok stevig aan de tand gevoeld en moet tot de konklusie komen dat het geluid van de Artec inderdaad veel vetter is en veel dichter in de buurt komt van de orginele Gibson Sidewinder PUP. De Epi geeft minder signaal af en geeft beduidend meer hoog. Jammergenoeg heb ik 'r dus nog niet in kombinatie met de mini-humbucker kunnen proberen, maar een nieuwe potmeter is reeds besteld dus: Wordt vervolgd.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Van wanneer is die Epi?

De nieuwere epi's gebruiken pickups van Gotoh; deze hebben niet zo'n hoge impedantie
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Dank dank dank Martin!
Ik zit al tijden te overwegen om er eentje te kopen omdat ie qua impendatiewaarde gelijk is aan de oude Gibsons.


Jouw verhaal heeft me het laatste zetje gegeven.


(Het plan is om hem in de BaCH Telebass te zetten)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Same here

De mijne om in de brug positie te zetten van mijn Tbird
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Bernardduur schreef:Van wanneer is die Epi?

De nieuwere epi's gebruiken pickups van Gotoh; deze hebben niet zo'n hoge impedantie
De Epi is van 2000. Er zat damaals een sticker op dat het een Orginal US Designed PUP is en dat er een ALNICO magneet voor gebruikt was. Er hangen in ieder geval maar de helft aan magneten aan de zijkanten in vergelijk met de Artec, maar dat zal er wel weer niks mee te maken hebben ? Techniek en ik .......... :roll:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Bernardduur schreef:Van wanneer is die Epi?

De nieuwere epi's gebruiken pickups van Gotoh; deze hebben niet zo'n hoge impedantie
De Epi is van 2000. Er zat damaals een sticker op dat het een Orginal US Designed PUP is en dat er een ALNICO magneet voor gebruikt was. Er hangen in ieder geval maar de helft aan magneten aan de zijkanten in vergelijk met de Artec, maar dat zal er wel weer niks mee te maken hebben ? Techniek en ik .......... :roll:
Basvarken schreef: Ik zit al tijden te overwegen om er eentje te kopen omdat ie qua impendatiewaarde gelijk is aan de oude Gibsons.

(Het plan is om hem in de BaCH Telebass te zetten)
In plaats van of als hals PUP ? Ze worden op eBay trouwens voor een scheet en drie knikkers aangeboden .......... het enige nadeel is dat ze er geen schroeven bij leveren ......
Bernardduur schreef:om in de brug positie te zetten van mijn Tbird
Thrillseeker ! :lol:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Droombolus schreef:
Bernardduur schreef:Van wanneer is die Epi?

De nieuwere epi's gebruiken pickups van Gotoh; deze hebben niet zo'n hoge impedantie
De Epi is van 2000. Er zat damaals een sticker op dat het een Orginal US Designed PUP is en dat er een ALNICO magneet voor gebruikt was. Er hangen in ieder geval maar de helft aan magneten aan de zijkanten in vergelijk met de Artec, maar dat zal er wel weer niks mee te maken hebben ? Techniek en ik .......... :roll:
Die pickups zijn gemaakt door Gotoh als ik het goed heb; gewoon een "normale" humbucker; niets in vergelijking met de oude garde!

Je kan deze versie kopen op bv Allparts
Droombolus schreef:
Bernardduur schreef:om in de brug positie te zetten van mijn Tbird
Thrillseeker ! :lol:
I know; ik hou zo veel van degene in de neck positie...... ik wil er graag eentje proberen in de brug positie. Enige nadeel: de mijne in de neck heeft een impedantie van net 1k, deze van 30k. Ik hoop dat ze samengaan :)
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Droombolus schreef: In plaats van of als hals PUP ? Ze worden op eBay trouwens voor een scheet en drie knikkers aangeboden .......... het enige nadeel is dat ze er geen schroeven bij leveren ......
In plaats van. Maar dan wel zo dicht mogelijk tegen de hals. Dus de achterste rand van de Artec gelijk met het gat wat er al zit en dan aan de voorkant uitfrezen. Misschien doe ik gek en plaats ik er twee...

Een andere optie is eventueel nog voor het EB2 project wat ook in de pijplijn zit...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Basvarken schreef:Een andere optie is eventueel nog voor het EB2 project wat ook in de pijplijn zit...
Daarvoor is de Artec helemaal goed IMO !!
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

De nieuwe potmeter voor de mini-humbucker zit erin.

Tot mijn stomme verbazing trekt de mini op de mix-stand van de 3-standen schakelaar de totaal output van de EB-3 naar beneden. Door trim van de voorversterker op te draaien en het volume van de mini een stuk terug te zetten krijg je een zelfde soort bruikbaar mix-geluid als met de Epi Sidewinder, maar het echte orkaan geweld van Artec gaat toch helaas grotendeels verloren. En van de Artec naar de mix-stand omschakelen is dus niet meer een kwestie van even snel de switch in een andere stand zetten. In vergelijk met mijn oude Gibson EB-3 lijkt het erop alsof je daarvoor "standje 4" ( hals-element in de non-turbo stand ) op de switch mist.......

Voorlopig denk ik niet dat de mix-stand nog veel gebruikt gaat worden, maar ik kan de Artec pas over een kleine 2 weken ( als ik weer het rippetissie-hok in ga ) "op volume" testen, dus wordt ( wederom ) vervolgd.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Lijkt op een fase fout. Misschien komt dat door het extreem verschil in impendantie?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Basvarken schreef:Lijkt op een fase fout. Misschien komt dat door het extreem verschil in impendantie?
:oops: Ik had een paar draadjes een beetje verkeerd om gesoldeerd :oops:

Het volvette karakter van de Artec in de mix-stand komt nu wel bovendrijven als het volume van de mini iets terugezet wordt :yes: en ze voorziet de Artec dan keurig van iets meer attack, precies zoals ik het mij gedacht had, maar het verschil in output met de Artec in solo-stand blijft: met de pot half open is ze nog harder dan de totaal output in de mix-stand.

En dan nu over naar Bernhard ......... :wink:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Probeer ook iets te spelen met de hoogte van de elementen ten opzichte van de snaren (en elkaar). Dat heeft ook invloed op elkaar.
Bij de Les Paul Bass werd door Gibson zelfs ten strengste afgeraden om zelf aan de hoogte te gaan sleutelen wegens het soort klachten wat jij nu ervaart...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Klopt;

Ik had er zelfs last van op mijn tbird;
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

De elementen zijn onderling prima uitgebalanceerd in de mix-stand, dus daar ligt het niet aan. Het "probleem" is dat als ik met de switch alleen het halselement selekteer, de output veel hoger is dan in de mix-stand met beide elementen.
Experience is the ultimate teacher
Plaats reactie