Review Eden D410XST

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Review Eden D410XST

Bericht door AmericanIdiot »

Ik speel er al tijdje mee en door m'n enthousiasme over dit cab zal ik hier maar eens een review + extra info plaatsen.

Het gaat dus om deze:

Afbeelding

Quote van de Eden-site:

SPEAKERS EC-1060XS Cast Frame
TWEETER E-2700 Cast Bell
CROSSOVER 3.5kHz @18db
POWER HANDLING 1000W RMS
FREQ. RESPONSE 36hz - 14khz ±2dB
SENSITIVITY 104dB SPL@1W1M
IMPEDANCE 8Ω
DIMENSIONS 23”w x 25”h x 18.5”
WEIGHT 95 LBS

Our 1000 watt D410XST features a deeper,stronger low end than the XLT, and a more open, transparent midrange definition and exceptionally flat studio-like response along with reduced size and weight. The tone is wonderful, well-balanced with a smooth, effortless quality usually reserved for the studio. If you like high-definition and low distortion coupled with a big sound, this is well worth the auditioning. Massive internal bracing and optimum bracing make for extremely tight lows.


Wat zijn de bevindingen? Mechanisch gezien klopt het bovenstaande, er zitten 10 inchers met gegoten alu korf in. De 1000W belastbaarheid neem ik zonder meer aan, de magneten zijn 'huge' :shock: . De 'massive internal bracing' is inderdaad een feit:

Afbeelding

En dan het belangrijkste: Hoe klinkt dat? Ik was in de markt voor 1 cab dat mijn 2 Hartkes (410XL +115XL) kon vervangen. Nou daar is de D410XST in geslaagd. Het is verbazend hoeveel laag dit cab kan drukken....een open B wordt zonder gesputter weergegeven en dat ook op hoge volumes....juist in dat laatste schieten veel cab's te kort. Ik vergeet nooit meer de opmerking van de koper van mijn Hartke 3500. Ik had die top op de Eden aangesloten om te testen en dit setje stond weer bovenop de 115XL. Ik aai een paar keer flink over de B-snaar en de reactie was: "Klinkt vet hoor, vooral die 15 incher beukt een lekker potje laag" Ik laat hem de achterkant van de stack zien en hier was slechts 1 snoer van de amp naar de Eden te ontdekken :shock: 8).

Goed, het laag is OK maar de rest? Spelend van laag naar hoog ontdek je dat dit cab zeer neutraal is. Het geeft echt je bas + versterker weer en dat zeer gedefinieerd. Geen wollige of boemerige rock-sound, nee dit ding is vooral eerlijk. De tweeter is regelbaar en in de middenstand maakt deze jongen het geheel bovenin af zonder storend te worden.

En kun je zoiets in band-verband wel op een podium gebruiken? Jazeker, erg goed zelfs. De rest van de band was positief over het feit dat ze mij een stuk beter konden horen t.o.v. de Hartkes (niet dat dit slechte speakers zijn, in tegendeel). Ook ikzelf ontwaarde een stuk meer speelplezier doordat ik alle noten goed kan horen zonder op extreme volumes te moeten spelen. Gaat het ding wel hard genoeg? Oh ja, geloof me. Tenminste, als je geen enorm grote podia hoeft te bespelen wel. Heb je wel Pinkpop allures dan zet je er tweede of een 410XLT onder...klaar. Het rendement van de 410XST is bijzonder goed. Met bijvoorbeeld de Hartke3500 als top kon ik met de 240W aan 8Ohm voldoende volume krijgen.


Heeft dit ding dan geen nadelen? Jawel; je raakt eraan verslingerd :lol: .
Het enige nadeel aan de D410XST is dat het niet bepaald een lichtgewicht is. 95 lbs oftewel 43 kilogram is geen kastje om herhaaldelijk mee in je eentje te lopen sjouwen. Maargoed, hier bieden zangers uitkomst :lol:. En misschien voor sommigen wat minder, hij is er alleen in 8 Ohm. Ik heb dat opgelost door een Crown XTi1000 gebrugd als eindtrap te gebruiken.

Kooptips: Nieuw zijn deze kasten behoorlijk gepeperd. Het goedkoopste adres is (op dit moment) volgens mij Musicstore Koln (€ 1395).

Af en toe zie je ze bijvoorbeeld op Marktplaats. LET OP het verschil met een D410T. Die worden regelmatig aangeboden en je herkent ze eenvoudig aan het ontbreken van de basreflextunnel aan de onderzijde. Geen slechte speaker maar beslist minder waard als een XST. Laat je dus niet neppen....

Ben je in de markt voor een 410? Vergeet deze niet te testen, nu heb ik lang niet elke 410 die er bestaat kunnen testen maar deze Eden is tot nu toe de beste 410 die ik ooit gehoord heb.
Laatst gewijzigd door AmericanIdiot op 17 okt 2009, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
snarie
Berichten: 1399
Lid geworden op: 17 mei 2007, 10:01

Bericht door snarie »

goede review!
inderdaad joep :-)
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Ik zou zo graag eens zo'n ding vergelijken met een xlt om eens echt het verschil te horen! Helemaal na het lezen van je review! :D
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Wauw, voor die prijs koop ik 4 TVX'en :shock:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

En wat heb je daaraan?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

BassAgent schreef:En wat heb je daaraan?
8) !
en als je ze aansluit: :shock: !

:P
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

4 TVX'en? Vind jij maar eens een top die op 1 ohm draait :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

die TVX'en krijg je ook als 8 ohm cab :) en anders gewoon 2x Mesa 400+ en via een ABY box 2 amps aansturen 8)
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Als ik Edens beschrijving van de XST lees vraag ik me af waarom ze dan in hemelsnaam nog die XLT verkopen...
Weckl
Berichten: 288
Lid geworden op: 20 jun 2006, 18:46

Bericht door Weckl »

Voor de mensen die toch liever voor de mid-bump gaan.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ah zo, hier wordt dus een simpele comment weer lekker uit zijn context gerukt :roll:

Ik zou echt niet weten waarom ik geen reactie mag geven op de prijs van een cab ? ik wil maar zeggen; is het voor zo 'n prijs niet volstrekt normaal dat het cabinet ook fantastisch klinkt ? Zou je genoegen nemen met minder ?
Een TVX kan niet tippen aan een Eden XST, en maar goed ook ! Anders was de meerprijs niet verantwoord.

Het valt op dat er wel op gereageerd wordt omdat 't mijn reactie is, bij iemand anders werd het genegeerd.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
ronbas
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:47

Re: Review Eden D410XST

Bericht door ronbas »

Afbeelding

pas ook onder handen genomen. Klinkt als een klok!! :worship:

Fender American Standard Jazz Bass® V
eden wt550
eden d210xst
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Hier mijn eiegen stackie Eden 4x10 XST en Eden 2x10 XLT
Deze laatste heb ik ninmiddels verkocht.
Er komt een 2x10 XST voor in de plaats, voor de kleine semi-acc dingetjes die ik weer wil gaan doen.

Afbeelding

(status inmiddels gefret)

Ik kan me helemaal vinden met jouw review.
Het is de meest "billen bloot" cab wat ik ooit gehoord heb.
Elk foutje elke fretbuzz elke oneffenheid wordt genadeloos weergegeven.
Da's echt wennen :shock:

Het volume wat ie kan leveren is wonderbaarlijk, ook een lage B knetterd er uit als een fanfare door een nitroglycerinefabriek.
Hij is helder maar niet schel.
En hij kan weergaloos knorren.
Dit is een echte stand alone beul die voor mijn gevoel eenzaam aan kop staat.
IDD the best 4x10 ever...... 8)
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Thunder schreef:Als ik Edens beschrijving van de XST lees vraag ik me af waarom ze dan in hemelsnaam nog die XLT verkopen...
Als aanvulling op hun 18" of 15" cab...
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

American Idiot, kun jij me zeggen of de woofers van de XST 8 ohm zijn of 32 ohm ? Als ze 8 ohm zijn, zijn ze nl. te herbedraden tot 2 ohm en heb ik mogelijk een heel pure full range cab voor mijn T-max :yes: :jam:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Plaats reactie