Review Eden D410XST

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ze zijn er ook in 4 ohm, zowel de 2 x 10 als de 4 x 10 xst ( althans in Amerika en Canada wel)
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

In zijn openingspost beweert AI toch van niet?
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Jack

Bericht door Jack »

als superbas idd in Canada woont, dan denk ik dat hij het toch wel zeker weet Ludo.. :wink:
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

En op de Eden site staat gewoon vermeld dat de 210XST & de 410XST in zowel 4 als 8 leverbaar zijn.
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

En dat was niet de vraag van Madmac. :wink:
Jack

Bericht door Jack »

correct David
Heeft erg weinig zin de mijne te bekijken, ik heb 2x10 en 2x 12, ergo moeten we het antwoord even schuldig blijven.
sorry Ludo..
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Als ik die interne foto bekijk, zie ik 8 ohm staan bij 'Impedance'. Ik wil gewoon even zeker weten dat ik dat ook zie staan.
Zo ja, dan zou een 8ohm cab de beste keus voor me zijn. Ik herberaad tot 2 ohm voor eigen gebruik en indien ik ooit wil verkopen kan ik 'm gewoon terug op 8 ohm bedraden. Simpel toch :D
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Madmac schreef:Als ik die interne foto bekijk, zie ik 8 ohm staan bij 'Impedance'. Ik wil gewoon even zeker weten dat ik dat ook zie staan.
Zo ja, dan zou een 8ohm cab de beste keus voor me zijn. Ik herberaad tot 2 ohm voor eigen gebruik en indien ik ooit wil verkopen kan ik 'm gewoon terug op 8 ohm bedraden. Simpel toch :D
Zou kunnen ja. Ik lees alleen in heel veel versterker handleidingen die ik download ter oriëntatie dat alhoewel veel fabrikanten aangeven dat de minimum impedantie die zij beweren stabiel te halen dit toch NIET adviseren. Een versterker staat dan echt continu op de top van zijn kunnen te werken. Men adviseert dan toch tenminste 1 trede lager te gaan zitten en de versterker wat meer adem/headroom te gunnen.
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Michel, ik heb wel een Peavey hé 8)
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

AppleMies schreef:
Madmac schreef:Als ik die interne foto bekijk, zie ik 8 ohm staan bij 'Impedance'. Ik wil gewoon even zeker weten dat ik dat ook zie staan.
Zo ja, dan zou een 8ohm cab de beste keus voor me zijn. Ik herberaad tot 2 ohm voor eigen gebruik en indien ik ooit wil verkopen kan ik 'm gewoon terug op 8 ohm bedraden. Simpel toch :D
Zou kunnen ja. Ik lees alleen in heel veel versterker handleidingen die ik download ter oriëntatie dat alhoewel veel fabrikanten aangeven dat de minimum impedantie die zij beweren stabiel te halen dit toch NIET adviseren. Een versterker staat dan echt continu op de top van zijn kunnen te werken. Men adviseert dan toch tenminste 1 trede lager te gaan zitten en de versterker wat meer adem/headroom te gunnen.
Alleen als je die versterker vol open zet zit hij aan de top van zijn kunnen en dat is met alle versterkers zo. Op laag volume kun je op een top met een min van 4 ohm ook rustig een totale weerstand van 2 ohm aansluiten, daar gebeurt niks mee.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Zo! Een half uurtje geleden is mijn nieuwe D410xst bezorgd. Natuurlijk meteen even aangesloten, en... hij werkt! Volgens de gebruiksaanwijzing moet er nu twee uur muziek op laag volume doorheen. Geen idee waarom, maar ik heb mijn loopstation maar aan het werk gezet. Ik zou wel zelf willen spelen, maar moet zo echt weer voor de baas aan de slag :wink:

Wat me meteen opviel is dat er op de doos stond: 36 kilo. Dat was even schrikken: ze zouden toch niet het verkeerde vanuit Engeland hebben opgestuurd? Op de site van Eden staat dat zo'n ding 95lbs, ofweg 43 kilo, weegt. Maar nee, het is er dus echt één. En het is ook geen NEO-variant. Helemaal goed nieuws dus, hij is lichter dan ik had gedacht. Het is ook echt geen probleem om 'm te tillen of zo, valt me erg mee!

Nu nog wachten tot donderdagavond (bandrepetitie) om echt gas te geven. Zou het hier ook wel willen, maar mijn onderbuurvrouw heeft het al zwaar genoeg :D

Ohja, voor wie het interesseert: deze cab gaat mijn 115XL vervangen. Hij gaat (voorlopig) draaien op één kant van een WT800. Het is een 4 ohm versie, dus hij krijgt 400 watt te verwerken (zou op z'n sloffen moeten lukken met 1000 watt belastbaarheid. Op de andere kant van de WT800 komt mijn 210xlt van 8 ohm.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Goed, even een update.

Onze spullen staan bij het repetitiehok. Dat is op de tweede verdieping van een oud fabriekspand. Gelukkig is er een lift. Helaas was die lift vandaag (net toen ik mijn nieuwe 410xst bij me had) kapot. Dat verhaal van hierboven van "het gewicht valt wel mee" gaat iets minder op als je 'm twee (fabrieks-) verdiepingen over de trap omhoog moet dragen.

Eindelijk boven... het hele zooitje dus maar eens aangesloten. De 410xst op de grond en de 210xlt erop, samen op een Eden WT800 amp. A/B vergelijk met de 410xst en de 210xlt levert op dat de 210xlt veel meer mid geeft. De 410xst geeft veel meer laag en ook mooier hoog-mid en hoog. Het doet me een beetje denken aan het 'loudness' knopje dat op mijn vaders stereo zat. Ik snap nu precies waarom mensen zeggen dat de xst en xlt serie elkaar goed aanvullen. Ik denk dat zowel een setup met alleen xst of alleen xlt minder goed klinkt. Met alleen xst wordt het laag snel te 'boomerig' en kom je minder goed door de mix, met alleen xlt mis je toch wat laag.

Toen ik het setje goed op z'n donder gaf met een tikkeltje 30hz erbij gedraaid op de WT800 amp (wie zo'n amp kent weet dat 'een tikkeltje' eigenlijk al best veel is) zag ik opeens licht uit de 410xst komen. Dat is dus de zekering die erin zit. Goh, en dat met 400 watt vermogen op een cabinet van 1000 watt. Had ik niet verwacht. Gelukkig was het geluid op deze manier niet echt bruikbaar (te veel laag), dus snel maar weer alles op 'flat' gezet. Ook de balans tussen de 210xlt en 410xst in het midden gezet. Klinkt best OK. Een tikje laag-mid (rond de 200 Hz) zorgt voor iets meer druk... bruikbaar voor als het een keer echt hard moet.

Ik heb ook nog even de bi-amp mogelijkheid op de WT800 geprobeerd. Daar was ik snel klaar mee: klinkt niet beter, maar gaat wel minder hard.

Toen een onaangename verrassing --> brandlucht uit mijn cabinet. Het hele ding dus direct maar open geschroefd, maar niets vreemds gevonden. En alles doet het nog. Zal wel de nieuwigheid zijn of zo. Gaat hopelijk wel weer over als ik 'm een tijdje gebruik. Hoop ik :?

Had ik al gezegd dat dit setje hard gaat? Nee? Nou, het gaat hard. Klinkt misschien wat banaal, maar soms is dat (voor mij) gewoon wel belangrijk. We zijn nu eenmaal niet de meest subtiele band van Nederland. Het verschil in volume met mijn vorige setup (dezelfde 210xlt met een 115xl eronder) is duidelijk merkbaar. En dat was ook het voornaamste doel van de inruilactie, dus die missie is geslaagd! 8)
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

RobertG schreef:Zo! Een half uurtje geleden is mijn nieuwe D410xst bezorgd. Natuurlijk meteen even aangesloten, en... hij werkt! Volgens de gebruiksaanwijzing moet er nu twee uur muziek op laag volume doorheen. Geen idee waarom, maar ik heb mijn loopstation maar aan het werk gezet.
Eden adviseerd dit om de cab te "zetten".
Oftewel, "to break in" of zoiets
Zie het als het inrijden van een auto.
Op de eden stite staat uitgelegd waarom dit precies nodig is.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Madmac schreef:In zijn openingspost beweert AI toch van niet?
-BUMP-

Tegenwoordig is de 410 XST ook in 4 Ohm leverbaar; ten tijde van mijn review nog niet. Eden heeft blijkbaar naar zijn (potentiele) klanten geluisterd.

Als stand-alone cab is de 4 Ohm versie uiteraard wat handiger.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Ik heb ook over zo'n Eden D410XST gespeeld met een Nemesis RS-400 top erop, en inderdaad wat een vol geluid komt er uit dat kastje...

Ik moet me wel aan sluiten bij johnbob, elk fretbuzzje ligt duidelijk in het gehoor

Ik was echt omvergeblazen op een positieve manier :D
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Plaats reactie